۰ نفر

یک کارشناس نفت و انرژی مطرح کرد؛

مساعدت ساختار پیشنهادی اروپا در تداوم صدور نفت ایران

۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶
کد خبر: 304281
مساعدت ساختار پیشنهادی اروپا در تداوم صدور نفت ایران

یک کارشناس نفت و انرژی معتقد است ساختار پیشنهادی اروپا که در حال طراحی و تدوین است می‌تواند به تداوم صادرات نفت ایران و انتقال پول فروش نفت پس از آغاز مرحله دوم تحریم‌های امریکا علیه ایران در آبان ماه کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، تعادل نوشت: حسن مرادی در خصوص سرانجام سیاست‌های امریکا در مسیر تهدید و تحریم‌های نفتی و بهترین سیاست و راهکار برای عبور از بحران با تاکید بر اهمیت اتخاذ سیاست‌های دقیق و حساب شده از سوی دولت در برهه فعلی گفت: ضروری است دولت سیاست مدیریت همه‌جانبه را در پیش گرفته و با استفاده از همه ساز و کار مرتبط با این موضوع جلوی وقفه در صادرات را بگیرد.

وی بیان کرد: اهمیت بسترسازی برای توسعه زنجیره ارزش افزوده در بخش نفت بر کشی پوشیده نیست؛ در حال حاضر باید با تمرکز بر ارزش افزوده حامل‌های انرژی، قدرت مدیریت خود را در فضای بحران زده ارتقا دهیم و با تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی و صادرات گاز به شکل LNG مسیری تازه برای حفظ درآمد ارزی پیدا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مانع تراشی‌های امریکا برای فروش نفت به مشتری‌های عمده ایران، همچون هند، کره جنوبی و ژاپن بیان داشت: وضعیت فعلی را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد؛ از میان کشورهایی که نفت ایران را خریداری می‌کنند، گروهی مرعوب تهدیدهای امریکایی شده و گروهی دیگر کماکان به خرید نفت خود از ایران ادامه می‌دهند و از کانال‌های محتاطانه‌تری تعاملات خود را با ایران ادامه می‌دهند که نمونه شاخص آن هند است که با روش تهاتر، مبادلات خود با ایران را ادامه می‌دهد.

مرادی افزود: معتقدم با وجود این تحریم‌ها، ما همچنان می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم؛ هرچند راه‌حل‌های کاربردی دولت برای دور زدن تحریم‌ها به دلایل امنیتی تشریح نمی‌شود.

این کارشناس نفتی اذعان داشت: ما پکیج پیشنهادی اروپا را نیز پیش رو داریم. اروپا قول داده است تا قبل از تکرار تحریم‌ها کانالی را برای مبادلات ایران ایجاد کند که با محوریت یورو از کمند تحریم‌های دلاری خارج شویم. وی خاطرنشان کرد: نتیجه مذاکرات ۱+۴ نشان داده که اروپا جدی و مصمم بر حفظ مراودات خود با ایران پایبند است و به نظر نمی‌رسد که از موضع خود دست بردارد.

حسن مرادی ادامه داد: ساختاری که اروپا برای خرید نفت ایران طراحی کرده می‌تواند یک عامل مثبت و تعیین کننده در معادلات بین المللی باشد.

این کارشناس نفتی در خصوص تعامل با کشورهای همسایه خصوصا عراق گفت: عراق طی سال‌های متمادی به عراقی‌ها فشار وارد کرده و این عدم رضایت از سیاست‌های امریکا باعث شده که تهدیدها و تحریم‌های امریکایی تاثیری بر تصمیم عراق برای تعامل با ایران نداشته باشد.

وی در مورد برخورد اوپک در این زمینه اظهار داشت: اوپک در آخرین اجلاس نشان داد که بنا ندارد سهمیه‌ها را جابه‌جا کند؛ بنابراین قابلیت اعتماد را دارد و در واقع سیگنالی را مبنی بر کاهش سهمیه به نفع ایران از خود نشان نداده است. مرادی نکته مهم و قابل توجه را در شرایط فعلی وقفه‌ای دانست که در بازار جهانی نفت اتفاق می‌افتد و به راحتی امکان رفع آن وجود ندارد.  وی افزود: کشورهایی چون عربستان همواره در حال سنگ اندازی و تشدید بحران در منطقه بوده‌اند به‌طوری‌که عربستان برای پر کردن خلأ ناشی از صادر نشدن نفت ایران، تلاش می‌کند.