۰ نفر

امضای توافق روسیه و اسلام‌آباد برای احداث خط لوله گازی از ایران

۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۶
کد خبر: 303585
امضای توافق روسیه و اسلام‌آباد برای احداث خط لوله گازی از ایران

مقامات انرژی روسیه و پاکستان تفاهم‌نامه‌ای را برای اجرای پروژه‌ای برای ساخت یک خط لوله گاز زیردریایی از ایران به پاکستان و هند امضاء کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزارت انرژی روسیه با انتشار بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: این تفاهم‌نامه زمینه شناسایی سازمان‌های مسئول را که از این پروژه در زمان انجام مطالعات امکان‌سنجی، شناسایی منابع و تنظیم و مسیریابی خط‌ لوله حمایت خواهند کرد، فراهم می‌کند.

آناتولی یانوفسکی، معاون وزیر انرژی روسیه و مقامات وزارت انرژی پاکستان این سند را در مسکو امضاء کردند.

یانوفسکی در این بیانیه اظهار کرد: اکنون روسیه باید ایران و هند را از امضای این تفاهم‌نامه مطلع کند و پس از آن انتظار می‌رود سند مشابهی با هند امضاء شود.

این پروژه در سال ۲۰۱۳ به دلیل وضع تحریم‌ها علیه ایران مسکوت مانده بود، اما در سال ۲۰۱۷ مجددا احیاء شد. روسیه و ایران در نوامبر سال ۲۰۱۷ تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردند که حمایت روسیه برای عرضه گاز از ایران به هند را مدنظر قرار می‌داد.

یک گروه کاری روس‌ ایرانی در زمینه‌ اجرای این پروژه نخستین دیدار خود را در مارس برگزار کرد. به گفته یانوفسکی، روسیه و پاکستان رایزنی‌هایی را درباره یک پروژه دیگر ساخت خط لوله شمال جنوب به طول ۱۱۰۰ کیلومتر میان کراچی و لاهور پاکستان برای انتقال ۱۲.۳ میلیارد مترمکعب گاز در سال انجام داده‌اند.

معاون وزیر انرژی روسیه اظهار کرده که اجرای این توافق که اکتبر سال گذشته میان روسیه و پاکستان برای عرضه گاز طبیعی مایع روسیه امضاء شد، می‌تواند یک مسیر همکاری امیدبخش باشد. دولت‌های دو کشور همچنین در حال بررسی امضای توافقی برای عرضه محصولات نفتی روسیه به پاکستان هستند. به علاوه صنعت نیروی برق روسیه نیز به بازار پاکستان علاقه نشان داده است.