۰ نفر

مذاکره برای خط لوله گاز ایران-پاکستان

۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۹
کد خبر: 290141
مذاکره برای خط لوله گاز ایران-پاکستان

یک روزنامه انگلیسی زبان چاپ پاکستان به نقل از مقامات این کشور نوشت: با روی کارآمدن دولت جدید در پاکستان، مذاکره اسلام آباد - تهران برای اجرا و تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان ازسرگرفته می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  مقامات وزارت نفت پاکستان و ایران در ماه آینده میلادی (شهریور 97) موضوع طرح خط لوله گاز را دوباره ازسرمی گیرند.
این منابع اضافه کردند: یک هیات ایرانی قرار بود برای مذاکره درخصوص خط لوله گاز به اسلام آباد سفر کند، ولی دولت انتقالی که هم اکنون تا روی کارآمدن دولت منتخب، اداره کشور را برعهده دارد، اعلام کرد که هرگونه تصمیم درخصوص طرح خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان با دولت آینده اسلام آباد خواهد بود.
این مقام پاکستانی به روزنامه 'نیوز' گفت: انتخابات در پاکستان به پایان رسید و به احتمال زیاد حزب تحریک انصاف به ریاست 'عمران خان' دولت آتی این کشور را تشکیل می دهد و پس از آن، ایران و پاکستان با رایزنی مشترک چگونگی پیشبرد طرح خط لوله با وجود تحریم های آمریکا را بررسی می کنند.
وی گفت: ایران و پاکستان نیز پیش از این توافق کرده بودند که قرارداد خرید و فروش گاز که میان دو کشور در سال 2009 امضا شده بود را دوباره بازبینی کنند.
درهمین حال تارنمای روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون پاکستان امروز نوشت: دولت آتی این کشور مصمم به پیشبرد خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند موسوم به طرح 'تاپی' است.
در این گزارش آمده است: حزب تحریک انصاف که دولت آتی پاکستان را تشکیل می دهد، در اقدامی فوری طرح گازی چند میلیارد دلاری تاپی را آغاز خواهد کرد.
قرار بود سهم احداث طرح تاپی در خاک پاکستان از ماه 'می' گذشته آغاز شود اما به دلیل پایان مدت پنج ساله دولت حزب مسلم لیگ نواز و روی کارآمدن دولت موقت، این طرح متوقف شد.
'مبین صولت' مدیرعامل شرکت گاز پاکستان گفت: احداث خط لوله تاپی در ترکمنستان و افغانستان آغاز شده اما در پاکستان تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد که دولت آتی پاکستان عملیات اجرای طرح موسوم به 'تاپی' را در خاک این کشور آغاز کند.
با وجود اینکه، پاکستان قرارداد واردات گاز از ایران از طریق احداث خط لوله صلح را امضا کرده و اکنون تقریبا سه سال است که از ضرب الاجل تعیین شده در این قرارداد می گذرد، اسلام آباد اقدامی در انجام تعهدات خود درقبال این قرارداد انجام نداده و هیچ گام عملی برای احداث خط لوله گاز در خاک خود برنداشته است.
ایران پیش از پایان ضرب الاجل این قرارداد (پایان دسامبر 2014) به تعهدات خود عمل کرد و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را تا نزدیکی مرزهای پاکستان احداث کرد.