۰ نفر

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شدند

۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۶
کد خبر: 287543
نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شدند

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت درباره واردات تجهیزات مورد نیاز وزارت نفت قانع شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس سه سوال نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران از وزیر نفت مطرح شد. این سوالات شامل علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی، علت عدم نظارت وزارت نفت بر پالایشگاه‌ها جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان قیر و دلیل واردات لوله‌های گاز و به دنبال آن تعطیلی کارخانه‌های لوله‌سازی بود.

نماینده ارومیه در جریان سوال از وزیر نفت: توتال اطلاعات ایران را به سرقت برد/ مهم ترین تجهیزات نفت از انگلیس خریداری می شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به عدم حمایت وزارت نفت از شرکت های دولتی گفت: شرکت توتال اطلاعات ایران را به سرقت برده و قرارداد را ترک کرد.

در نشست علنی امروز مجلس نادر قاضی پور در جریان طرح سوال خود از وزیر نفت، گفت: رهبر معظم انقلاب سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، سال 96 را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و سال 97 را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند تا وزیر و نماینده مجلس بهانه ای برای تفسیر سخنان ایشان نداشته باشند.

وی با اشاره به عدم استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت عنوان کرد: چرا سامانه تامین کالای الکترونیکی صنعت نفت ایجاد نمی شود، چرا سیستم کدینگ در صنعت نفت جهت تامین کالاها از خارج ایجاد شده و نفت کد جایگزین آن نمی شود؟

قاضی پور در ادامه افزود: در شرایطی که شرکت های داخلی در حال نابودی هستند، وزارت نفت به دنبال چشم آبی ها و مو طلایی ها است و در حال حاضر که مجددا تحریم ها اعمال شده کارها به نیروهای جوان و جهادهای دانشگاهی سپرده نمی شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در صنعت لوله سازی حوزه نفت و گاز چند شرکت فعالیت کرده و توانمندی های خود را نشان داده اند اما امروز حتی در مناقصه فاز 11 پارس جنوبی شرکت داده نشده اند.

قاضی پور با طرح این سوال که چرا از شرکت های خارجی لوله خریداری می شود، گفت:  مگر در قراردادهای جدید مقرر نشد که شرکت های خارجی که در ایران فعالیت می کنند یک شریک ایرانی داشته باشند؟ آیا کمیسیون صنایع و معادن که از کالای ایرانی حمایت کرده اشتباه می کند؟ چرا شرکت توتال باید برای ما تعیین تکلیف کند که چه شرکتی در مناقصه حضور داشته و یا حضور نداشته باشد؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شرکت توتال اطلاعات ایران را به سرقت برده و سپس قرارداد را ترک کرد، گفت: وزیر نفت با قرارداد کرسنت کشور را متحمل هزینه کرد و سبب شد که قرارداد انتقال گاز ایران به هند و پاکستان به سرانجامی نرسد.

قاضی پور با بیان اینکه وزیر نفت عنوان کرده بود که تا پایان سال 96، 10 قرارداد در حوزه نفتی با شرکت های خارجی منعقد می کند، اظهار داشت: وزارت نفت فاز 11 پارس جنوبی را معطل توتال نگه داشت و با انتصاب ژنرال های نفتی در شرکت های داخلی صنعت نفت که می تواند در زمان تحریم ها به ما کمک کنند کشور را از این ظرفیت محروم کرد.

قاضی پور با بیان اینکه فرزندان بسیاری از کارشناسان وزارت نفت در شرکت های چند ملیتی در خارج از کشور همانند کشور انگلیس فعالیت می کنند، گفت: مهم ترین تجهیزات نفت از انگلیس خریداری می شود و شرکت های داخلی را رد صلاحیت می کنند که سفرهای خارجی این کارشناسان و فرزندان آن ها موید این موضوع است.

وی عنوان کرد: چرا بازار میلیارد دلاری ایران در اختیار خارجی ها قرار می گیرد و شرکت های ایرانی را خودتحریمی می کنند؟

وزیر نفت در صحن علنی مجلس: ۳هزار میلیارد تومان بدهی قطعی پیمانکاران روی دست ما مانده است

وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر ۳ هزار میلیاردتومان بدهی قطعی پیمانکاران روی دست ما مانده است، گفت:  این در حالی است که امکان پرداخت این بدهی ها را نداریم.

بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی مجلس در و در جریان سؤال نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب در خصوص علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی که دارای توان و محصولی باکیفیت‌تر هستند، اظهار داشت: در خصوص واردات لوله باید بگویم هر چند این مسئله بسیار طویلی است که آقای قاضی‌پور از سال های قبل آن را دنبال می‌کند اما در حال واردات میلیاردها دلار لوله در کشور قابل کتمان نیست.

زنگنه در ادامه افزود: ما به انواع لوله‌ها نیاز داریم که یکی از رایج‌ترین آنها لوله‌های فولادین درزدار است که ما در داخل کشور به میزان یک میلیون تن لوله سفارش داده‌ایم.  حال سوال این است که کدام یک از لوله‌های درزدار داخلی را می‌توانستیم از داخل بخریم اما از خارج وارد کردیم؟

وزیر نفت عنوان کرد: پیچیده‌ترین لوله‌های بدون درز با آلیاژهای بسیار مقاوم نسبت به خوردگی هستند که به صدها تن از آنها نیاز داریم، البته ما این مقدار از نیاز را قبل از تحریم‌ها داشتیم.

