۰ نفر

پالایشگاه‌های ژاپنی خرید نفت ایران را متوقف کردند

۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 302556
پالایشگاه‌های ژاپنی خرید نفت ایران را متوقف کردند

انجمن نفت ژاپن اعلام کرد که تمامی پالایشگاه های این کشور واردات نفت از ایران را به تعلیق در آورده اند.

 به گزارش رویترز، پالایشگاه های ژاپنی خرید نفت خام از ایران را در آستانه ضرب الاجل چهارم نوامبر متوقف کرده اند. در همین حال واشنگتن به تمام کشورهایی که با ایران تجارت انجام می دهند اعلام کرده که تا چهارم نوامبر قبل از بازگشتن تحریم ها به ایران تجارت خود با این کشور را پایان دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، همچنین انجمن نفت ژاپن اعلام کرد که به نظر ما هر شرکتی همین موضع را در پیش می گیرد و اکنون به طور موقت بارگیری نفت از ایران را به حالت تعلیق درآورده و با دقت وضعیت را رصد می کند.

ژاپن یکی از بزرگترین وارد کننده های نفت خام ایران است؛ اما از طرفی هم یکی از مهم ترین همپیمانان آمریکا در آسیا بحساب می آید که ترکیب این دو مسئله به نفع توکیو نیست. البته دولت ژاپن همچنان به دنبال گرفتن معافیت از وزارت خارجه آمریکا برای واردات نفت از ایران است. به نظر می رسد که اقتصاد ژاپن به انداز کافی وابسته به گرفتن وام از آمریکا است و این موضوع باعث شده که به شرکت های داخلی خود در مورد واردات نفت از ایران هشدارهای لازم را بدهد.

از طرفی هم بسیاری از شرکت های ژاپنی نسبت به قطع واردات نفت از ایران و جایگزین کردن خوراک پالایشگاه های خود با نفت جایگزین موافق نیستند. در حال حاضر ایران ۵ درصد از مصرف نفت ژاپن را تامین می کند. همچنین شرکت های  پی ای جی، تاکاشی تسوکیوک و توکیو خواهان حفظ روابط خود با تهران با وجود تحریم ها هستند.

در دوره قبلی تحریم ها، ژاپن واردات نفت از ایران را کاهش داد؛ اما به طور کامل متوقف نکرد. اینبار به نظر می رسد در صورت عدم اخذ معافیت از ایالات متحده باید به طور کامل واردات خود را متوقف کند. تاکنون مقامات آمریکایی در مورد دادن معافیت احتمالی به کشورها گارد گرفته اند؛ اما همچنان احتمال اعطای آن وجود دارد.

بر پایه این گزارش، اگرچه ژاپن و کره جنوبی مشتریان مهم نفتی ایران هستند؛ اما اگر چین به خرید نفت از ایران ادامه دهد، جمهوری اسلامی ایران می تواند در مقابل آمریکا مقاومت کند.