۰ نفر

موافقت سعودی‌ها با فروش ارزان‌تر برق به عراق

۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 288990
موافقت سعودی‌ها با فروش ارزان‌تر برق به عراق

عربستان سعودی با احداث یک نیروگاه خورشیدی و صادرات برق به عراق با قیمتی ارزان‌تر از قیمت ایران، موافقت کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت برق عراق به بلومبرگ گفت: این توافق که هنوز از سوی مقامات عراقی تایید نشده است، شامل احداث یک نیروگاه ۳۰۰۰ مگاواتی در عربستان سعودی در مدت یکسال از امضای توافق است. عراق برق را به قیمت ۲۱ دلار به ازای هر مگاوات ساعت یا معادل یک چهارم پولی که برای واردات به ایران پرداخت می‌کرد از عربستان سعودی خریداری خواهد کرد.

عراق ماه جاری شاهد اعتراضات مردمی بود که نسبت به بیکاری و خدمات عمومی نامناسب از جمله کمبود برق و آب از زمان تهاجم آمریکا در سال ۲۰۰۳ ناراضی بودند.

از سوی دیگر عراق در ماه جاری خرید برق از ایران را متوقف کرد و به این ترتیب شکاف میان تامین برق و مصرف این کشور افزایش یافت که به قطعی‌های مکرر منجر شد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، یکشنبه هفته جاری قاسم فهداوی، وزیر برق عراق را از سمت خود تعلیق کرد تا دولت درباره علت ضعیف بودن خدمات برق‌رسانی تحقیق کند.

دو هفته قبل عراق کمیته‌ای را برای طرح برنامه‌هایی به منظور رسیدگی به نگرانی‌های مردم معترض تشکیل داد و ۳.۵ تریلیون دینار (سه میلیارد دلار) برای حمایت از خدماتی که این مشکلات را برطرف می‌کند، اختصاص داد.