زنگنه خاطرنشان کرد:‌ ما به میزان 550 میلیون یورو با شرکت‌های داخلی و البته با شریک معتبر خارجی برای لوله بدون درز قرارداد بستیم که طی آن صد میلیون یورو سرمایه‌گذاری داخلی در کشور داشت که این یکی از افتخارات ماست.

وزیر نفت با بیان اینکه خرید از شرکت فولاد اسفراین فراز و نشیب بسیار دارد، گفت: اما در هر صورت ما جلو می‌رویم و مسیر را در حال طی کردن هستیم و در واقع واردات تولیدات این شرکت را به صورت کلی ممنوع کردیم.

زنگنه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند چون در شرکت‌های داخلی سفارش نمی‌دهیم بنابراین از خارج لوله وارد می‌کنیم، اما لازم است بدانیم که 3 هزار میلیارد تومان بدهی قطعی پیمانکاران روی دست ما مانده است که نمی‌توانیم آن را پرداخت کنیم و این یعنی اعتبار لازم وجود ندارد، نه اینکه از خارج لوله وارد می‌کنیم.

این عضو کابینه همچنین با اشاره به اینکه در بحث فاز 11 خرید خاصی انجام نشده است، گفت: البته من وزیر نفت هستم و کلیه عملیات بخش خصوصی را نباید پاسخگو باشم.

وزیر نفت با بیان اینکه مرتب از اقتصاد مقاومتی گفته می‌شود، عنوان کرد: البته این اقتصاد یک بسته به هم پیوسته است و فقط ارجاع به داخل کشور نیست، یعنی افزایش برداشت از میدان‌های مشترک، سوخت داخل و مواردی از این قبیل هم جزو اقتصاد مقاومتی محسوب میشود.

وزیر نفت در صحن مجلس مطرح کرد: ضرر چندصد میلیون دلاری برخی شرکت های تولیدکننده تجهیزات نفتی داخلی

زنگنه در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از ادعاهای نماینده ارومیه در مجلس، گفت: هیچ کس شک ندارد که برادرمان در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تلاش دارند تولید این نیازها را، ساخت داخل کنند. مپنا هم که در این زمینه فعالیت دارد نیاز خود را از  شرکتهای داخلی خرید می‌کند.

وزیر نفت با بیان اینکه برخی شرکت های تولیدکننده تجهیزات نفتی داخلی ضرر و زیان چند صد میلیون دلاری وارد کرده اند، گفت: اسمی از شرکتهای داخلی که تولیداتشان کیفیت خوبی ندارد، نمی‌برم. برخی از این شرکتها که قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری پمپهای انتقال پروپان و بوتان را دارند به دلیل طولانی شدن زمان ساخت و بی‌کیفیت بودن تولیدات‌شان به شرکت گاز ضرر زدند.

وی در ادامه افزود:چه کسی پاسخ هدر رفتن ۵۰۰ میلیون دلار محصولات نفتی برای انجام ۱۰ میلیون دلار قرارداد توسط شرکتهای داخلی را می‌دهد؟

زنگنه در پاسخ به سوال سوم قاضی‌پور که پرسید علت عدم نظارت وزارت نفت بر پالایشگاه‌ها جهت تامین مواد اولیه موردنیاز تولید کنندگان قیر چیست؟ گفت: وزارت نفت قیر تولید نمی‌کند بلکه شرکتهای بخش خصوصی پس از تولید قیر آن را در ازای دریافت پول به وزارت نفت می‌فروشند و تا وزارت نفت پول به حساب آنها واریز نکند، قیری هم دریافت نمی‌کند. برخی از این شرکتها که دولتی بودند و واگذار شدند هر کار دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند و ما را هم گرفتار کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: بنده نمی‌توانم به این شرکتها که حالا خصوصی هستند، دستور انجام فلان کار را بدهم، بدون قانون نمی‌شود چنین کرد.

زنگنه در واکنش به ادعای «مافیای باشگاه نفت» قاضی‌پور، گفت: چرا مادام می‌گویید مافیای باشگاه نفت؟ افراد محترم و متخصصی در این باشگاه در حال کار کردن برای این کشور هستند. چرا به آنان اتهام و تهمت می‌زنید؟ این کار شما قابل پیگرد قانونی است.

وزیر نفت در پایان اظهار داشت: از وزرات نفت به عنوان بزرگترین تولید کننده دولتی کشور حمایت کنید تا با وضعیت بهتری از این شرایط سخت اقتصادی عبور کنیم.

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شدند

گفتنی است بعد از توضیحات نماینده سوال‌کننده و پاسخ‌های وزیر نفت در نهایت نماینده ارومیه اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و خواستار به رای گذاشتن پاسخ های وزیر شد.

در نهایت نمایندگان با ۸۷ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر سوال را وارد ندانسته و از پاسخ‌های بیژن نامدار زنگنه قانع شدند.