۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با اقتصاد آنلاین:

احیای کارت سوخت مانع از قاچاق می شود/ سود هنگفت؛ انگیزه‌ای قوی برای قاچاقچیان

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۲
کد خبر: 308045
احیای کارت سوخت مانع از قاچاق می شود/ سود هنگفت؛ انگیزه‌ای قوی برای قاچاقچیان

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قاچاق گسترده و نگران کننده سوخت از کشور در ماه های اخیر گفت: احیای کارت سوخت و استفاده مجدد از آن، راهکار مناسبی است که می تواند مانع از قاچاق سوخت به این شکل شود.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ هدایت الله خادمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار کرد: متاسفانه حذف کارت سوخت، امکان پیگیری چگونگی و میزان قاچاق را دشوار کرده و حالا شرایط به گونه ای شده که قاچاق سوخت از کشور به شدت افزایش یافته است. 

وی در ادامه افزود: استفاده از سیستم های هوشمندی مانند کارت سوخت کمک می کند که میزان مصرف در کشور دقیقا مشخص شود و حتی معلوم شود که در هر جایگاه به چه میزان سوخت تحویل داده شده و مورد استفاده خودروها قرار گرفته و بنابراین امکان سوء استفاده و قاچاق بسیار کاهش می یابد. 

خادمی در مورد دلایل افزایش چشمگیر قاچاق سوخت از مرزهای کشور در ماه های اخیر گفت: قیمت سوخت در کشور ما ارزان تر از کشورهای همسایه است که همین موضوع یک انگیزه قوی را برای قاچاق سوخت فراهم کرده زیرا سود سرشار و هنگفتی برای قاچاقچیان دارد. 

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم، امکان افزایش قیمت سوخت و به خصوص بنزین وجود ندارد، عنوان کرد: اگر نرخ سوخت را افزایش دهیم، بسیاری از صنایع رو به تعطیلی می گذارند و قیمت اقلام مصرفی مردم چندین برابر می شود. بنابراین در این شرایط باید مراقبت ها و نظارت ها دو چندان شود و افزایش بیابد.  

خادمی نوسانات و افزایش قیمت ارز در ماه های اخیر و کاهش ارزش پول ملی را از دیگر دلایل شدت گرفتن قاچاق سوخت از کشور دانست و گفت: در سال های اخیر، میزان مصرف و قاچاق بنزین کاهش یافته بود اما با تغییر و بالا رفتن نرخ ارز در کشورمان و کاهش ارزش پول ملی، قاچاق بنزین صرفه اقتصادی برای قاچاقچیان پیدا کرده و تمایل آنها را برای این کار به شدت افزایش داده است.