۰ نفر

آیا سعودی‌ها دست پر از نشست الجزایر برمی‌گردند؟

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱
کد خبر: 302185
آیا سعودی‌ها دست پر از نشست الجزایر برمی‌گردند؟

تحلیلگران انتظار ندارند عربستان سعودی و متحدانش در نشست هفته جاری کشورهای تولیدکننده نفت در الجزایر تصمیم سیاستی مهمی بگیرند اما سعودی‌ها با چالش دیگری روبرو هستند که جلب رضایت دونالد ترامپ و همزمان حفظ اتحاد تولیدکنندگان نفت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ترامپ می‌خواهد سعودی‌ها تولیدشان را افزایش دهند تا از جهش قیمت‌های نفت به دلیل تحریم‌های دولتش علیه ایران جلوگیری شود. اگر عربستان سعودی نسبت به انتظارات ترامپ تردیدی داشت، رییس جمهور آمریکا با توییتی که صبح روز پنج شنبه ارسال کرد، این موضوع را به اوپک یادآوری کرد.

اما اگر کشورهای مشارکت کننده در پیمان نفتی به این باور برسند که عربستان سعودی، از درخواست واشنگتن به ضرر آنها اطاعت می‌کند، ریاض با تهدیدهایی برای نقش رهبری خود در میان ده‌ها کشور تولیدکننده نفت مواجه می‌شود.

در نشست هفته جاری الجزایر سعودی‌ها امیدوارند به هدفشان برای دائمی کردن همکاری میان تولیدکنندگان بزرگ در آستانه نشست بزرگ بعدی این گروه در دسامبر دست پیدا کنند. این تولیدکنندگان دو سال پیش در مواجه با ریزش قیمت نفت توافق کرده بودند تولیدشان را محدود نگه دارند. اوپک که متشکل از ۱۵ عضو است و ۱۰ تولیدکننده خارج از این سازمان به سردمداری روسیه، با هدف تقویت قیمت‌ها، از ژانویه سال ۲۰۱۷ تولیدشان را ۱.۸ میلیون بشکه در روز محدود کردند. اکنون سعودی‌ها و اوپک می‌خواهند این اتحاد را نهادینه کنند.

به گفته رابرت مک نالی، رییس و موسس شرکت "راپیدان انرژی"، سعودی‌ها می‌خواهند تا حد امکان مذاکرات دوستانه ای داشته باشند و برای راه اندازی این سازمان در دسامبر آماده شوند و اتهامات مبنی بر اینکه تلاش می‌کنند سهم ایران در بازار نفت را تصاحب کنند، رد می‌کنند.

از سوی دیگر واقف هستند که ترامپ ممکن است رهبری عربستان را زیر سوال ببرد و اگر نتوانند سیگنال روشنی را به رییس جمهور آمریکا ارسال کنند، اوپک ممکن است مغضوب ترامپ واقع شود.

این رویداد با مطرح شدن مجدد یک قانون با هدف جلوگیری از اعمال نفوذ اوپک بر قیمت‌های نفت در کنگره آمریکا، همزمان شده است. تحلیلگران می‌گویند سعودی‌ها احتمالا نگران این هستند که ترامپ اگر ببیند مورد بی‌اعتنایی اوپک قرار گرفته است، برخلاف روسای جمهور پیشین آمریکا، از قانون مذکور حمایت کند.

ترامپ برای نخستین بار اوپک را در آوریل برای بالا رفتن قیمت‌های نفت سرزنش کرد و حتی پس از اینکه این گروه با افزایش تولید در ژوئن موافقت کرد، در آوریل و ژوئن مجددا این موضع خود را تکرار کرد. مشکلات تولید در برخی از کشورها باعث شده میزان کاهش تولید بالاتر از سطح توافق شده میان کشورهای اوپک و غیراوپک شود و در نتیجه به تقویت قیمت‌ها کمک کرده است. اما تحلیلگران می‌گویند سیاست ایران ترامپ نقش عمده ای در بالا بردن قیمت‌ها و رساندن آنها به مرز بین ۷۰ تا ۸۰ دلار ایفا کرده است.

گزارش جدید مبنی بر اینکه سعودی‌ها اکنون از افزایش قیمت نفت برنت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه راضی هستند ممکن است ترامپ را به ارسال پیام اخیر برانگیخته باشد.

افزایش تولید ممکن است به بسیاری از تولیدکنندگان نفت صدمه بزند زیرا شمار معدودی از آنها ظرفیت تولید شناور دارند. این به معنای آن است که بسیاری از تولیدکنندگان نفت با کاهش درآمدهای نفتی روبرو خواهند شد در حالی که شماری دیگر نظیر عربستان سعودی، روسیه و امارات متحده عربی سهم بازارشان را توسعه می‌دهند.

تحلیلگران می‌گویند احتمالی‌ترین روند نشست هفته جاری اوپک، تایید مجدد سیاست جاری این گروه برای افزایش اندک تولید و بازگشت به نرخ پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق کاهش تولید خواهد بود. سعودی‌ها و روس‌ها ممکن است سپس با تاکید بر آمادگی شان برای تامین هر گونه کمبود عرضه، قیمت‌های نفت را تحت فشار کاهشی قرار دهند.

به گفته جان کیلداف، از شرکای موسسه صندوق "اگین کپیتا"، افت فصلی تقاضا برای سوخت در پایان تابستان، رشد قیمت‌های نفت و بنزین را تا ششم نوامبر که انتخابات میان دوره ای کنگره برگزار می‌شود، محدود می‌کند. مهلت ترامپ برای خریداران نفت برای توقف واردات از ایران دو روز قبل از انتخابات آمریکا به پایان می‌رسد. وی انتظار دارد تاثیر تحریم‌های ترامپ علیه ایران در هفته‌های بعد از انتخابات میان دوره ای، روشن‌تر شود.

هلیما کرافت، مدیر جهانی استراتژی کالا در شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" نیز معتقد است بخشی از بازار جدیت دولت ترامپ برای مقابله با ایران را دست کم گرفته است. این مسئله که چه میزان از صادرات نفت ایران متاثر خواهد شد، تنها بخشی از این معادله است و بازار به حد کافی به واکنش ایران توجه نداشته است. واکنش احتمالی ایران ممکن است تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش دهد و ریسک ژئوپلیتیکی فزاینده در قیمت‌های نفت منعکس شود.

اگرچه عربستان سعودی می‌گوید حدود دو میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید شناور دارد اما تحلیلگران بعید می‌دانند این کشور قادر باشد این میزان تولید را به سرعت احیا کند و برای حفظ آن دشواری خواهد داشت.