۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رقیب سابیک عربستان در پیچ و خم تصمیمات مدیریتی

۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۹:۳۵
کد خبر: 309351
رقیب سابیک عربستان در پیچ و خم تصمیمات مدیریتی

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تصریح بر این موضوع که پتروشیمی ها از ابتدای سال تا کنون بیش از 70 درصدارز صادراتی را به سامانه نیما وارد کرده اند در خصوص تجمیع دو هلدینگ خلیج فارس و تاپیکو به چالش تغییر مدیریت در وزارت کار اشاره کرد و گفت: این تجمیع صورت می گیرد اما از انجاکه شرکت های زیرمجموعه دو هلدینگ پراکنده و متنوع هستند، احتمالا این روند یک سال به طول بیانجامد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس افزایش سرمایه بیش از 80 درصدی این شرکت را اعلام کرد و گفت: این افزایش سرمایه که از رقم پنج هزار میلیارد تومان به 9 هزار و 150 میلیارد تومان از محل سود انباشته بود از امروز اجرا شد و طی آن هر 100 سهم شرکت به 183 سهم افزایش یافت.

آخرین اقدامات در خصوص تجمیع دو هلدینگ پتروشیمی

در این بین ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص پروژه تجمیع دو غول صنعت پتروشیمی گفت: از هفت ماه پیش مقدمات این کار کلید خورده است اما به دلیل گستردگی کار و پراکندگی شرکت های تحت پوشش تاپیکو این پروژه با چالش های جدی روبرو شده است.اما اصلی ترین دلیل به تعویق افتادن این برنامه تغییر مدیریتی در وزارت کار است.

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده در خصوص تعدد پتروشیمی در هلدینگ افزود: در این خصوص کسی مقصر نیست به طور طبیعی سال‌ها قبل اتفاق افتاده و اکنون خیلی از این پتروشیمی‌ها سهامداران خرد دارند که یک‌شبه نمی‌توان آنها را جدا کرد.

وی با اشاره به لزوم تجمیع پاپیکو با هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: ما برای این پروژه بنا داریم به نحوی انجام شود که سهامداران خرد دچار زیان نشوند. اکنون 70 تا 80 درصد آماده اجرا است و منتظریم که با روی کار آمدن وزیر جدید رفاه ظرف یک سال آینده به نتیجه برسند و کلیه پتروشیمی‌های شستا و بازنشستگی کشوری وارد هلدینگ خلیج فارس شوند.

قرارداد 1.2 میلیارد دلاری برای جمع‌آوری گازهای فلر

ربیعی همچنین به پروژه جمع‌آوری گازهای فلر اشاره و تصریح کرد: ما یک 1.2 میلیارد دلار قرارداد داریم که گازهای همراه نفت خوزستان جمع‌آوری شده و به عنوان خوراک پتروشیمی استفاده شود و این یک تعامل برد-برد است. اکنون در این پروژه در فاز مطالعاتی هستیم که ظرف دو تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و 20 میلیون متر مکعب در روز گاز غنی معادل 4 واحد متانول بزرگ به دست می‌آوریم.

ربیعی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها هماهنگ با NPC تصمیم‌گیری می‌کنند، افزود: ما با توجه به سیاست‌های ارزی کشور ارز را عرضه می‌کنیم بر همین اساس ابتدا ارز را با نرخ 4200 و سپس در بازار ثانویه 7500 تومان عرضه کردیم مجدداً هفته گذشته تصمیم گرفته شد که با نرخ 8هزار تومان باشد. البته ممکن است برخی عرضه نکرده باشند ولی این اتفاق زیاد نبوده است و حجم سنگینی نیست. از دیروز نیز  با نرخ 7700 تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه بازار نیما از ابتدا بر مبنای عرضه و تقاضا بوده و نرخ دستوری نبوده است، خاطرنشان کرد: همواره نرخ عرضه پتروشیمی‌ها نسبت به نرخ متوسط نیما کمتر بوده است یعنی سعی کرده‌ایم ارز ارزان‌تری را ارائه کنیم تا از التهاب بازار جلوگیری شود.

وی در ادامه اظهار داشت: ما ارز را از روش‌های عجیب وارد کشور می‌کنیم و هیچ انگیزه‌ای برای نگهداری آن در خارج از کشور نداریم چرا که برای خرید خوراک احتیاج به ریال داریم بنابراین باید ارز را وارد کنیم. ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌های ما بروسی هستند. پتروشیمی‌ها زیر ذره‌بین هستند و این تهمت‌ها صحت ندارد و بیش از بقیه ارز را وارد کشور می‌کنند. اینان چوب خوش‌حسابی و کمک به دولت را می‌خورند.

وی درباره میزان فروش و سود هلدینگ بیان کرد: کل فروش ما 10.5 میلیارد دلار بوده که 1.5 تا 2 میلیارد دلار سود است مابقی یعنی 95 تا 98 درصد هزینه خوراک است که 7 تا 8 میلیارد دلار را شامل می‌شود. یعنی شرکت‌های گازی 80 درصد هزینه مربوط به خوراک و شرکت‌هایی با سود مایع 95 تا 96 درصد هزینه‌هایشان مربوط به خوراک است.

ربیعی اظهار داشت: براساس توافقی که با وزارت نفت داشته‌ایم اجازه داریم در سه بخش تامین قطعات یدکی، کاتالیزها و تجهیزات، مواد شیمیایی، پرداخت بدهی‌ها و هزینه پروژه‌ها ارز را برای خودمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به جز بدهی به نفت حدود 6 درصد درآمد صادراتی صرف پرداخت بدهی و 3 تا 3.5 درصد خرج تجهیزات پروژه‌ها می‌شود. در مورد هلدینگ 15 درصد درآمد صادراتی خرج خودمان می‌کنیم و بقیه را به نیما می‌دهیم.

