۰ نفر

تانکرهای سوخت، کابوس آتشین جاده‌ها

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۲۶
کد خبر: 302184
تانکرهای سوخت، کابوس آتشین جاده‌ها

در ماه‌های گذشته تانکرهای سوخت باعث مرگ ده‌ها نفر در جاده‌ها شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین، همشهری نوشت؛ کمتر از 70روز پس از تصادف تانکر سوخت و اتوبوس مسافربری در سنندج که به مرگ دردناک دست‌کم 11نفر میان شعله‌های آتش منجر شد، حادثه‌ای مشابه این‌بار در محور نطنز-بادرود در استان اصفهان، جان 19نفر را گرفت. همه آنها مسافران اتوبوسی بودند که از تهران راهی کرمان بود اما کیلومترها مانده به مقصد بر اثر برخورد با تانکر سوخت آتش گرفت و مسافران بی‌گناه که راهی برای فرار از جهنم اتوبوس نداشتند در میان شعله‌های آتش جانشان را از دست دادند.
ساعت23:24 سه‌شنبه 27شهریور خودروهای عبوری در آزادراه نطنز-بادرود شاهد حادثه‌‌ای هولناک بودند. تانکر حامل 30هزار لیتر گازوئیل که از اراک به سمت اردکان یزد در حرکت بود ناگهان از لاین سوم وارد لاین دوم، جایی که اتوبوس مسافربری با 42مسافر در حرکت بود، شد. راننده اتوبوس هرچه تلاش کرد نتوانست از برخورد با آن جلوگیری کند و در نهایت اتوبوس بر اثر برخورد با بدنه تانکر از مسیر خارج و ناگهان واژگون شد. همه‌‌چیز در چند ثانیه رخ داد و اتوبوس که روی سقف واژگون شده بود از قسمت جلو آتش گرفت و این در حالی بود که مسافران داخل آن محبوس شده بودند. اما این همه ماجرا نبود، چراکه شدت برخورد اتوبوس با بدنه تانکر حامل گازوئیل به حدی بود که تانکر هم آتش گرفت و حدود 30متر آنطرف‌تر متوقف شد.
شاهدان با دیدن این حادثه ماجرا را به پلیس و اورژانس گزارش کردند و به کمک حادثه‌‌دیدگان رفتند. عده‌ای از مسافران در همان ثانیه‌های نخست توانسته بودند با شکستن پنجره‌ها خودشان را نجات دهند اما بقیه در داخل اتوبوس شعله‌ور گرفتار شده بودند و هر لحظه بر شدت شعله‌های آتش افزوده می‌شد.

هولناک‌ترین حادثه عمرم بود
حسین، یکی از نیروهای امدادی است که دقایقی پس از حادثه خودش را به آنجا رساند. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: وقتی رسیدم، چیزی از اتوبوس باقی نمانده بود اما تانکر همچنان می‌سوخت. آتش‌نشانان تلاش می‌کردند آتش را خاموش کنند اما نتیجه‌ای نداشت؛ چراکه باید صبر می‌کردند گازوئیل داخل تانکر تمام شود و آتش‌سوزی تانکر تا بعدازظهر روز بعد ادامه داشت. از سوی دیگر اتوبوس مسافربری در همان 15دقیقه اولیه کاملا سوخته بود. من 3ماه دیگر بازنشسته می‌شوم و در طول سال‌ها خدمتم حوادث زیادی را تجربه کرده‌ام اما تا حالا چنین حادثه‌ای را ندیده بودم. 16مسافر به همراه راننده اتوبوس و 2کمکش در آتش سوخته بودند. وقتی وارد اتوبوس شدیم، با صحنه وحشتناکی روبه‌رو شدیم. همه قربانیان در قسمت جلوی اتوبوس بودند و برای همین آتش زودتر به آنها رسیده و چیزی از اجسادشان باقی نگذاشته بود. در این میان 26مسافر و راننده تانکر سوخت که نجات پیدا کرده بودند، صدمه چندانی ندیده بودند. فقط 2نفرشان دچار سوختگی شدید شده بودند که به بیمارستان اصفهان منتقل شدند. بقیه هم به بیمارستان‌های بادرود و کاشان منتقل شدند که تقریبا همه آنها مرخص شدند. راننده تانکر نیز آسیب جزئی دیده و بیشتر ترسیده بود که پس از انتقال به بیمارستان بازداشت شد.
حسین می‌گوید: همه آنهایی که نجات پیدا کرده بودند جوان و زیر 30سال بودند. قربانیان هم زن و مرد جوان، نوجوان و خردسال بودند که برخی از آنها اعضای یک خانواده بودند. پس از حادثه تلفن‌های اورژانس و بیمارستان یک لحظه هم ساکت نبودند، چراکه خانواده‌ها، دوستان و آشنایان مسافران می‌خواستند از زنده بودن عزیزان خود مطمئن شوند.


