۰ نفر

وزیر نیرو خواهان استفاده درست مصرف برق از سوی مردم شد

۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۰
کد خبر: 288103
وزیر نیرو خواهان استفاده درست مصرف برق از سوی مردم شد

وزیر نیرو با تاکید به لزوم پایداری برق و استفاده از شیوه های صحیح مدیریت مصرف انرژی الکتریکی گفت: توان تولید برق کشور 56 هزار مگاوات است، مصرف مشترکان به بیش از این عدد رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رضا اردکانیان روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از پست برق شهید سامعی یزد تاکید کرد: تنها راهکار اطلاع رسانی و فراخوان برای مصرف درست است که با این اقدام می توان با کاهش 10 درصد مصرف، مشکل قطع برق یا خاموشی ها را کم کرد. 
وی اظهار داشت: تابستان سال 97 آخرین سالی خواهد بود که مردم مشکل خاموشی برق خواهند داشت، برای تابستان 98 پنج تا 10 هزار مگاوات تولید برق برای رفع کمبودها از حالا پیش بینی شده است . 
اردکانیان از مصرف بی رویه برق از سوی برخی مشترکان انتقاد کرد و یادآور شد: ایرانیان افراد فهیمی هستند، ما باید روش درست مصرف برق را در جامعه فرهنگ سازی کنیم . 
وزیر نیرو اظهار داشت: به عنوان نمونه حاضر هستیم برای یک متر مکعب آب معدنی 20 میلیون ریال هزینه پرداخت کنیم ولی برای مصرف همین مقدار آب با کیفیت در لوله ها، یک چهار هزارم پرداخت کنیم. 
وی در ادامه با تاکید بر لزوم توسعه نیروگاه های تجدید پذیر در کشور گفت: مزیت نسبی بیابانها و دشت های ایران،انرژی های تجدیدپذیر است که باید با فرهنگ سازی و استفاده بهینه از منابع انسانی این نیروگاه ها تا پایان سال به هزار مگاوات و در سال آینده 2 برابر شود. 
وی ادامه داد: به دلیل رشد و توسعه صنعت و سایر نیازها هر سال شاهد افزایش مصرف برق هستیم که بخشی از آن مربوط به مصرف مشترکان است. 
وی افزود: امسال به دلیل کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا شاهد کمبود چند هزار مگاوات برق هستیم ضمن اینکه حوادث غیرمترقبه ای در این ایام همچون از مدار خارج شدن چند واحد 100مگاواتی و حتی هزار مگاوات نیروگاه اتمی اتفاق افتاد که با تلاش نیروهای وزارت نیرو مشکلات به سرعت رفع شد. 
وزیر نیرو تصریح کرد: واقعیت این است صنعت برق ، صنعتی ارزنده و زیر بنایی کشور است و در این خصوص ظرفیت های بالایی وجود دارد که می تواند آینده روشنی را برای ایران ترسیم کند. 
همچنین معاون وزارت نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر گفت: توسعه انرژی های تجدید پذیر به 600مگاوات رسید و ضریب نیروگاه ها 70درصد بود و اقلیم گرم و خشک ایران با انرژی های اوج مصرف و اوج تولید همخوانی دارد. 
سید محمد صادق زاده افزود: 44 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در انرژی های تجدید پذیر ایجاد شد و تا پایان کار دولت دوازدهم این تعداد به 200 هزار فرصت شغلی خواهد رسید. 
وی تصریح کرد: توسعه 600 مگاوات به صورت خصوصی انجام شد و 500 مگاوات نیز از سوی بخش خصوصی در حال انجام است و خارجی ها هم سرمایه گذاری خوبی در این حوزه انجام داده اند. 
صادق زاده خاطر نشان کرد: هم اکنون پنج خط صفحات خورشیدی و خط توربین بادی در کشور آغاز شد و با توجه به ظرفیت بالای صادرات و مصرف به سرعت در حال رشد تولید هستیم . 
وی گفت: با توجه به 2 ابلاغ وزیر نیرو صادرات برق از طریق انرژی های خورشیدی تا پایان سال پیگیری خواهد شد. 
همچنین مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: صنعت برق جزو صنایع فاخر و بزرگ کشور است و به لحاظ آمار و ارقامی که در شبکه ثبت است از لحاظ تولید، انتقال و مصرف جزو شبکه‌های بزرگ و در رده‌های مهم صنعت برق دنیا قرار داریم. 
آرش کردی با اشاره به اینکه صنعت برق در حالت بلوغ است، افزود: این حالت ممکن است دچار ضعف هایی هم به صورت محدود باشد ولی با توجه به قدرتی که دارد می‌تواند، ضعف‌ها را پشت سر بگذارد. 
وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف برق تصریح کرد: با همت و تلاشی که در مجموعه این صنعت هست، می‌توانیم به خوبی بر این مشکل غلبه کنیم و نسبت به رفع آن اقدام لازم صورت پذیرد. 
مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه با اشاره به اینکه افتتاح پست برق شهید سامعی یزد نوید آینده‌ خوبی در عرصه برق است، گفت: این پست برای رونق صنعت احداث شد و فعلا بار زیادی روی آن نیست. 
وی با تاکید بر اینکه این اقدام خوب است که ابتدا زیر ساخت‌های مورد نیاز صنایع به ویژه در حوزه برق ایجاد و بعد صنایع مستقر شوند، گفت: معمولا در آمار و ارقام اعلام می‌کنیم که مصرف و تولید ما به فلان مقدار رسید. 
مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: به ازای هر یک مگاوات ظرفیتی که در نیروگاه‌ها تا الان احداث شد، پنج و سه دهم برابر ظرفیت در شبکه‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع ایجاد شده است. 
پست شهید سامعی با صرف 569 هزار میلیون ریال به بهره برداری رسید. 
در این پست 2دستگاه ترانسفورماتور 400.63 کیلو ولت به ظرفیت هر کدام 200 مگاولت آمپر، 10 فیدر خط خروجی 63 کیلو ولت، دو خط ورودی و خروجی 400 کیلو ولت آرایش رینگ چهار کلیدی سیستم کنترل و 67 کیلومتر مدار خطوط اتصالات 63 کیلوولت و 1.2 کیلومتر اتصالات 400 کیلوولتی نصب شد. 
افزایش ظرفیت شبکه 400 به 63 کیلوولت شهرستان های یزد و اشکذر، افزایش پایداری و قابلیت اطمینان شبکه فوق توزیع منطقه و کاهش تلفات شبکه فوق توزیع از جمله اهداف پست شهید سامعی است. 
وزیر نیرو، صبح پنجشنبه به منظور بهره برداری از پروژه های صنعت آب و برق و شرکت در کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی وارد شد.