۰ نفر

فرمانده پلیس راهور ناجا در مصاحبه با اقتصادآنلاین تصریح کرد؛

راننده تانکر حمل سوخت مقصر اصلی سانحه تصادف جاده نطنز/ نفتکش فاقد تجهیزات کنترلی تحت پیمان شرکت ملی پخش، قاتل جان انسان‌ها شد

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۴۹
کد خبر: 301471
راننده تانکر حمل سوخت مقصر اصلی سانحه تصادف جاده نطنز/ نفتکش فاقد تجهیزات کنترلی تحت پیمان شرکت ملی پخش، قاتل جان انسان‌ها شد

سردار حمیدی: در حادثه شب گذشته تصادف تانکر حمل سوخت با اتوبوس، تغییر جهت ناگهانی راننده تانکر و ورود به مسیراتوبوس دلیل اصلی بروز سانحه بوده است. وی همچنین در خصوص ممنوعیت تردد شبانه تانکرهای حمل سوخت گفت: در صورتی تانکرهای حمل سوخت مجاز به تردد شبانه هستند که مجهز به سیستم ناوبری و GPS باشند که متاسفانه این تانکر فاقد سیستم مذکور بوده و مجوز تردد نداشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، شب گذشته تانکر حمل سوخت تحت پیمان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی حامل 30 هزار لیتر گازوییل اراک را به مقصد اردکان یزد ترک می کند که در ساعت ۲۳ و24 دقیقه با تغییر جهت ناگهانی راننده تانکر و ورود به مسیر اتوبوسی که در این جاده با 45 مسافر در تردد بود، تصادف می کند و جان 21 تن از هموطنان را می گیرد.

در این بین سردار حمیدی رئیس پلیس راهور ناجا در مصاحبه با خبرنگار اقتصادآنلاین به توضیحاتی در خصوص ممنوعیت تردد تانکرهای سوخت در شب اشاره کرد. وی در خصوص پاسخ به این سوال که آیا قانونی جهت منع تردد شبانه تانکرهای حمل سوخت وجود دارد یا خیر گفت: قانونی برای منع مطلق تردد شبانه تانکرها وجود ندارد بلکه در قانون آمده است که تانکرهای حمل مواد خطرناک برای تردد شبانه، الزام به نصب سامانه های نظارتی و کنترلی دارند که رهگیری این سامانه ها باید در اختیار پلیس باشد. از این رو اگر نفتکش های جاده پیما فاقد سامانه مذکور باشند اجازه تردد در شب را ندارند و چون تانکرهای سوخت تاکنون اقدام به نصب این سامانه ها نکرده اند، ممنوعیت تردد در شب را دارند.

وی با تاکید بر این موضوع همچنین ادامه داد: ما مسئله عدم نصب سامانه بر این تانکر را به وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ابلاغ کرده ایم و نزد دادستان کل نیز تشکیل پرونده داده و منتظر پاسخگویی مراجع قضایی هستیم. اما امری که در این سانحه مسلم است ممنوعیت تردد تانکر مذکور بود.

همچنین نکته ای که در این میان قابل توجه، عدم تجهیز تانکرهای سوخت تحت پیمان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به سامانه ناوبری و GPS است. رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این موضوع که سیستم های نظارتی و کنترلی ناوبری کمک شایانی به جلوگیری و کاهش تلفات جاده ای می کنند و پلیس می تواند کنترل برخط و لحظه ای بر رفتار رانندگان داشته باشد، گفت: قانونا رانندگان نفتکش های جاده پیما باید پس از هشت ساعت طی مسیر استراحت کنند اما به دلیل تعجیل در تحویل فرآورده از استراحت منصرف می شوند گاها تا 15 ساعت پشت فرمان هستند و همین موضوع سبب خستگی و عدم تمرکز راننده می شود. اما اگر سیستم ناوبری و کنترلی بر تانکرها نصب باشد ما می توانیم ساعت های حرکت و تردد و استراحت تانکرها را زیر نظر داشته و مانع از بروز چنین حوادثی شویم

photo_2018-09-18_18-11-08.

سردار حمیدی با اشاره به تجهیز ناوگان اتوبوسرانی بین شهری به سیستم نظارتی و کنترلی گفت: سیستم های کنترلی از سوی وزارت راه تهیه و خریداری شده است و ناوگان اتوبوسرانی هم اکنون به این سیستم مجهز است اما متاسفانه وزارت نفت با وجود پیگیری های فراوان از سوی پلیس و وزارت راه و برگزاری جلسات متعدد در این زمینه، هنوز اقدام به نصب این سامانه بر روی تانکرهای تحت پیمان شرکت ملی پخش نکرده است. گفتنی است در سراسر دنیا خودروهای بزرگ و تانکرها با نصب سامانه کنترلی بر روی خودرو قابل رهگیری و نظارت هستند که متاسفانه سامانه حمل و نقل باری جاده پیما کشور ما برخلاف تمام هماهنگی های صورت گرفته جهت مجهز نمودن به این سیستم هنوز فاقد تجهیزات کنترلی و نظارتی ناوبری هستند و ما هر روزه باید شاهد وقوع سوانحی از این قبیل باشیم.

از سوی دیگر امروز صبح شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی طی اطلاعیه ای اعلام کرد «تانکر سوخت حادثه‌دیده در تصادف شامگاه دوشنبه (۲۶ شهریورماه) در جاده نطنز اگرچه زیر پوشش پیمان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بوده است، اما در زمان حادثه غیرفعال بوده و در حال حمل مواد سوختنی و هیدروکربوری شرکت ملی پخش نبوده است». این درحالی است که بعد از گذشت ساعتی از وقوع تصادف مشخص شد که این تانکر حامل 30 هزار لیتر گازوییل بوده است. 

download

سردار حمیدی در پاسخ به این اطلاعیه و عدم پذیرش مسولیت از سوی شرکت ملی پخش گفت: دو تخطی اصلی یعنی تجهیز نبودن نفتکش به سامانه کنترلی و همچنین ممنوعیت تردد تانکر در شب از سوی پیمانکاری این شرکت سر زده است. در نهایت رئیس پلیس راهور مقصران این حادثه را این گونه معرفی کرد: راننده تانکر به دلیل تغییر جهت ناگهانی در علت تامه مقصر است. اما شرکت حمل و نقلی که مجوز تردد شبانه به راننده را داده در علت های پنهان و همچنین شرکت اسکانیا به دلیل ضعف بدنه اتوبوس مقصران بعدی محسوب می شود. گفتنی است ضعف بدنه اتوبوس به حدی زیاد بود که در زمان واژگونی، سقف و کف اتوبوس به هم نزدیک شده و مانع خروج مسافران و در نهایت سبب سوختگی مسافران شده است.

WhatsApp Image 2018-09-18 at 06.28.51