۰ نفر

چرا ترامپ مشتریان نفت ایران را از تحریم‌ها معاف کرد؟

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸
کد خبر: 312243
چرا ترامپ مشتریان نفت ایران را از تحریم‌ها معاف کرد؟

رویترز در تحلیلی از این که چرا آمریکا ۸ کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد نوشت: این معافیت ها دست کنگره برای تحریم عربستان به خاطر قتل خاشقجی را باز می گذارد.

به گزارش رویترز، مذاکرات سخت آمریکا در مورد تحریم های ایران بر اقتصاد نفت تاثیر می‌گذارد. هشت کشور می‌توانند موقتا بدون نقض تحریم‌های ایران که طی چند روز آینده اجرایی می‌شوند، از ایران نفت وارد کنند . مایک پمپئو دیپلمات ارشد آمریکا گفت هنوز هم هدف آمریکا صفر کردن صادرات نفت ایران است. با یک انتخابات خانگی و اوضاع آشفته عربستان سخت می‌توان اوضاع را در دست گرفت و خطر افزایش قیمت نفت را محدود کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، دولت ترامپ موضع سختی در برابر ایران گرفته است، در حالی که متحدان آن در اتحادیه اروپا همراهیش نمی کنند. در روز دوشنبه دولت آمریکا تحریم ها علیه معاملات ایران شامل نفت، گاز و موسسات مالی این کشور را آغاز میکند . بیش از 700 شرکت به لیست سیاه اضافه می‌شوند.‌

این معافیت ها راهیست برای مدیریت تناقض موجود بین دو هدف دونالد ترامپ، یعنی پایین نگه داشتن قیمت نفت و همزمان حذف روزانه 2 میلیون بشکه نفت از بازار بی رونق فعلی. گرچه یک نظرسنجی از طرف رویترز نشان داده که کشورهای اوپک در ماه اکتبر تولید نفت را به بالاترین حد از سال 2016 رسانده‌اند، ولی قیمت نفت خام برنت از ترس نبود نفت ایران و ونزوئلا به 86 دلار در هر بشکه رسید . این کمبود با تولید بیشتر عربستان و نفت شیل آمریکا جبران نمی‌شود. نفت آمریکا در تنگنای زیرساختی کوتاه‌مدتی قرار گرفته است.

پیش بینی های کمتر تقاضا و ترس از رکود اقتصادی، فشار را کمی پایین آورده و قیمت نفت خام برنت را پیش از انتخابات میان دوره ای آمریکا در روز سه شنبه به 72 دلار در هر بشکه رسانده است. ولی معافیت ها هنوز هم نشان می دهند که دولت ترامپ آنقدرها هم که به نظر می‌رسد در برابر اعمال فشارهای خارجی ایمن نیست. پمپئو در مورد جزئیات صحبت نکرد ولی طبق گزارش بلومبرگ معافیت ها شامل چین هند و ژاپن می‌شوند.

جدیدترین موضع آمریکا در دادن معافیت به مشتریان نفتی ایران دست کنگره برای مجازات عربستان به خاطر قتل روزنامه نگار جمال خاشقجی را باز می گذارد. قانونگذاران آمریکا در اواسط نوامبر به واشنگتن برمی‌گردند و تهدید کرده‌اند فروش تسهیلات نظامی آمریکا را متوقف و تحریم‌هایی اعمال می کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، عربستان برای تلافی تولید نفت را کاهش میدهد . معافیت احتمالی ترکیه از تحریم‌های ایران جلوی آنکارا را برای افشای بیشتر دخالت عربستان در قتل خاشقجی می گیرد. در این بین ترامپ می‌تواند کیک تحریم‌های ایران را با خیال راحت بخورد.