۰ نفر

یک کارشناس حوزه اقتصاد انرژی:

نقل و انتقال پول نفت پابرجاست/ طلای سیاه‌مان را دیجیتالی می‌فروشیم

۱۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 313487
نقل و انتقال پول نفت پابرجاست/ طلای سیاه‌مان را دیجیتالی می‌فروشیم

کارشناس اقتصاد انرژی گفت: با استفاده از ارزهای رمز پایه، امکان انجام تبادلات مالی بین المللی، بدون نیاز به نقل و انتقال فیزیکی پول، حتی بدون همراهی نهادهای بین المللی همانند سوئیفت، فراهم می‌شود.

عبدالصمد رحمتی  درباره برنامه‌هایی که ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی 4 نوامبر دنبال می‌کند، به راهکارهای دیگر کشورها پرداخت و گفت: در حال حاضر ونزوئلا بحث پترو نفت و استفاده از ارزهای دیجیتالی را مطرح کرده که فروش از طریق ارزهای دیجیتالی بوده و پشتوانه آن ذخایر نفت و گاز است این اقدام راه‌های جایگزینی می‌تواند باشند که بهتر است مورد بررسی قرار گیرند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، وی ادامه داد: پرداختن به ارزهای دیجیتالی بر پایه نفت از این منظر اهمیت دارند که ایران دارای رتبه دوم ذخایر اثبات شده گازی و رتبه چهارم ذخایر اثبات شده نفتی در جهان است و از طرف دیگر رشد صعودی قیمت ارزهای رمزنهاد همانند بیت‌کوین، اتریوم و ریپل از سال ۲۰۱۷ میلادی قابل ملاحظه بوده است.

 با ارزهای رمزپایه؛ بدون سوئیفت هم کارمان پیش می‌رود

این کارشناس اقتصاد انرژی خاطرنشان کرد: با استفاده از ارزهای رمز پایه، امکان انجام تبادلات مالی بین المللی، بدون نیاز به نقل و انتقال فیزیکی پول، حتی بدون همراهی نهادهای بین المللی همانند سوئیفت، فراهم می‌شود. مهم‌ترین چالش راه‌اندازی ارزهای دیجیتالی برای کشور، جا انداختن این ارز نوظهور در نظام مالی بین‌الملل و همچنین ترغیب سایر کشورها به پذیرش این ابزار مالی جدید در معاملات فیمابین و یا چند جانبه است.

پتروشیمی و فرآورده همان‌قدر ارزآور است؛ که نفت

وی تاکید کرد: باید در نظر داشت که ما در بلندمدت و با ادامه تحریم‌ها نمی‌توانیم نفت را به صورت مستقیم بفروشیم چون مشخصات و فلزات سنگین نفت هر کشوری قابل ردیابی است و مهم‌ترین ویژگی نفت ایران میزان درصد فلزات سنگین همانند وانادیوم و نیکل آن است که به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. بنابراین یکی از راهکارها این است که نفت به ساختار کوچک شکسته شده و به فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی تبدیل شود که از سال 91 تا کنون پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

وی گفت: اکنون بازارهای خوبی در افریقا و اروپا پیدا کرده‌ایم، تناژ فروش محصولات پتروشیمی بالا رفته است، جا داشت روی این صنعت سرمایه گذاری بهتری انجام شود و حتی به سمتی برویم که خودمان در کشورهای دیگر پالایشگاه بسازیم و نفت‌مان را تبدیل به فرآورده می‌کردیم، همان کاری که عربستان انجام می‌دهد و با هزینه خودش پالایشگاه می‌سازد، خوراک را تامین می‌کند و استمرار فروش محصولات پالایشی دارد، لیکن متاسفانه بیشتر به دنبال ایجاد خط تولید خودروی ملی در سایر کشورها بودیم.

چرخ قبلا اختراع شده، ما مسیرهای جدید را تجربه کنیم

رحمتی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق بورس نفت را خرید و فروش می‌کنند، باید از سازو کار آنها و داخلی کردن آن برای فروش نفت در بورس استفاده کنیم. باور کنیم چرخ قبلاً اختراع شده و ما نباید دنبال اختراع دوباره آن باشیم. عدم خام فروشی و پرداختن به رشد تولید محصولات پالایشی و پتروشیمی که ارزش افزوده بیشتری داشته و برای فروش هم کمترین امکان ردیابی نسبت به نفت دارند، را باید جدی بگیریم.

وی تاکید کرد: FATF از دیگر موضوعاتی است که باید زودتر پیگیری می‌کردیم و از هیجانات احساسی دور می‌شدیم تا در تراکنش‌های مالی و بازگشت پول نفت مشکلی نداشته باشیم.

مسیرهایمان را لو نمی‌دهیم

این کارشناس نفتی در خاتمه تاکید کرد: اکنون  4 گزینه اروپا، چین و هند و شاید روسیه پیش روی ما هستند که به شدت در عبور از طوفان تحریم تاثیرگذراند البته نباید فراموش کنیم قطعاً دولت نیز راهکارهای خوبی در چنته دارد که به دلایل مختلف فعلاً در بوق و کرنا نمی‌کند و به نظر بنده در ماه‌های اخیر از آنها رونمایی می‌کند، تا بتواند با راهکارهای بهتر و مدیریت صحیح‌تر از طوفان تحریم‌ها عبور کند.