۰ نفر

اشاره مبهم روس‌ها به آینده اوپک پلاس

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱
کد خبر: 291473
اشاره مبهم روس‌ها به آینده اوپک پلاس

از اواخر سال ۲۰۱۶ که اوپک و سایر تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه به مدیریت بازار نفت پرداختند، گروهی معروف به اوپک پلاس متولد شد.

به گزارش بلومبرگ، با این حال آینده این گروه که در آن عربستان سعودی و ایران نیز حضور دارند به حدی مبهم است که مدیر تولید شرکت نفتی روس‌نفت روسیه به سرمایه گذاران گفت: معلوم نیست آیا اوپک پلاس یا هر نوع گروه دیگری در آینده نزدیک برای روند بازار تصمیم‌گیری خواهد کرد یا خیر.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اریک لیرون، مدیر بخش تولید روس‌نفت گفت:" برنامه‌های تولید روس‌نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ به آنچه که در عرصه اوپک اتفاق می‌افتد بستگی دارد. خواه اوپک باشد، اوپک پلاس، اوپک پلاس پلاس یا اوپک مینوس، هر چه که باشد!".

تاکنون هیچ یک از کشورهایی که در گروه اوپک پلاس بوده‌اند، برنامه ای برای ترک این این گروه که بیش از نیمی از نفت جهان را تولید می‌کند اعلام نکرده اند. با این حال تنش‌هایی میان عربستان سعودی و روسیه از یک سو و ایران در سوی دیگر وجود دارد. تهران، ریاض و مسکو را به لبریز کردن بازار از عرضه بالا برخلاف توافق محدودیت عرضه متهم کرده است.

عربستان سعودی و روسیه سرگرم بررسی تشکیل نهاد جدیدی هستند که روزی اوپک را تکمیل خواهد کرد. مکزیک اخیرا دولت جدیدی را انتخاب کرده و در را به روی سیاست نفتی جدیدی گشوده است.

در نهایت وضعیت دقیق این گروه ممکن است دیگر اهمیت چندانی نداشته باشد. عربستان سعودی و روسیه پیش از این دست به کار شده و به شکل یکجانبه تصمیمات بزرگی درباره تولید نفت گرفته اند. مهمترین واژه اظهارنظر مدیر روس‌نفت ممکن است آخرین کلمه اش باشد: هر چه که باشد!