۰ نفر

موضوع اقتصادی است نه سیاسی؛

هند نفت آمریکا را جایگزین نفت ایران نکرده است

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 299616
 هند نفت آمریکا را جایگزین نفت ایران نکرده است

یک مقام ارشد دولت هند گفت دهلی نو در واردات نفت از آمریکا مسائل اقتصادی را در نظر دارد نه موضوعات سیاسی و واردات نفت آمریکا از سوی دهلی نو نباید به عنوان جایگزینی برای نفت ایران دیده شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، پایگاه خبری بیزینس لاین هند به نقل از یک مقام ارشد دولت هند نوشت دهلی نو در واردات نفت از آمریکا مسائل اقتصادی را در نظر دارد نه موضوعات سیاسی و واردات نفت آمریکا از سوی دهلی نو نباید به عنوان جایگزینی برای نفت ایران دیده شود.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که هفته گذشته با مقامات ارشد هند دیدار و در مورد نفت ایران گفتگو کرد، گفت آمریکا هر جا که مناسب باشد معافیت در نظر خواهد گرفت اما آمریکا انتظار دارد صادرات نفت ایران به صفر برسد.

هند، دومین مشتری بزرگ نفت ایران است و انتظار می‌رود واردات نفت از ایران را کاهش دهد اما بعید است که به طور کامل خرید نفت از این کشور را متوقف کند چراکه نفت ارزان ایران برای پالایشگاه‌های هند مناسب است.

طی ماه‌های گذشته، افزایش قیمت نفت و تضعیف ارزش پول هند، طوفانی در هند ایجاد کرد به طوریکه تقاضا برای نفت افزایش یافته اما قیمت بالای نفت هزینه‌های این کشور برای واردات را بالا برده است. هند 80 درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

این مقام ارشد دولت هند تایید کرد طی نشست هفته گذشته با آمریکا در مورد افزایش واردات نفت این کشور به عنوان بخشی از اقدامات برای کاهش کسری تجاری هند گفتگو شده است.

وی مدعی شد: «اما این تصمیمات اقتصادی است و به اینکه چه میزان قیمت نفت رقابتی باشد و به نیازهای پالایشگاه هایمان بستگی دارد.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واردات نفت از آمریکا به معنای جایگزینی نفت ایران است، گفت: «ما با دو موضوع جداگانه سرو کار داریم و وضع ما به آمریکا ارائه شده است.»

به گفته تحلیلگران، برخی از انواع نفت آمریکا برای پالایشگاه‌ها هند مناسب است اما نفت امریکا باید از نظر تجاری با نفت‌هایی که زمان کمتری برای تحویل لازم دارند، رقابت کند از اینرو نفت آمریکا می‌تواند زمانی‌که برای شرکت‌های هندی منفعت دارد، به عنوان خرید لحظه‌ای در نظر گرفته شود.