۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شکاف بین ترامپ و سعودی‌ها عمیق‌تر خواهد شد/ابهام در آینده روابط آمریکا با گاو شیرده با پُررنگ‌تر شدن منازعات نفتی

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 314581
شکاف بین ترامپ و سعودی‌ها عمیق‌تر خواهد شد/ابهام در آینده روابط آمریکا با گاو شیرده با پُررنگ‌تر شدن منازعات نفتی

عربستان در حالی روز گذشته خبر از کاهش عرضه نفت در ماه دسامبر داده که افت 20 درصدی قیمت نفت در ماه گذشته رقم خورد. اما این اقدام عربستان به نظر آمریکا خوش نیامد و سبب شد تا ترامپ مجددا دست به توئیت شود. ترامپ در توئیت های خود سعی کرده تا عربستان و اوپک را از کاهش تولید منصرف کند. البته گفتنی است به نظر کارشناسان این اقدام عربستان حاکی از نوعی اعتراض به بازیچه شدن توسط آمریکاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بلومبرگ، با افزایش تنازعات بین عربستان سعودی و آمریکا، عربستان به عرضه کمتر نفت روی آورد، و آمریکا تهدید به تنها گذاشتن عربستان در حملات این کشور به یمن کرده است. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برنامه روز دوشنبه عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت را مورد حمله قرار داد. این اقدامِ عربستان تنش های جدیدی بر اتحاد این دو کشور افزود که به دلیل نگرانی های آمریکا بر سر قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی و نبردهای در حال وقوع در یمن در جریان است، دچار شکاف شده بود.

تلاش های ترامپ برای اثرگذاری بر تولید نفت تهدیدی برای وخیم تر شدن روابط بین این دو کشورِ دوست به شمار می رود، علیرغم اینکه دولت ترامپ هنوز هم عربستان را به عنوان یک شریک حیاتی با منافع مشترک جهت مقابله با تاثیر ایران در حوزه خاورمیانه وصف می کند. 

هرچند رئیس جمهور آمریکا، که پس از تحمیل شکست در انتخابات میان دوره ای با فشار مواجه شده است، تمایل دارد که تهدیدهای وارده بر اقتصاد همچون افزایش قیمت بنزین را بکاهد. در طی چندین توئیت از طرف ترامپ، وی بازار بورس را به دلیل فروش بی رویه بنا بر پیروزی دموکرات ها سرزنش کرد. در عین حال عربستان سعودی و اوپک را برای حفظ تولیدات نفتی در میزان فعلی اش تحت فشار قرار داد. 

ترامپ در توئیت خود نوشت: «خوشبختانه، عربستان سعودی و اوپک تولید نفت را کاهش نخواهند داد. قیمت های نفتی به موجب عرضه این محصول بالا نخواهد رفت.» 

ترامپ این پیام را چند ساعت بعد از اینکه وزیر انرژی عربستان سعودی عنوان کرده بود که اوپک و متحدانش باید چیزی حدود نصفِ رشدِ تولیدات نفتی شان در اوایل امسال را کاهش دهند، نوشت. پس از این اعلام عربستان شاخص نفت فیوچرز به میزان 2.4 درصد در لندن و 1.8 درصد در نیویورک خیز برداشت. 

این در حالی است که شاخص نفت فیوچرز در روز  قبل از این پیام (دوشنبه) در طی یک روند تنزلی 11 روزه به کمترین حد خود رسید و 0.4 درصد کاهش نشان داد تا این فصل را با قیمت 59.93 دلار به ازای هر بشکه به پایان برساند. 

ترامپ با اقداماتش شکیباییِ عربستان را به محک می کشد- و یا حتی در این برهه ی آسیب پذیر، با این تصمیم ایالات متحده برای وارد آوردن تحریم های جدید بر ایران که تهدیدی برای افزایش قیمت به شمار می رود، دارد خشم این قلمرو پادشاهی را بر می انگیزد. دولت آمریکا بروی عربستان سعودی برای تضمین عرضه نفت جهت جلوگیری از افزایش قیمت ها حساب کرده بود. 

روابط این دو کشور پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار وابسته به آمریکا در کنسولگری  استانبول دچار تنش شده بود و دولت آمریکا در پاسخ مرتباً از اعلام تحریم هایی بر تعدادی از مسئولین سعودی خبر می دهد. در طی روزهای اخرهفته گذشته، ایالات متحده در ائتلافش با محوریت عربستان از حمایت و سوخت گیری مجدد حملات بر علیه شورشیان حوثی در یمن دست کشید. 

این اقدام در حالی است که سعودی ها اعلام کرده اند که تصمیم برای پایان سوخت گیری مجدد پروازها یک تصمیم دوجانبه بوده است، و در ادامه تصریح داشت که این کشور «توانایی هایش را برای به انجام رساندن سوخت گیری در حین پرواز در یمن را افزایش داده است.» و انتظار هم نمیرود که ترامپ مجازات های شدیدی بر سر قتل خاشقچی اعمال کند،چنانچه ترامپ در اوایل این ماه گفته بود که این حس که با این دسیسه به وی «خیانت شده» را ندارد و به تکرار تمایلش جهت جلوگیری از عواقبی که می تواند به اقتصاد آمریکا ضربه بزند پرداخت. 