وقتی همه خواب بودیم
حادثه زمانی رخ داد که بیشتر مسافران در خواب بودند. رضا، یکی از نجات‌یافتگان حادثه می‌گوید: اتوبوس ساعتی قبل‌ از حادثه برای شام و نماز در یکی از استراحتگاه‌های بین راهی توقف کرده بود و وقتی دوباره به راه افتاد، خیلی از مسافران به خواب رفتند. من هم در خواب بودم که ناگهان با صدا و تکان شدیدی از خواب پریدم. ظاهرا اتوبوس همان لحظه که به تانکر سوخت برخورد کرد، آتش گرفت. چون قبل از اینکه واژگون شود شعله‌های آتش را دیدم که از جلوی اتوبوس به سمت عقب می‌آمد. بعد از آن هم اتوبوس واژگون شد و روی سقف سر خورد و درست بین دولاین اتوبان توقف کرد. پسر جوان ادامه می‌دهد: همه‌‌چیز در چندثانیه رخ داد و عده‌ای از مسافران هنگام واژگون شدن اتوبوس به بیرون پرت شدند. دود و آتش هر لحظه بیشتر می‌شد و چون اتوبوس روی سقف واژگون شده بود، امکان فرار از طریق درها وجود نداشت. صدای جیغ و فریاد فضای اتوبوس را پر کرده بود و آنهایی که در قسمت عقب بودند هنوز فرصت داشتند خودشان را نجات دهند. همان لحظه متوجه شدم که جوانی تلاش می‌کند با ضربات لگد، محفظه انتهایی اتوبوس را بشکند. با چند ضربه محکم موفق شد محفظه را بشکند و عده‌ای از مسافران از فضایی که به‌وجود آمده بود خودشان را بیرون کشیدند. فکر کنم من آخرین نفری بودم که از آنجا موفق شدم خودم را بیرون بکشم. آنهایی که موفق شده بودند خودشان را نجات دهند، تلاش می‌کردند از اتوبوس دور شوند و من هم به محض خروج از اتوبوس شروع به دویدن کردم که ناگهان صدای انفجار شنیدم. هم اتوبوس و هم تانکر منفجر شدند و دیگر کاری از دست کسی برای نجات مسافران باقیمانده اتوبوس ساخته نبود.


مقصر؛ راننده تانکر
پس از این حادثه دلخراش بررسی‌های کارشناسان پلیس راه برای مشخص شدن علت حادثه آغاز شد. سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه کشور گفت: علت حادثه تغییر جهت ناگهانی راننده تانکر و ورود به مسیر اتوبوس بود. از سوی دیگر تانکرهای حمل سوخت در صورتی مجاز به تردد شبانه هستند که مجهز به سیستم ناوبری و GPS باشند که متأسفانه این تانکر فاقد سیستم مذکور بود. ما مسئله عدم‌نصب سامانه روی این تانکر را به وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ کرده‌ایم و نزد دادستان کل نیز تشکیل پرونده داده و منتظر پاسخگویی مراجع قضایی هستیم. اما امری که در این سانحه مسلم است ممنوعیت تردد تانکر مذکور بود. به گفته وی، راننده تانکر به‌دلیل تغییر جهت ناگهانی مقصر است. از سوی دیگر 2تخطی اصلی یعنی مجهز نبودن نفتکش به سامانه کنترلی و همچنین ممنوعیت تردد تانکر در شب از سوی پیمانکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سر زده است. همچنین شرکت اسکانیا به‌دلیل ضعف بدنه اتوبوس مقصر بعدی محسوب می‌شود؛ چراکه ضعف بدنه اتوبوس به حدی بود که در زمان واژگونی، سقف و کف اتوبوس به هم نزدیک شده و مانع خروج مسافران شده است. در همین حال رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با میزان از بازداشت راننده تانکر سوخت خبر داد و گفت: با توجه به دستورات رئیس قوه قضاییه، قاضی ویژه‌ای برای رسیدگی به این پرونده تعیین و راننده تانکر حمل سوخت، طبق نظر اولیه افسران هیأت اعزامی در صحنه، به‌عنوان مقصر اصلی این حادثه اعلام شد و در بازداشت به‌سر می‌برد. به گفته وی، طبق بررسی‌های انجام‌شده تانکر حمل سوخت باید 2راننده داشته باشد که متأسفانه کوتاهی صورت گرفته و از راننده کمکی برخوردار نبوده است.


شناسایی همه قربانیان
هرچند شناسایی پیکر قربانیان با توجه به سوختگی بالای اجساد در لحظات اولیه امکان‌پذیر نبود اما با انجام آزمایش دی‌ان‌ای، تمامی پیکرها شناسایی شدند. علی سلیمانی‌پور، مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: پس از دریافت نمونه DNA از اجساد و بستگان درجه یک و تشخیص هویت قربانیان، هماهنگی‌های لازم با مراجع قضایی ذیربط انجام گرفته و دستور صدور جواز و تحویل اجساد به خانواده‌هایشان اخذ شده است. وی افزود: همه هزینه‌های پزشکی قانونی و هزینه‌های انتقال برای متوفیان این حادثه رایگان بوده است.
به دنبال این حادثه مرگبار، رئیس جمهور نیز در پیامی این حادثه را موجب اندوه عمیق ملت عنوان کرد و از مسئولان استانی به ویژه استاندار اصفهان خواست برای مداوای مجروحان و تسکین آلام خانواده های داغدیده تلاش کنند.