۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس،

ایران و آذربایجان در میدان نفتی البرز جداگانه سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 301355
ایران و آذربایجان در میدان نفتی البرز جداگانه سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: هزینه های سرمایه گذاری در خزر بالا است و باید حتما به دلیل هزینه های بالا به یکپارچگی میادین رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، علی بختیار ، با اشاره به عدم بهره برداری مناسب از میادین مشترک نفتی از سوی ایران، گفت: ایران در حوزه خلیج فارس نتوانسته از مدل های یکپارچه سازی میادین استفاده کند و هر کشوری به میزان سهمی که از هر مخزن نفتی، گازی و یا منابع هیدروکربوری دارد میادین خود را می دهد و با انجام توسعه هر کشور از منابع استفاده می کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اروپا با یکپارچه سازی میادین مشترک بین کشورهای همسایه اقدام خوبی انجام می دهد، افزود: در این میادین هر شرکتی که بهره بردار است سهم کشورهای مختلف را متناسب با میزان دارایی آنها از یک مخزن نفتی مشترک پرداخت می کند.

دو سرمایه گذاری جداگانه در مادین مشترک نفتی ایران

وی با اشاره به اینکه ایران در طول 20 سال گذشته در میدان هنگام با کشور عمان برای سرمایه گذاری مشترک در میدان نفتی پیش رفته اما به نتیجه نرسیده است، ادامه داد: اکنون در توسعه میادین مشترک ایران با کشورهای همسایه تمامی کشورها مجبور هستند دو سرمایه گذاری جداگانه انجام دهند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در میادین آزادگان جنوبی و شمالی، یادآوران و میادین غرب کارون یک سرمایه گذاری توسط ایران و یک سرمایه گذاری توسط عراقی ها انجام شده است.

بخش زیادی از نفت در مخازن میادین مشترک حبس شده است

وی با بیان اینکه در میادین مشترک ایران با عربستان و در پارس جنوبی نیز سرمایه گذاری گسترده ای توسط ایران و قطر انجام شده است، افزود: این در حالی است که می توانست منافع اقتصادی بیشتری از این میادین با نصف کردن هزینه های سرمایه گذاری متوجه کشورها شود.

بختیار با اشاره به اینکه در خلیج فارس کشورها نتوانسته اند به این نقطه برسند که از یک میدان نفتی و گازی به صورت مشترک بهره برداری کنند، ادامه داد: این موضوع سبب شده ایرادات فنی در مخازن ایجاد شود، تولید غیرصیانتی رخ دهد و بخش زیادی از نفت در مخازن حبس شده و هزاران ایراد اجرایی و فنی به دلیل عدم تفاهم ایجاد شود.

عمق آب در بخش هایی از خزر به 700 متر می رسد

وی با بیان اینکه در حوزه خزر میدان البرز یکی از میادین بزرگ و مشترک بین ایران و آذربایجان است، تاکید کرد: در حوزه خزر تکنولوژی پیچیده تر از خلیج فارس است و عمق آب در بخش هایی از خزر به 700 متر می رسد اما حداقل عمقی که در خلیج فارس وجود داشته حدود 90 متر است، بنابراین مجبور هستند در حوزه خزر سکوی شناور نصب کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه در حوزه خزر با ایجاد سکوی ثالث امکان بهره برداری وجود ندارد، افزود: هزینه های سرمایه گذاری در خزر بالا است و باید حتما به دلیل هزینه های بالا به یکپارچگی میادین رسید و به صورت مشترک از میادین استفاده کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه درباره رژیم حقوقی دریای خزر بین کشورهای ساحلی مباحث صورت گرفته است، تصریح کرد: یکی از مباحثی که در ادامه باید به نتیجه برسد این است که نحوه بهره برداری از میادین مشترک باید به صورت مشترک و یکپارچه انجام شود.