۰ نفر

مقامات دو طرف:

روابط حوزه انرژی کردستان عراق با روسیه توسعه می‌یابد

۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۹
کد خبر: 296899
روابط حوزه انرژی کردستان عراق با روسیه توسعه می‌یابد

نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق در دیدار با معاون وزیر انرژی روسیه در اربیل بار دیگر بر سیاست توسعه روابط اقتصادی اقلیم در حوزه انرژی با روسیه تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بارزانی در دیدار «پافل سوروکین» معاون وزیر انرژی روسیه، «فلادیسلاوباریشنکوف» معاون شرکت گازپروم و سرکنسول روسیه در اربیل با وی، در خصوص تقویت روابط در بخش انرژی با آنها گفتگو کرد.
براساس اعلام دفتر بارزانی، وی در این دیدار بر همکاریهای بیشتر با شرکتهای روسی جهت فعالیت در کردستان عراق تاکید کرد.
«احمد رانیه ای» کارشناس مسائل اقتصادی در کردستان عراق در خصوص پیامهای این دیدار گفت: اقلیم کردستان عراق در حوزه انرژی بر توسعه روابط با ترکیه و روسیه متمرکز شده است و بسیار امیدوار است که بتواند در میان مدت ضمن افزایش صادرات نفت خود بتواند با احداث خط لوله گازی که روسها در اقلیم سرگرم ساخت آن هستند گاز خود را روانه بازارهای جهانی کند.
وی افزود: شرکتهای روسی مانند روس نفت و گازپروم که ستون انرژی روسیه به شمار می روند امروز بیشترین فعالیت را در اقلیم انجام می دهند بخصوص شرکت روس نفت که مسئول ساخت خط لوله انتقال گاز از اقلیم به ترکیه است.
به گفته این کارشناس اقتصادی، کردستان عراق می خواهد در پروژه تامین انرژی اروپا نقش کلیدی ایفا کند چرا که بر این باور است که از این طریق می توانند برای خود اعتبار بین المللی کسب کند.
احمد رانیه ای در ادامه تصریح کرد: کردستان عراق همزمان با ارسال منابع انرژی خود به ترکیه خواهد توانست که روابطش را با این همسایه قدرتمند خود در زمینه انرژی توسعه دهد.
در پاسخ به این سوال که آیا حضور روسها در حوزه انرژی حساسیت های آمریکا را بدنبال نخواهد داشت نامبرده گفت: قطعا آمریکاییها از حضور اقتصادی روسیه در اقلیم خوشحال نیستند ولی به باور من آمریکاییها بیشتر از آنچه دنبال حضور اقتصادی باشند دنبال حضور سیاسی و نظامی هستند که به این امر هم رسیده اند.