ربیعی یادآور شد: تا ابتدای مهر نرخ خوراک 3800 تومان بود و ما ارز را 4200 تومان فروختیم. اما از ابتدای مهر ارز را با قیمت 7500 تومانی که خوراک می‌خریم می‌فروشیم. یعنی حاشیه دید ما کم شده که سعی می‌کنیم با کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید و ظرفیت آن را جبران کنیم.

وی درباره سهامداران خارجی نیز گفت: پتروشیمی فیلیپین 20 درصد سهام ما را دارد و 80 درصد آن نیز متعلق به خودمان است و غیر از آن در مورد یک پتروشیمی دیگر 60 درصد مربوط به ایران و مابقی به متعلق به کنسرسیومی از کشورهای مختلف از جمله ژاپن و تایلند است.

وی درباره اشکالات سامانه بهین‌یاب اظهار داشت: بعد از راه‌اندازی شاهد بودیم که حجم وسیعی از تقاضا وارد بورس کالا شد یعنی 300 درصد (3 برابرسال گذشته) و این در حالی بود که نه اقتصاد کشور رشد کرده بود و نه صادرات و این باعث شده بود که رانت وسیعی ایجاد شده و بورس کالا از ماهیت اصلی خارج شد.

وی تاکید کرد: هرکس که از بورس خرید می‌کند باید در سامانه بهین‌یاب به عنوان تولیدکننده ثبت نام کند. برای حل شدن موضوع این سامانه وزارت صنعت تصمیم گرفت سقف رقابت کالا را بردارد و این باعث شد که تولیدکنندگان اصلی خریداری کنند و تولیدکننده نماها از بازار خارج شوند. بنابراین ظرف یک ماه گذشته تقاضا سیر نزولی داشته و میزان قیمت کالایی که به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد نسبت به قبل کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: یکی از راه‌حل‌هایی که ما پیشنهاد دادیم این بود که  ما به عنوان عرضه‌کننده اعلام کردیم اگر وزارت صنعت و NPC به نتیجه برسند بخشی از محصولات پتروشیمی را به صورت مستقیم به مصرف‌کنندگان بزرگ بفروشیم اما در هر حال اینکه کالا در بورس عرضه شده و یا مستقیم به فروش برسد برای ما فرقی ندارد.

ریز و درشت درآمدهای هلدینگ

ربیعی با بیان این‌که هلدینگ خلیج فارس سالانه ۱۰.۵ میلیارد دلار فروش دارد، گفت: ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار سود خالص است و ۹۵ تا ۹۸ درصد آن هزینه خوراک است. خلیج فارس سالانه حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلار پول خوراک به صورت ریالی به وزارت نفت می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس توافقی که با وزارت نفت داشتیم، اجازه پیدا کردیم ارز خودمان را در سه بخش برداشت کنیم. بخش اول قطعات یدکی، مواد اولیه و کاتالیست است که از پنج درصد صادرات تامین می‌شود. بخش دوم بدهی‌های ارزی قبلی است که شش درصد درآمد صادراتی را شامل می‌شود و بخش سوم هزینه پروژه‌هاست که سه تا ۳.۵ درصد را شامل می‌شود. درواقع هلدینگ خلیج فارس ۱۵ درصد از درآمد خود را برداشت کرده و مابقی را در نیما عرضه می‌کند.

2.4 میلیارد تزریق ارز به ازار ارز از ابتدای سال

وی در ادامه به موضوع تامین ارز از سوی شرکت های پتروشیمی پرداخت و گفت: 70 درصد ارز ارائه شده به سامانه نیما توسط پتروشیمی‌ها بوده است و این در حالیست که از ابتدا شرکت های پتروشیمی مکلف به عرضه 25 درصد از ارز صادارتی بودند. وی هچنین گفت: ادعای عدم عرضه ارز پتروشیمی به بازار کاملا کذب است و اتفاقا بیش از بقیه ارز خود را وارد کردند و شاید چوب همین را می‌خورند که در این شرایط بیشترین کمک را به دولت کردند. گفتنی است از ابتدای سال یعنی 22 فروردین ماه تا 16 مرداد ماه ارز خود را با قیمت 4200 تومان عرضه می‌کردیم اما از 16 مرداد ماه تا این لحظه ارز ما با قیمت 7500 تومان عرضه می‌شود که حدود 2 میلیارد و 400 میلیون دلار از ابتدای سال تا 25 مهر ماه مجموع ارزی بوده است که در داخل کشور عرضه کرده‌ایم، هر چند بر اساس مجوزی که از وزارت نفت و دولت در اختیار گرفتیم می‌توانیم درصدی از ارز حاصل از صادرات خود را بابت تسویه بدهی‌های ارزی خود و خرید تجهیزات نزد خودمان نگه داریم.

وی با اشاره به این موضوع که ارز پتروشیمی با روش‌های پیچیده و به سختی وارد کشور می‌شود گفت: ما متعهد به عرضه این ارز هستیم و از آنجاکه بسیاری از بسیاری از آنها بورسی هستند ،اطلاعات آنها در دسترس مردم است. از سوی دیگر تمامی اطلاعات ارز عرضه شده در سامانه نیما شفاف است و مسئولان بانک مرکزی می‌توانند آن را اعلام کنند

ربیعی در ادامه این بحث به موضوع عرضه توسط هادینگ پرداخت و گفت: ما از ابتدای سال همه ارز کسب شده خود را به سامانه نیما عرضه کردیم که دراین بین دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار شرکت‌های تابعه پتروشیمی خلیج فارس به بازار عرضه شده است. وی همچنین این مطلب را نیز یاداور شد که در فروش ارز انحصار نداشتیم و به ۱۱۱ صرافی ارز عرضه کردیم.