۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

دانسته‌ها و ندانسته‌ها در مورد کشورهایی که از تحریم‌های نفتی ایران معاف شدند

۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۱۶
کد خبر: 313619
دانسته‌ها و ندانسته‌ها در مورد کشورهایی که از تحریم‌های نفتی ایران معاف شدند

طبق برنامه های از پیش تعیین شده، واشنگتن قصد داشت با اعمال تحریم های یک جانبه در تاریخ ۱۳ آبان فروش نفت ایران را به صفر برساند. اما ترس از جهش یکباره قیمت نفت سبب شد تا آمریکا معافیت هایی را به هشت کشور وارد کننده نفت از ایران بدهد. ولی نکته اصلی این معافیت ها که ممکن است برای ایران چالش برانگیز شود، پول حاصل از این صادرات به طور مستقیم به ایران وارد نخواهد شد و این بدین معنی خواهد بود که ایران تنها می تواند از این پول برای خرید کالاهای غیرتحریم شده از مشتریان صادرات نفتی اش استفاده کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ ایالات متحده آمریکا، از روز دوشنبه هفته جاری بار دیگر به اعمال تحریم هایی برعلیه ایران پرداخت، واشنگتن قصد داشت کشورها را وادار سازد تا واردات نفتی شان از ایران را به صفر برسانند. ولی، به موجب شدت نگرانی از جهش قیمتی، معافیت هایی برای بزرگترین خریداران نفتی ایران اعطا کرد. کشورهای معاف شده شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان، و ترکیه هستند.

روییترز در روز جاری به بررسی این معافیت ها پرداخته و بیان داشته ، که بر اساس داده های تجاری هشت کشور مذکور حدود 75 درصد از صادرات نفت ایر‌‌‌‌ان را به خود اختصاص داده که واشنگتن این اجازه را به هشت کشور فوق می دهد که حداقل تا 180 روز آتی به واردات نفتی شان از ایران ادامه دهند.

آمریکا و کشورهای معاف شده از تحریم ها آشکار نکرده اند که اجازه واردات چه میزان نفت را خواهند داشت، و یا اینکه تحت چه شرایطی می توانند معاملات را به انجام برسانند.

کارشناسان موسسه تحقیقاتی در برنشتاین انرژی انتظار دارند که «در طی دوران این معافیت، صاردات نفتی ایران به عددی در حدود 1.4 تا 1.5 میلیون بشکه در روز برسد، که این میزان پس از یک اوجِ 3 میلیون بشکه ای در اواسط سال 2018 به دست آمده است.»

بنا به اظهارات جی.پی. مورگان، «همچون روال تحریم های بین المللی گذشته، فقدان یا دشواری در دستیابی به بیمه حمل و نقل به کاهش صادرات نفتی ایران منجر خواهد شد.»

بانک ایالات متحده همچنین افزود، «پرداخت ها برای نفت توسط کشورهای دارای معافیت باید با واحد پول آن کشور به حساب های امانی منتقل شود.» و این بدین معنی است که پول به طور مستقیم به ایران وارد نخواهد شد و همچنین بدین معنی خواهد بود که ایران تنها می تواند از این پول برای خرید کالاهای غیر-تحریم شده از مشتریان صادرات نفتی اش استفاده کند.»

انتظار می رود که پس از اتمام معافیت ها پس از دوره 180 روزه، معافیت های جدیدی از سوی آمریکا اعمال شود، که طبق بیانات یک منبع در چین، این کشور احتمالا یک معافیت 6 ماهه دیگر از سوی آمریکا دریافت خواهد کرد، البته با میزان کمتری در حدود 220000 بشکه در روز.

 اطلاعات جزیی تر در ادامه آمده است.

چین

چین، بزرگترین وارد کننده نفت خام، همچنین اولین خریدار نفت ایران است، و اکثر پالایش کنندگان نفت این کشور که دولتی هم هستند مذاکرات فراوانی برای دستیابی به معافیت داشتند.

برخی از منابع آگاه در چین اعلام کرده اند که در طی دوره 180 روزه معافیت، این کشور اجازه خواهد داشت به خرید 360000 بشکه در روز بپردازد.

 طبق آنچه که داده ها نشان می دهند، این در حدود نصف میانگین روزانه واردات چین از ایران در ژانویه 2016 است.

در عین حال، یک منبع اعلام کرد که ایالات متحده از معاف شدگان خواسته است اقداماتی همچون افشاسازی در مورد کشور مقابل و علنی کردن روش های توافق را انجام دهند که می تواند قبل از به انجام رساندن قوانین جدید با ایران مورد بررسی قرار بگیرد.