در عین حال، ترامپ احتمالا آگاه است که بیاناتش می تواند رهبران سعودی را آزرده خاطر سازد. توئیت وی درست چند دقیقه پیش از یک بخش خبری شبکه تجاری فاکس ارسال شد که در طی آن فیل فلاین، تحلیل گر اقتصادی و رهبران اوپک از اینکه ترامپ قبل از اجراسازی تحریم های ایران آنها را برای افزایش تولید فریب داده بود، برآشفته شده بود. 

البته این تغییرات در رویکرد دولت ترامپ که پیش از این در تعدادی چند از مسائل بین المللی می توانست به عنوان مجوزی برای ریاض به حساب آید، اکنون می تواند روابطی را که با دقت توسط رئیس جمهور و دامادش جرد کوشنر تدبیر شده بود را خدشه دار کند. دخالت در امور نفتی در روابطی که ترامپ مدت ها اهرم آن را به سمت منافع خود به کار برده بود، می تواند خطر ساز باشد. 

در ماه ژوئن عربستان سعودی توانسته بود تولیدکنندگان دیگر نفتی را متقاعد سازد تا به افت تولید 18 ماهه پایان دهند و در پاسخ به کاهش تولید ونزوئلا و ایران، نفت خام بیشتری تلمبه بزنند. رهبران اوپک افشا کردند که پیام های ارسالی ترامپ در شبکه های اجتماعی محرکی برای تحولات تولید نفت بود، که سبب شد قیمت های نفتی هم پیش از انتخابات میان دوره ای و هم پیش از اعمال تحریم های دوباره بر علیه ایران پایین بماند. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در اوایل امسال گفت:« وقتی که این توئیت را خواندیم، در نشستی در جده بودیم،

 به نظرم خالد الفالح (وزیر نفت عربستان) قصد داشت این انگیزه را ایجاد کند تا احتمالا بگوید نیازی برای واکنش وجود دارد. ما در اوپک همواره به عنوان دوست ایالات متحده به خود افتخار می کنیم.» 

خالد الفالح روز دوشنبه در ابوظبی بیان داشت که تولیدکنندگان لازم است که حدود 1 میلیون بشکه در روز از سطح تولید ماه اکتبر بکاهند. وی در ادامه افزود:« کشور عربستان در طی ماه آتی حدود نصفِ این میزان را از محموله های نفتی اش خواهد کاست.» 

این بار، عربستان سعودی متحدانش را مجاب می سازد تا بر خطرات افزایش موجودی نفت تمرکز کنند و به پیش بینی رشد فزاینده عرضه های نفتی رقیب در سال آینده از جمله نفت شکن آمریکا می پردازد. این مسئله توجه بارکیندو را هم برانگیخته بود. وی در روز دوشنبه اعلام کرد که موازنه بازار به دلیل تولید مازاد و عرضه در حال افت دچار تهدید شده است. 

بارکیندو در ابوظبی گفت: «این به نظر دلواپس کننده می رسد. به این معنی که با افزایش عرضه غیرِ اوپک، به ویژه نفت شکن آمریکا، فشار زیادی بر این معادله شکننده وارد می کند. 

افت صادرات نفتی عربستان، یا افزایش قیمت های نفتی تهدیدی برای فراهم کردن تسهیلات سیاسی برای دموکرات های تازه قدرت یافته به شمار می رود که مدت ها است تردید های اوپک را خاطر نشان ساخته اند. 

سناتورِ رهبر اقلیت، چاک شومِر، یک دموکرات نیویورکی، قبلا از این قانون که می توانست موانع امنیتی موجود را که از قابل شکایت بودن کارتل های نفتی و اعضای شرکت های ملی نفتی تحت قانون ضد تراست آمریکا ممانعت کند، حمایت کرده بود. این اماکن وجود دارد که یک شکاف جدی تری بین دولت آمریکا و سعودی ها می تواند شتاب جدیدی برای چنین تقلایی ایجاد کند، تلاشی که پس از آنکه رئیس جمهور جورج دبلیو بوش تهدید به وتو کردن آن داشت، با شکست مواجه شد.

ترامپ ممکن است یک متحد نام آشنای دیگر در تلاش برای تحمیل فشار بر عربستان بیابد: رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین. روسیه اعلام کرده است که مازاد عرضه نفتی موقتی است و با ایجاد کاهش تولیدان مخالفت می کند، و در صنعتی که اقتصاد هر دو کشور را تحت تسلط خود قرار داده است، در مخالفت با سعودی ها به پیش می رود.

روسای جمهور روسیه و ایالات متحده در طی ملاقات مختصری در ظهر روز یکشنبه با هم ملاقات کردند، که بنا به سخنگوی کاخ سفید، سارا سندرز، در این جلسه مسائل مربوط به عربستان سعودی به مباحثه گزارده شد. این دو رئیس جمهور قرار است بار دیگر در انتهای ماه جاری در نشست جی-20 در آرژانتین با هم ملاقات کنند.