۰ نفر

دریای خزر در صدر حوضه‌های آبریز

ارتفاع بارش‌های جوی به ۵.۶میلیمتر رسید

۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 306818
ارتفاع بارش‌های جوی به ۵.۶میلیمتر رسید

آمارها نشان می دهد در سال آبی جاری تا ۱۷ مهرماه ارتفاع بارش‌های جوی به ۵.۶ میلیمتر رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۸ تا ۱۷ مهرماه سال جاری نشان می‌دهد ارتفاع بارش‌های جوی به ۵.۶ میلیمتر رسیده است.

در این میان میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۳.۷ میلیمتر) ۵۱.۴ درصد افزایش داشته و نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۷.۲ میلیمتر) ۲۲.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در این میان حجم بارش‌ها از اول مهر ماه تا ۱۷ مهرماه سال جاری معادل ۹.۲۲۹ میلیارد مترمکعب گزارش شده است.

لازم به ذکر است که میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر در سال آبی جاری تاکنون ۴۱.۸ میلیمتر گزارش شده، که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۴.۴ درصد کاهش و در مقایسه با بلند مدت ۵۰ ساله با رشد ۸۶.۶ درصدی روبرو بوده است.

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، میزان بارش‌ها ۰.۶ میلیمتر گزارش شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر و در مقایسه با متوسط ۵۰ ساله با کاهش ۶۲.۵ درصدی روبرو بوده است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه در مدت ذکر شده شاهد ۰.۷ میلیمتر بارش بوده که این رقم در سال گذشته ۷.۸ میلیمتر ثبت شده، از همین رو در مقایسه با سال آبی گذشته این حوضه آبریز با کاهش ۹۱ درصدی و در دراز مدت ۴۹ ساله با کاهش ۹۰ درصدی روبرو بوده است.

میزان بارش در حوضه فلات مرکزی ایران با ۱۰.۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته ۱.۷ میلیمتر بوده است و در دراز مدت ۵۰ ساله رشد ۴۱.۷ درصدی را به خود اختصاص داده است.

حوضه مرزی شرق در سال آبی جاری ۰.۳ میلیمتر بارندگی داشته و این در حالی است که این منطقه در مدت مشابه سال آبی گذشته بارشی نداشته و در دراز مدت ۵۰ ساله با اُفت ۵۰ درصدی بارش مواجه بوده است.

لازم به ذکر است که در حوضه آبی قره‌قوم تاکنون ۱.۴ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته که ۱.۸ میلیمتر بوده با کاهش ۲۲.۲ درصدی و در دراز مدت با کاهش ۳۰ درصدی بارش روبرو بوده است.

7