۰ نفر

یک کارشناس حوزه آب گفت:

بحران آب با شعار و سخنرانی حل نمی‌شود

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 292281
بحران آب با شعار و سخنرانی حل نمی‌شود

یک کارشناس و پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست با انتقاد به صحبت‌های اخیر رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: برون‌رفت از بحران فزاینده آب و محیط زیست، با هشدار دلسوزانه و شعارگرایی دست‌یافتنی نیست، باید عمل کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، داریوش مختاری بابیان اینکه پیشینه هشدارهای رییس سازمان حفاظت  از محیط زیست در خصوص وضعیت کم‌آبی ایران به چند سال اخیر باز نمی‌گردد، بلکه به  سخنرانی آغازین وی در جایگاه وزیر کشاورزی وقت در دومین کنگره کشاورزی ایران در سال ۱۳۶۸ مربوط است، اظهار کرد: مسئول بلندپایه حوزه‌های کشاورزی، آب و محیط زیست کشور در همه این سال‌ها، دلسوزانه هشدارهای بسیاری داده‌است.

وی افزود: پرسش این است که اکنون چند مساله روی میز سازمان محیط زیست کشور به عنوان اولویت‌های کاری تعریف شده و قرار است که بازشناسی و آسیب‌شناسی شوند و برای برطرف‌کردن مشکلات قانونی و اعتباری آن و با هماهنگی با دستگاه‌های متولی فعلی (وزارت نیرو و جهاد کشاورزی) اقدام شود؟ پیشنهاد می‌شود به جای کلی‌گویی و هشدارهای بی‌سرانجام، آنچنان که انتظار می‌رود، سازمان محیط زیست تلاشی عملی و فراگیر برای برون‌رفت کشور از بحران‌های زیست‌محیطی را در دستور کار خود قرار دهد.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست با بیان اینکه در حوزه محیط زیست، ما با یک نهاد متولی ضعیف  روبرو هستیم که دچار بی‌عملی شده است، عنوان کرد: این نهاد چه در دوره‌های مختلف مدیریت‌های پیشین و چه اکنون، همچنان بی نقش است. در حالی که دستیابی به حکمرانی خوب آب و محیط زیست نیاز به ژرف‌اندیشی و انجام اصلاحات بنیادین دارد و در مرحله‌ عمل، لازم است بر دشواری‌ها چیره شد و سیاست‌های مناسب اجرایی را برگزید.

مختاری یکی از دلایل شعارگرایی در حوزه آب و محیط زیست را پیچیده‌ بودن انجام اقدامات و دشواری حل مسایل بر شُمرد و افزود: برای نمونه، گسترش گلخانه‌ها و جایگزینی کشت در فضای بسته با فضای باز، چنان فرایند اجرایی و عملیاتی پیچیده‌ای است که با اینکه پنج سازمان اجرایی در استان فارس با شمار بیش از ۵۰۰۰ نفر کارشناس و مدیر در مدت چهار سال اخیر تمام تلاش و نیروی خود را به کار گرفتند، نتوانستند حتی چند هکتار گلخانه گسترش دهند.

به گفته وی، نمونه دیگر نابودی سالانه حدود ۳۰ هکتار از بقایای باغ‌های قصرالدشت شیراز ‌است که نیاز دارد تا سازمان محیط زیست به طور جدی در این حوزه ورود کند و برای نجات حق تنفس شهروندان و به ویژه کودکان در کلانشهر شیراز، اقدام‌ها و پیگیری‌های اثربخش و عملی را در دستور کار قرار دهد.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست اظهار کرد: برچیده‌ شدن قانون توزیع عادلانه آب (مصوب ۱۳۶۱) و ویرایش نهم آن که ناقص و پر از اشکال فنی و حقوقی است و هم‌اکنون در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته، یک ضرورت است. همچنین  بازنویسی یک قانون جامع آب که همزمان کلیه حوزه‌های آب و محیط زیست را با ژرف‌اندیشی و دقت نظر بالا در بر بگیرد و نقشی در خور برای اصلاح نهاد متولی محیط زیست کشور در قالب یک سازمان مستقل یا یک دستگاه اجرایی کارآمد در متن یک وزارتخانه "آب و محیط زیست" پیش‌بینی کند، بخش مهمی از حل مساله بحران‌ فزاینده آب و محیط زیست کشور است.

چندی پیش عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که وضعیت آب در کشور از آن چه گفته می‌شود، بسیار بدتر است، اعلام کرد که کمتر از ۵۰ سال آینده دیگر آب تمام می‌شود.