۰ نفر

قره خانی پاسخ داد:

آیا تنها کارت هوشمند مانع قاچاق سوخت می‌شود

۲ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۴۰
کد خبر: 310085
آیا تنها کارت هوشمند مانع قاچاق سوخت می‌شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می گوید باید مرحله به مرحله توزیع سوخت کنترل شود تا قاچاق بنزین به کمترین مقدار ممکن برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، اسدالله قره خانی  در خصوص جلوگیری از قاچاق سوخت اظهار داشت: در گذشته و حتی نگاه ما در حال حاضر این است که قاچاق سوخت پس از جایگاه سوخت صورت می گیرد ، یعنی این اتفاق در شبکه توزیع شکل می گیرد و ما باید با در نظر گرفتن کارت سوخت مانع قاچاق شویم.

مراحل توزیع سوخت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این در حالی است که توزیع سوخت در 3 مرحله صورت می گیرد، مرحله نخست انتقال سوخت از پالایشگاه به مخازن و انبارها است که توسط شرکت ملی نفت انجام می شود، مرحله دوم انتقال فرآورده‌های سوختی از شبکه‌های توزیع به جایگاه‌های بنزین و گازوئیل است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مرحله آخر سوخت در اختیار خودروها قرار گیرد و این سوال مطرح می شود که آیا حجم عظیم قاچاق از طریق خودروها انجام می‌شود یعنی آنها باک‌های خود را خالی می‌کنند و یا باک اضافه می‌زنند، سوال ما اینجاست که آیا قبل از انتقال سوخت به خودروها قاچاق سوخت محتمل نیست.

احتمال قاچاق توسط خودروهای حمل سوخت

وی گفت: احتمال دارد حواله‌جاتی صورت گیرد و یا خودروهای انتقال سوخت با تبانی برخی جایگاه‌داران به جای انتقال سوخت به جایگاه آن را به جای دیگری انتقال دهند، بنابراین باید انتقال سوخت مرحله به مرحله کنترل شود و بررسی کنیم چه مکانیزمی به کار گرفته شود تا قاچاق سوخت کاهش یابد.

قره‌خانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص کارت‌های سوخت عنوان کرد: در بخش بازگشت کارت‌های سوخت به توزیع بنزین و گازوئیل باید بررسی شود که آیا کارت های حال حاضر مانع افزایش مصرف بنزین می‌شود یا باید مکانیزم دیگری برای توزیع بنزین‌ها از جمله بنزین سوپر و یورو 5 طراحی کنیم.

افزایش مصرف سوخت تا 90 میلیون لیتر

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: بنابراین نمی‌توان گفت که چه زمانی افزایش قیمت‌ها و یا سهمیه‌بندی سوخت عملیاتی می‌شود اما واقعیت‌هایی وجود دارد که حاکی از افزایش میزان مصرف سوخت و قاچاق است.

وی بیان داشت: در زمان اجرای هدفمند کردن سوخت روزانه 57 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شد اما اکنون میزان مصرف بنزین بالاتر از90 میلیون لیتر در نوسان است که تولید به هیچ عنوان پاسخگوی مصرف نیست. هر چه میزان پالایشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند مصرف نیز بالا می‌رود با این حساب مصرف از تولید بنزین پیشی گرفته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: زمانی به جایی رسیدیم که 40 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد کردیم و با توجه به نگرانی‌هایی که برای آینده وجود دارد ممکن است همین رویه پیش گرفته شود با این حال کمیسیون انرژی، تحقیقاتی در زمینه راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت در نظر دارد تا پس از آن زمان اجرای تصمیمات مشخص شود.