۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

کارت سوخت طلایی، ابزار دست قاچاقچیان/ چرا مهاجرت سنگین کارت بنزین استان‌های مرکزی به مناطق مرزی متوقف نمی‌شود؟!

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۳۶
کد خبر: 299410
کارت سوخت طلایی، ابزار دست قاچاقچیان/ چرا مهاجرت سنگین کارت بنزین استان‌های مرکزی به مناطق مرزی متوقف نمی‌شود؟!

اخیرا" اخبار متعددی از قاچاق بنزین در مناطق مرزی کشور اعلام می شود که بخشی از آن بنا به اخبار اعلامی ناشی از مهاجرت کارت‌های سوخت از استان های مرکزی به مناطق مرزی است. از سوی دیگر افزایش تقریبا 30 درصدی مصرف سوخت در استان های مرزی این سوال را در ذهن متبادر می کند که با وجود توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص کنترل و کاهش مصرف سوخت در کشور، چرا مسئولین در این باره به کندی عمل می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، چندی است که موضوع افسارگریختگی مصرف بنزین در کشور مطرح است که این روزها بحث قاچاق سوخت از مرزها و تشکیل صفوف سنگین در برابر جایگاه های سوخت نیز به آن اضافه شده است.

 گفتنی است در هفته گذشته مقام معظم رهبری با انتقاد به مصرف روزانه  105 میلیون لیتری بنزین در کشور، مسئولان وزارت نفت و دولت را متولی اصلی کنترل و کاهش مصرف دانست که البته متاسفانه تا کنون هیچ برنامه مدونی از سوی نهادهای دولتی ذیربط جهت بهینه سازی مصرف سوخت ارائه نشده است.

در این بین اما مشکل قدیمی که مجددا در زمینه کنترل مصرف خودنمایی می کند، بحث مهاجرت کارت سوخت های استان های مرکزی به مناطق مرزی است. اخیرا" اخبار متعددی از قاچاق بنزین در مناطق مرزی کشور اعلام می شود که بخشی از آن بنا به اخبار اعلامی ناشی از مهاجرت کارت‌های سوخت از استان های مرکزی به مناطق مرزی است.

از سوی دیگر هم‌اکنون که بحث سهمیه بندی بنزین در مناطق مرکزی مطرح نیست، عملا" شارژ سهمیه بنزین در این کارت سوخت ها توجیه ندارد.سوال اینجاست که چرا با حذف سهمیه کارت سوخت‌های مناطق مرکزی، از مهاجرت این کارت‌ها به مناطق مرزی جلوگیری نمی‌شود؟

نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد باوجود مصرف افسارگریخته بنزین در کشور، سهمیه بنزین در کارت سوخت‌های مناطق مرزی نیز مازاد بر مصرف بوده و به تشدید میزان قاچاق این فرآورده می‌انجامد. گفتنی است با جهش یکباره نرخ ارز و افزایش فاصله قیمت بنزین در داخل کشور با کشورهای همسایه، شاهد رشد هرچه بیشتر قاچاق سوخت در مناطق مرزی هستیم. از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد هر لیتر بنزین هزار تومانی، در مرزها حداقل پنج هزار تومان به فروش می ‌رسد.