هند

کشور هند سومین وارد کننده بزرگ از ایران است.

هند همچنین دومین مشتری بزرگ نفتی ایران است و یکی از کشورهایی خواهد بود که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی ایران بیشتر از هر کشور دیگر، افتِ اجباری در ذخایرش را متحمل می شود.

یک منبع هند که به بخش پالایش نفتی این کشور نزدیک است گفته است که هند احتمالا اجازه خواهد داشت در دوران معافیت  به واردات حدود 300000بشکه نفت خام از ایران بپردازد که در مقایسه با مقدار معمولی آن در حدود 450000 تا 550000 بشکه در روز به این میزان تنزل یافته است.

کره جنوبی

کشور کره جنوبی یکی از بزرگترین خریداران میعانات  گازی ایران است که در صنایع پتروشیمی اش مورد استفاده قرار می دهد.

این کشور، که یکی از متحدان نزدیک آمریکاست، به امتناع از خرید نفت ایران از قبل از آغاز تحریم ها پرداخته است، در حالی که هنوز هم برای اعمال معافیت تلاش هایی می کند.

گزارش هایی در طی این هفته به دست آمده است که نشان می دهند کره جنوبی معافیت هایی دریافت کرده است که به این کشور اجازه می دهد در حدود 4 میلیون بشکه در ماه، معادل با حدود 130000 بشکه در روز از نفت خام و میعانات ایران را وارد کند.

کشور کره جنوبی در طی سال جاری میانگیی حدود 200000 بشکه نفت واردات نفتی از ایران داشته است که این میزان از 350000 بشکه در روز در سال 2017 تنزل داشته است.  

منابع بانکی اعلام داشته اند که هرگونه پرداخت از سوی کره ای ها لازم است که با واحد پول آن کشور انجام پذیرد.

پرداختی های بر پایه وون، واحد پول کشور کره جنوبی، وارد حساب های امانی خواهد شد که توسط بانک کره و بانک ووری کنترل می شوند.

در عین حال، مقامات این دو بانک اعلام کرده اند که پرداختی های بر پایه وون در مقابل نفت ایران همچنان در دست بررسی است و هنوز برنامه ای برای ادامه این روش پرداخت تدبیر نشده است.

ژاپن

یکی دیگر از متحدان کلیدی آمریکا در قاره آسیا، ژاپن است که همچون کره جنوبی قبل از آغاز تحریم ها واردات نفتی از ایران را قطع کرد، ولی معافیتی برای واردات نفت از ایران به میزان اعلام نشده ای در طی دوره 180 روزه دریافت کرده است.

وزیر بازرگانی ژاپن، هیروشیگه سِکو، در روز سه شنبه اعلام کرد که خریداران ژاپنی می توانند دوباره به زودی واردات نفتی از جمهوری اسلامی ایران را از سر گیرند.

منابع مرتبط با پالایش کنندگان نفت ایران، در عین حال، بیان کرده اند که ابتدا لازم است که شرایط مربوط به معاف شدگان را تحت بررسی قرار دهند و به نظر می رسد که تا قبل از ماه دسامبر هیچ سفارشی برای واردات نفت ایران نداشته باشند.

تایوان

کشور تایوان که گهگاه واردات نفت از ایران داشت نیز شامل این معافیت است اماهیچ جزییاتی در مورد معاف شدن آن افشا نشده است.

ترکیه، ایتالا، یونان

کشورهای ایتالیا و ترکیه در طی دو سال گذشته در حدود 200000 بشکه نفت از ایران وارد کرده اند که این میزان در کشور یونان برابر با 100000 بشکه در روز بوده است.

در هفته های اخیر ایتالیا و یونان خریدشان از ایران را متوقف کرده اند. معاف شدن این کشورها برای بازار همراه با شگفتی بود و منابع بازرگانی اعلام داشته اند که آنها اکنون به دنبال ارزیابی چشم اندازهایی برای ادامه روند واردات نفتی شان هستند.

ترکیه اعلام کرده است که این کشور هم به ارزیابی امکانِ واردات پس از دریافت معافیت می پردازد، ولی رییس جمهور این کشور، رجب طیب اردوغان در روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور به این تحریم ها پایبند نخواهد ماند چرا که این تحریم ها با هدف «نامتعادل سازی جهان» تحمیل شده اند.