۰ نفر

پس از چالش‌های فراوان سرانجام؛

طلای سیاه از هفت‌خان ورود به بورس گذشت/عقب‌نشینی پنج دلاری شرکت ملی نفت در قیمت عرضه نفت خام

۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۲۳
کد خبر: 311001
طلای سیاه از هفت‌خان ورود به بورس گذشت/عقب‌نشینی پنج دلاری شرکت ملی نفت در قیمت عرضه نفت خام

امروز و برای نخستین بار نفت خام سبک صادراتی از سوی شرکت ملی نفت به میزان یک میلیون بشکه و به قیمت پایه 79.15 دلار در بورس انرژی عرضه شد که تنها 280 هزار بشکه از آن و به قیمت 74.8 دلار به فروش رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، در دومین روز هفته طبق قرار قبلی شرکت ملی نفت یک میلیون بشکه نفت خام صادراتی را در بورس عرضه کرد. اما تنها 280 هزار بشکه از این میزان به فروش رفت. همچنین پس از عرضه موفقیت آمیز نفت در بورس انرژی بنا شد عرضه محموله های یک میلیون بشکه ای نفت خام در بورس انرژی به صورت هفتگی و در یک نوبت ادامه یابد.

گفتنی است متقاضیان خرید برای شرکت در معامله، باید 10 درصد ارزش سفارش را به صورت نقدی تا حداکثر 2 ساعت مانده به زمان عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار واریز کنند که طبق اخبار واصله  متقاضیان خرید نفت خام از بورس انرژی در حالی برای حضور در این معامله اعلام آمادگی کرده بودند که با گذشت بیش از 45 دقیقه از آغاز زمان عرضه یک ریال در سمات سپرده گذاری نکرده بودند.

از این رو روند رقابت بر سر خرید نفت خام سبک ایران در بورس انرژی به دلیل صدور تاییده واریز وجه سپرده نزد سمات و امور اداری مربوط به آن با توقف موقت مواجه شد. همچنین در این بین خریدار سوم که یکی شرکت چندملیتی بود، کنار کشید. کارگزار این شرکت، شرکت کارگزاری رضوی بود. 

سرانجام شرکت ملی نفت ایران نرخ پایه اعلامی خود را به ۷۴.۸۵ دلار به ازای هر بشکه کاهش داد. بعد از گذشت یک ساعت از عرضه تعداد متقاضیان خرید نفت از بورس انرژی هم به شدت افزایش یافت و تقاضاهای ثبت شده در این زمینه، به هشت عدد رسید. قیمت های پیشنهادی متقاضیان خرید نفت از بورس انرژی بین ۶۱.۸۵ تا ۶۹.۸۲ دلار به ازای هر بشکه قرار دارد.

در این بین سه شرکت کارگزاری بانک پارسیان، شرکت کارگزاری بانک رفاه کارگران و شرکت کارگزاری خبرگان سهام موفق به خرید این هشت محموله شد. دو متقاضی دیگر، خواهان خرید یک محموله ۳۵ هزار بشکه ای نفت خام با قیمت های ۶۵.۵۵ و ۶۸.۶۵ دلار بودند که موفق نشدند.

در نهایت مشخص شد که شرکت کارگزاری خبرگان سهام وابسته به صندوق بازنشستگی نفت، خریدار ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام از بورس انرژی بود و ۱۴۰ هزار بشکه مابقی را دو شرکت کارگزاری بانک پارسیان و بانک رفاه کارگران از آن خود کردند. همچنین در اطلاعیه شرکت ملی نفت آمده است که زمان سررسید اعتبارها هفتم آذر و محل تحویل جزیره خارک است.