۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی؛

حدود ۴۰میلیون متر مکعب گاز را در میادین نفتی می‌سوزانیم/ دومین کشور اوپک در سوزاندن گاز هستیم و باید جریمه پرداخت کنیم

۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۶
کد خبر: 290019
حدود ۴۰میلیون متر مکعب گاز را در میادین نفتی می‌سوزانیم/ دومین کشور اوپک در سوزاندن گاز هستیم و باید جریمه پرداخت کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما دومین کشور عضو اوپک هستیم که گاز می سوزانیم، که هم مسائل زیست محیطی برای کشور ایجاد کرده و هم طبق کنوانسیون کیوتو از سال 2020 باید جرائم سوزاندن گاز را پرداخت کنیم.

«علی بختیار»، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در خصوص بالا بودن میزان گازی  که در تولید نفت مصرف می شود گفت: عدم تزریق مناسب گاز طی سال‌های گذشته باعث شده بخش زیادی از نفت در میادین مختلف حبس شود. این حبس نفت در میادین که ناشی از تزریق کم گاز بوده باعث شده تولید به صورت غیرصیانتی انجام شود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از برنا،او با بیان اینکه تولید صیانتی این است که بتوانیم با یک راندمان مناسب و یک ضریب بازیافت مناسب نفت استخراج کنیم، افزود: یکی از برنامه های وزارت نفت طی سال‌های اخیر این بود که بتوانیم ضریب بازیافت نفت را یک درصد افزایش دهیم. یکی از راه های افزایش بازیافت، تزریق مناسب و به هنگام گاز به میادینی است که تزریق نمی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون انرژی در خصوص نحوه جمع آوری گازهای همراه در تولید نفت که حدود 40 میلیون متر مکعب گاز را در میادین نفتی مان می سوزانیم افزود: ما دومین کشور عضو اوپک هستیم که گاز می سوزانیم که هم مسائل زیست محیطی برای کشور ایجاد کرده و هم طبق کنوانسیون کیوتو از سال 2020 باید جرائم سوزاندن گاز را پرداخت کنیم. این یک تهدید جدی هم از بعد بین المللی و هم مسائل زیست محیطی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سوزاندن سوخت در میدان بزرگ پارس جنوبی بسیار بالاست، گفت: یکی از دلایل آن این است که وزارت نفت طی سال‌های اخیر در رابطه با فروش گاز همراه نتوانست روی قیمت آن تصمیم گیری کند.

او یکی از علل عدم سرمایه گذاری در میادین را قیمت پایین نفت اعلام کرد و افزود:  قیمت 3-4 سنت  قیمت جذابی برای سرمایه گذار نیست.

بختیار اظهار کرد: متأسفانه میادین جدیدی که ما در غرب کارون از جمله، میدان آزادگان شمالی و جنوبی و یاران شمالی و جنوبی داشتیم، میادینی هستند که گاز می سوزانند و ما باید به عنوان یک الزام زیست محیطی این موضوع را جدی بگیریم و سازمان حفاظت از محیط زیست باید به این بحث ورود کند.

بختیار در پایان گفت: یکی از الزامات شرکت ملی نفت آن است که از سوزاندن گاز و توسعه جدید میادینی که گاز همراه دارند، جلوگیری کند.