۰ نفر

انبارسازی نفت در عربستان برای سودجویی از تحریم‌های ضدایرانی

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵
کد خبر: 290815
انبارسازی نفت در عربستان برای سودجویی از تحریم‌های ضدایرانی

به نظر می‌رسد یافتن خریدار برای فروش نفت بیشتر برای عربستان دشوارتر از حد انتظار بوده و سبب شده این کشور ذخیره سازی را آغاز کند تا پس از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از این شرایط به نفع خود بهره برداری کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اطلاعات نفتکش‌ها که از سوی بلومبرگ گردآوری شده است، نشان می‌دهد صادرات نفت خام از پنج کشور عربی منطقه خلیج فارس که عضو اوپک هستند، پس از افزایش در ژوئن، حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز در ماه میلادی گذشته کاهش یافت.

بخشی از این ظرفیت صادراتی ممکن است در داخل توسط پالایشگاه‌ها یا نیروگاه‌ها به مصرف رسیده باشد اما احتمالا میزان مصرف آنها به اندازه تابستان سال‌های گذشته نبوده است. به عنوان نمونه مصرف نفت عربستان سعودی در طول ماه‌های گرم تابستان که تقاضای برق برای دستگاه‌های تهویه هوا از میزان تولید نیروگاه‌های گازسوز فراتر می‌رود، افزایش پیدا می‌کند. استفاده از نفت در نیروگاه‌های برق می‌تواند حداکثر ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند اما این میزان در چند سال اخیر که گاز بیشتری عرضه شده، کاهش پیدا کرده است و سال گذشته به حدود ۴۳۰ هزار بشکه در روز رسید.

در هر حال عمده افزایش مصرف فصلی نفت در ژوئن اتفاق افتاده و گرمای تابستان امسال عربستان نیز چندان بالا نبوده است. آمار بلومبرگ نشان می‌دهد دمای هوای تابستان امسال عربستان از اواسط ژوییه پایین متوسط پنج سال گذشته بوده است. به این ترتیب افزایش مصرف نفت در نیروگاه‌ها بعید به نظر می‌رسد.

اگر نفت به مصرف داخلی نرسیده و صادر نیز نشده است، بنابراین در مخازن داخلی جای گرفته است. آمار تاریخی گویای آن است که عربستان سعودی ظرفیت زیادی دارد. نفت ذخیره شده این کشور در سه سال گذشته کاهش داشته و روند کاهش آن با افت تولید عربستان در سال گذشته، ادامه یافته است.

ذخایر نفت عربستان در فاصله اکتبر سال ۲۰۱۵ تا پایان آوریل سال ۲۰۱۸ به میزان ۹۵ میلیون بشکه یا ۲۹ درصد کاهش یافته است که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۱ تاکنون به شمار می‌رود. با این حال روند کاهش ذخایر ممکن است به پایان رسیده باشد و این ذخایر در ماه مه برای نخستین بار در هفت ماه گذشته رشد کرده است.