۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

دلایل افزایش قاچاق سوخت چیست؟/ نقش باندهای حرفه‌ای در قاچاق بنزین

۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 307494
دلایل افزایش قاچاق سوخت چیست؟/ نقش باندهای حرفه‌ای در قاچاق بنزین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارزان بودن قیمت سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه و کاهش ارزش پول ملی به دنبال افزایش نرخ ارز را از دلایل اصلی افزایش چشمگیر قاچاق سوخت دانست.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ مهرداد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین با اشاره به شدت گرفتن قاچاق سوخت از کشور در ماه‌های اخیر گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از قاچاق بی‌رویه سوخت به کشورهای همسایه، این است که قیمت سوخت برابر با نرخ این کالا در کشورهای همجوار شود و افزایش پیدا کند، اما مساله این است که با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی کشورمان، نمی‌توانیم قیمت بنزین را افزایش دهیم.

وی در ادامه افزود: در واقع تا زمانی که نرخ سوخت در کشور ما تفاوت زیادی با قیمت این کالا در کشورهای همسایه داشته باشد، شاهد قاچاق خواهیم بود، اما شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم، دست مجلس و دولت را برای گران کردن بنزین بسته است و بنابراین در این شرایط باید مسئولان امنیتی و مرزی مراقبت بیشتری داشته باشند و به شکل جدی مانع از قاچاق گسترده سوخت شوند.  

نماینده مردم لنگرود در مجلس، کاهش ارزش پول ملی به دنبال افزایش نرخ دلار را از دیگر دلایل افزایش قاچاق بنزین عنوان کرد و اظهار داشت: در گذشته بیشتر کالای قاچاق به کشور وارد می‌شد اما به دنبال کاهش ارزش پول ملی شاهد قاچاق کالاهای مختلف و از جمله بنزین به خارج از کشور هستیم و بنابراین راهکار عملی این است که کاهش ارزش پول ملی مدیریت شود و نرخ دلار کاهش پیدا کند.   

لاهوتی با بیان اینکه سود سرشاری از قاچاق بنزین نصیب کشورهای همسایه می‌شود، گفت: نمی‌توان گفت که فقط بومی‌ها و افراد محلی در قاچاق بنزین نقش دارند بلکه به دلیل سود بسیار بالا، در این زمینه باندهای حرفه ای هم وارد عمل شده‌اند.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: به نظر می رسد در شرایط فعلی احیا و استفاده مجدد از کارت سوخت، می‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از قاچاق سوخت باشد.