۰ نفر

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس:

NGL‌ها به هلدینگ‌ها واگذار می‌شوند/ از هر نرخ خوراکی که تصویب شود تبعیت می‌کنیم

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
کد خبر: 293108
NGL‌ها به هلدینگ‌ها واگذار می‌شوند/  از هر نرخ خوراکی که تصویب شود تبعیت می‌کنیم

ربیعی: بر اساس بخشنامه وزارت نفت که به شرکت ملی نفت ابلاغ شده پروژه‌های NGL که تامین کننده خوراک پتروشیمی ها است به هلدینگ ها واگذار می شوند و ما بعد از تحویل گرفتن پروژه برنامه ریزی خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین در جلسه مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با خبرنگاران با تاکید بر این موضوع که تقاضا برای محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته سه برابر شده است گفت: این به دلیل تقاضای کسانی است که بر اساس ارز ۴۲۰۰ محصول از بورس خریداری کرده و بالاتر از قیمت واقعی به مصرف کننده اصلی می رساندند.

عرضه ارز جهت متعادل کردن بازار ثانویه ادامه دارد

وی همچنین در خصوص عرضه ارز توسط هلدینگ خلیج فارس گفت: زمانی که نرخ دلار ۴۲۰۰ بود فقط هلدینگ خلیج فارس 1.5 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما وارد کرد و شرکت های دیگر پتروشیمی هم فعال بودند و از زمانی که بازار ثانویه شکل گرفت سعی کردیم نرخ ارز را تعدیل کنیم و روز یکشنبه هفته جاری آخرین عرضه ما با نرخ ۷۹۰۰تومان برای هر دلار بود و یک هفته گذشته هلدینگ خلیج فارس درمجموع حدود ۵۰۰ میلیون درهم در بازار عرضه کرد.وی تصریح کرد: به محض اینکه معامله انجام می‌شود باید ریال به حساب پتروشیمی ها ریخته شود تا جابجایی ارز صورت گیرد و در سامانه نیما مانند بورس نرخ ارز بر اساس تقاضا و عرضه هر لحظه تغییر می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که به جهت متعادل کردن بازار ثانویه ارز، عرضه انواع ارز را ادامه خواهیم داد.

راهکارهایی برای کوتاه کردن دست دلالانربیعی راهکارهای ارائه شده از سوی هلدینگ برای جلوگیری از سوء استفاده دلالان را به صورت زیر تشریح کرد: نخستین راهکار این است که متقاضیان واقعی در بورس کالا خرید کنند، ثانیا اجازه صادرات تنها برای تولید کننده باشد و خریداران بورس امکان صادرات نداشته باشند و نکته سوم اینکه اجازه داده شود که متقاضیان واقعی مواد در بازار بصورت مستقیم با نرخ بورس قرارداد ببندند و از واسطه و دلال خرید نکنند.

دومین عرضه اولیه هلدینگ در بورسمدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در خصوص عرضه های این مجموعه در بورس نیز به عرضه اولیه قریب الوقوع پتروشیمی نوری در دو ماه اینده خبر دادو گفت: اولین شرکت که ظرف دو ماه آینده سهامش در بورس عرضه خواهد شد پتروشیمی نوری در عسلویه است و ۶ ماهه دوم سال جاری هم حداقل یکی از شرکت‌های وارد بورس خواهد شد قطعا شرکتی که مشکل دار و سود آور نباشد در بورس وارد نخواهد شد و سازمان بورس هم اجازه نخواهد داد.

تابع نرخ خوراک مصوب هستیم

ربیعی همچنین در مورد آینده نرخ خوراک صنایع پتروشیمی نیز گفت: هر قیمتی که اعلام شود ما تابع هستیم و بر اساس آخرین مصوبه زمانی که ارز ۴۲۰۰ بود قیمت خوراک ۳۸۰۰ بود و در حال حاضر آن مصوبه همچنان معتبر است ولی فروشنده خوراک هر زمانی می تواند تصمیم مجدد بگیرد ما تبعیت می کنیم.

NGL ها به هلدینگ‌ها واگذار می شوند

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در مورد تامین خوراک پتروشیمی ها از طریق پروژه‌های بالادست نفت گفت: بر اساس بخشنامه وزارت نفت به شرکت ملی نفت ابلاغ شده همه پروژه‌های NGL که تامین کننده خوراک پتروشیمی ها است به هلدینگ ها واگذار شوند و ما بعد از تحویل گرفتن پروژه برنامه ریزی خواهیم کرد.

گفتنی است کارخانجات NGL خوراک ورودی را از گازهای همراه میادین نفتی تامین می کنند و گازهای متان، اتان، پروپان، بوتان و مایعات گازی مهمترین محصولات و فرآورده های تولیدی این واحدها است و در گاز سبک تولیدی آنها به میدان های نفتی تزریق می شود.کارخانه های NGL افزون بر تأمین خوراک مجتمع های پتروشیمی، امکان فروش و صادرات فرآورده های تولیدی به ویژه گازهای پروپان و بوتان را نیز فراهم سازد.

در ادامه این جلسه نوروززاده مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به مسله تحریم ها اشاره کرد و گفت:  به دلیل تعاملات مطلوب ایران با کشورهای دیگر از بابت صادرات محصولات پتروشیمی جای نگرانی وجود ندارد و تحریم‌های جدید نمی تواند به این روند خدشه ای وارد کند. وی درباره تحریم های جدید علیه پتروشیمی بیان داشت: بر اساس تجربه های گذشته، باید خود را برای رویارویی با تحریم ها آماده کنیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: باید روابط خارجی ایران با سایر کشورها گسترش یابد تا آمریکا نتواند علیه ایران اجماع جهانی ایجاد کند.نوروززاده ادامه داد: همچنین باید از ظرفیت های منابع داخلی و انسانی خود به شکلی استفاده کنیم که آسیب ها به کمترین میزان برسد.وی افزود: در کشور توانمندی های زیادی وجود دارد و آمادگی کامل را داریم تا در مقابل فشارها، آسیبی نبینیم.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پارسال ۱۲ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشتیم و با توجه به روابطی که با دنیا داریم، نگرانی از بابت صادرات امسال نداریم.

نوروززاده درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها گفت: قیمت فعلی نرخ خوراک پتروشیمی ها ۳۸۰۰ تومان است اما نرخ ارزی که پتروشیمی ها به بازار عرضه می کنند بر اساس وضعیت بازار ثانویه است؛ اینکه با این ارز چه اقدامی شود، بر اساس سیاست های بانک مرکزی است.معاون وزیر نفت همچنین در خصوص ارز صادراتی پتروشیمی ها که این روزها یکی از مباحث داغ حوزه اقتصاد کشور است نیز گفت:بر اساس پیش بینی ها ارزهای صادراتی پتروشیمی به ماهی یک میلیارد دلار خواهد خواهد رسید که بر این منوال بخشی از این مبلغ به خرید تجهیزات و کاتالیست ها و نیازهای دیگر صنعت پتروشیمی هزینه می شود و الباقی به اقتصاد کشور تزریق خواهد شد.