۰ نفر

مدیرعامل پالایشگاه تبریز در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

راهکارهای گوگردزادیی از نفت‌کوره در پالایشگاه تبریز/ پروژه در سال آینده به بهره برداری می‌رسد

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 296471
راهکارهای گوگردزادیی از نفت‌کوره در پالایشگاه تبریز/ پروژه در سال آینده به بهره برداری می‌رسد

بر اساس آخرین زمانبندی، مقرر شده است که شرکت های طرف قرارداد جهت اجرای پروژه گوگردزدایی از محصولات این شرکت تا سه ماه آینده الگوی مناسب طراحی پروژه را تحویل دهند. پس از آن دو ماه زمان برای مطالعه طرح ها زمان لازم است. در نتیجه از سال آینده شاهد پیاده کردن پروژه گوگردزدایی خواهیم بود. اما مسئله اینجاست که بحث کاهش گوگرد بسیار جدی باید دنبال شود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده ؛ محدودیت های زیست محیطی درخصوص کاهش انتشار آلاینده ها مانند اکسیدهای گوگرد ناشی از سوختن سوخت های فسیلی، کاهش محتوای گوگرد برش های مختلف نفتی را الزام آور نموده است. عمده نگرانی های مربوط به مقدار گوگرد موجود در نفت است هرچند به نیتروژن و فلزات نیز از جنبه های زیست محیطی پالایش و همچنین خوردگی توجه شده است. به دلیل کاهش منابع نفت سبک  و همچنین افزایش تقاضا برای سوخت های تمیزتر برای وسایل نقلیه و سایر ترکیبات با وزن مولکولی پایین، مقدار نفت خام سنگینی که باید فرآوری شود دائم در حال افزایش است و این به افزایش اهمیت تکنولوژی هایی منجر شده است که بتوانند این کار راانجام بدهند.

همچنین بر اساس گزارش پلاتس، استاندارد میزان گوگرد سوخت بانکرینگ در حال حاضر برابر سه و نیم درصد می باشد. طبق استانداردهای جدید سازمان بین المللی دریانوردی از ابتدای سال ۲۰۲۰ این استاندارد به حد نیم درصد بهبود می یابد. از طرفی بر اساس پیش بینی سازمان زیست محیطی دلفت (CE Delft) میزان مصرف سوخت دریایی از ۳۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۲ به ۳۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.

بر اساس استانداردهای جدید تصویب شده، اتاق حمل و نقل بین المللی کشورهای توسعه یافته  پیش بینی می کند که از مصرف حدود چهار میلیون بشکه ای سوخت ترکیبی در حمل و نقل دریایی در سال ۲۰۲۰ به میزان ۷۰% را گازوئیل و فقط

 ۳۰% را نفت کوره تشکیل بدهد در حالی که هم اکنون ۸۰% سوخت ترکیبی حمل و نقل دریایی از نفتکوره تشکیل می شود. بر اساس همین گزارش پیش بینی می شود که واحدهای هیدروکراکینگ در راستای تولید گازوئیل کم گوگرد برای اختلاط با نفت کوره افزایش یابد.

در این بین مدیرعامل پالایشگاه تبریز از تدابیر و راهکارهای این مجتمع جهت گوگردزدایی از نفتکوره گفت: در این خصوص با دوتن از مشاوران معروف کره ای و ایتالیایی مذاکراتی انجام داده ایم که الگوی فرآیند کاهش تولید نفتکوره و همچنین گوگردزدایی را برای پالایشگاه تبریز پیاده سازی کنیم. وی با اشاره به این موضوع که اولین قدم، بهره برداری از سیستم هایی جهت کاهش تولید نفتکوره و افزایش تولید محصولات با ارزش تر و گران قیمت تر است. پس از آن باقی مانده نفتکوره ای که به مواد با ارزش تر تبدیل نشده را با روش های نوین گوگردزدایی به استاندارهای مورد نظر نزدیک می کنیم.

از این رو برای هر دو روش الگوهایی را طراحی کرده ایم که در حال مذاکره با صاحبان دانش و لیسانس و سرمایه گذار در این زمینه هستیم. همچنین تلاش می کنیم که هرسه طرف در یک قالب گنجانده شوند. اما اگر فقط طرف صاحب لیسانس تمایل به همکاری با ما داشته باشد، ما می توانیم با کمک صندوق توسعه انرژی و یا وزارتخانه ها و یا آورده سهامداران برای این پروژه ها تامین مالی انجام دهیم. وی خاطر نشان کرد که طرح گوگردزدایی الزام اور بوده و قابل توقف نیست.

گفتنی است نفتکوره پایین ترین حاشیه سود را در بین محصولات پالایشی دارد اما چون میزان تولید وزنی این محصول بالاست در حال حاضر سودآوری نسبتا مناسبی دارد. باقری همچنین افزود: فرآیند گوگردزدایی و کاهش تولید گوگرد در پروژه جدید باهم انجام می پذیرد. در شرایطی ممکن است در ابتدا نفتکوره را به محصولات بالاتری همچون گازوییل تبدیل کنیم و بعد از آن گوگرد زدایی کنیم. اما در شرایطی ممکن است صرفه اقتصادی با کاهش اولیه میزان گوگرد در نفتکوره باشد. در هر صورت تمام فرآورده ها باید با استاندارد یورو 5 تحویل داده شوند. مدیرعامل پالایشگاه تبریز در خصوص زمانبدی اجرای این پروژه گفت: بر اساس آخرین زمانبندی، مقرر شده است که شرکت های طرف قرارداد تا سه ماه آینده الگوی مناسب طراحی پروژه را تحویل دهند. پس از آن دو ماه زمان برای مطالعه طرح ها زمان لازم است. در نتیجه از سال آینده شاهد پیاده کردن پروژه گوگردزدایی خواهیم بود. اما مسئله اینجاست که بحث کاهش گوگرد بسیار جدی باید دنبال شود.