۰ نفر

مازوت به نیروگاه رامین بازگشت

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۸:۲۳
کد خبر: 307932
 مازوت به نیروگاه رامین بازگشت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان باوی با اشاره به نشتی گاز در قسمت گازرسانی نیروگاه رامین گفت: گاز 2 واحد از این نیروگاه قطع شده و دوباره سوخت مازوت مورد استفاده این نیروگاه قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رسول نظری زنگنه روز دوشنبه اظهار داشت: به دلیل نشتی گاز در قسمت گازرسانی نیروگاه رامین، صبح امروز واحدهای 3 و 4 این نیروگاه از حالت گازسوز خارج شده و دوباره از سوخت مازوت استفاده می کنند.

وی با اشاره به آلودگی ناشی از استفاده از مازوت به عنوان سوخت افزود: مسئولان این نیروگاه متعهد شده اند که ظرف چهار تا پنج ساعت تعمیرات به اتمام برسد که این مساله نیازمند همکاری بیشتر شرکت گاز است.

نظری زنگنه توضیح داد: بنا بر توضیحات مسئولان نیروگاه رامین، واحدهای یک و 5 این نیروگاه در حال تعمیرات است و واحد 2 نیز برای جلوگیری از استفاده از مازوت نیز از مادر خارج شده است، بنابراین راهی به جز استفاده از مازوت برای این نیروگاه وجود نداشته است.

به گفته وی، واحد 6 این نیروگاه همچنان از گاز استفاده می کند.

نظری زنگنه با بیان اینکه جلوگیری از مصرف مازوت از تعهدات نیروگاه رامین بوده تصریح کرد: این نیروگاه پیش از این در لیست صنایع آلاینده قرار داشته که پارسال به دلیل عدم مصرف مازوت از لیست صنایع آلاینده خارج شده بود، اما با استفاده مجدد از این سوخت دوباره در فهرست صنایع آلاینده قرار می گیرد.

نیروگاه رامین در حالی امروز، مازوت را به چرخه سوخت خود بازگردانده که از اهواز و باوی از دیشب درگیر گرد و غبار شدید بوده و دود و آلودگی این نیروگاه مشکل شهروندان را دوچندان می کند.

نیـروگاه حرارتی رامیـن از بزرگترین نیروگاه های حرارتی ( بخاری) کشـور است که با هدف تامین برق استان خوزستان و شبکه سراسری احداث گردیده است.

نیروگاه رامین در کیلومتر 20 جاده اهواز – ملاثانی و در مجاورت رودخانه کارون و شهـر ویس (شهرستان باوی) و در شمال شرقی اهـواز قرار دارد.

این نیـروگاه با 6 واحد دارای توان تولیدی یک هزار و 850 مگاوات است.

بر اساس نخستین مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز، نیروگاه رامین از مهمترین صنایع آلاینده شناخته شده است.  در سال 94 و در پی اعلام ممنوعیت استفاده نیروگاه ها از سوخت مازوت، مصوب شده بود که نیروگاه رامین باید استفاده از مازوت را متوقف کند و در صورت استفاده مجدد از این نوع سوخت آلاینده، تعطیل شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان در اواخر 94 اعلام کرده بود که از این نیروگاه به دادگاه شکایت و حکم آن صادر شده و مهلتی نیز تعیین شده است، اما بر اساس گزارش فعالان محیط زیست و تایید اداره محیط زیست باوی، نیروگاه رامین بارها از مصوبات کارگروه مقابله با آلودگی هوا سرپیچی کرده و در برخی از واحدها در سال 95 از مازوت استفاده کرده است.

در نهایت در سال 96 این نیروگاه مازوت را از چرخه خارج کرده و گاز را جایگزین کرد.