۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پرونده عملکرد پنج ساله شرکت ملی گاز زیر ذره بین مجلس/ تحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر همچنان ادامه دارد

۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۲۵
کد خبر: 297024
پرونده عملکرد پنج ساله شرکت ملی گاز زیر ذره بین مجلس/ تحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر همچنان ادامه دارد

در دومین هفته کاری شهریورماه کمیسیون انرژی مجلس به ادامه بررسی عملکرد پنج ساله شرکت ملی گاز و میزان کسری و هدر رفت آن در این دوره با حضور مسولین وزارت نفت، مسولین سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور خواهد پرداخت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در هفته جاری کمیسیون های مختلف خانه ملت بررسی مواردی از عملکرد پنج ساله شرکت ملی گاز گرفته تا سوال از وزیر نیرو و انتخاب اعضای هیات «تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر و پالایشگاه کرمانشاه» را در دستور کار خود دارند.

کمیسیون انرژی روز یکشنبه میزبان معاون برق و انرژی وزارت نیرو در خصوص اجرای طرح های توسعه پایدار و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک خواهد بود. در ادامه این روز کمیسیون انرژی به بررسی بررسی عملکرد پنج ساله شرکت ملی گاز و میزان کسری و هدر رفت آن در این دوره با حضور مسولین وزارت نفت، مسولین سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور خواهد پرداخت.

بعد از آن این کمیسیون در روز سه شنبه برنامه ای در خصوص سوال پنج تن از نمایندگان از وزیر نیرو را برگزار می کند.

اما شاید یکی از مهمترین جلسات این هفته کمیسیون اقتصادی مجلس به ادامه بررسی تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر و  انتخاب اعضای هیاتی برای رسیدگی به این موضوع چالش برانگیز در روز یکشنبه باشد. همچنین کمیسیون اقتصادی در روز سه شنبه به برگزاری جلسه ای در خصوص ادامه بررسی ها از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی اقدام می کند. گفتنی است در ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ نمایندگان مجلس در جلسه‌ای علنی به تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی رأی مثبت دادند. در اواخر سال ۸۸ بود که ۴۰ درصد از سهام پتروشیمی باختر طی سه مرحله به شرکت کاوش صنعت سپید که متعلق به برادران ن بود واگذار شد.

همچنین محورهای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی را به شرح ذیل است:

- نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی

- بررسی سوابق کاری و مالی سهامداران در ارتباط با این واگذاری

- بررسی عوامل دخیل در واگذاری و برنده اعلام نمودن شرکت مذکور

- بررسی ارقام واقعی اعلام شده هلدینگ در زمان واگذاری

- بررسی نحوه ارتباط مسئولین دولتی پتروشیمی و وزارت نفت در این واگذاری و بررسی میزان بدهی هلدینگ به دولت

- نحوه فروش محصولات تولیدی و قیمت آن و نحوه احتساب قیمت گذاری گاز تحویلی به هلدینگ

- بررسی ضرر و زیان وارده به منابع دولتی و بیت المال در این واگذاری.

دیگر تحقیق و تفحص این کمیسیون به ادامه بررسی نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوص است که در روز دوشنبه اعضای کمیسیون به آن رسیدگی خواهند کرد.