۰ نفر

توقف رشد جهانی تقاضای نفت در 2035 گمانه‌زنی متخصصان است

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 285916
توقف رشد جهانی تقاضای نفت در 2035 گمانه‌زنی متخصصان است

احتمال توقف رشد جهانی تقاضای نفت در سال 2035، افزایش فعالیت پالایشی پالایشگاههای چین, افزایش صادرات نفت روسیه از پروژه ساخالین1 و پیش بینی رکوردشکنی تولید نفت شیل آمریکا در ماه اوت، مهمترین خبرهای نفتی جهان در 24 ساعت گذشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فایننشال تایمز به نقل از موسسه وود مکنزی که یکی از پرنفوذترین موسسه‌های مشاوره انرژی در جهان است، گزارش داد که رشد تقاضای نفت در کمتر از20 سال آینده متوقف می‌شود زیرا رویکرد گسترده در بخش حمل‌ونقل به استفاده از خودروهای برقی و بدون راننده، شتاب می‌گیرد.
وود مکنزی که همکاری نزدیکی با شرکت‌های انرژی دارد، در گزارش بلندمدت خود آورده که مصرف نفت از سال 2036 میلادی رو به کاهش می‌گذارد که زودتر از برآورد شرکت‌های نفتی است.
به گفته «اد راول» رئیس بخش پژوهش نفت این موسسه، خودروهای بدون راننده یا روبات - تاکسی‌ها، چهره حمل‌ونقل را در دهه‌های آینده دگرگون می‌کنند و با فرض اینکه این خودروها در سال 2030 میلادی اقتصادی و تا سال 2035 میلادی به طور گسترده پذیرفته می‌شوند، یکدستگاه خودروی بدون راننده در مقایسه با خودروهای الکتریکی متعارف، تاثیری شدیدتر بر افت تقاضای نفت خواهد داشت.
راول گفت: طی 10 سال آینده، افزایش بهره‌وری در مصرف سوخت بیشترین تاثیر را بر کند شدن روند رشد تقاضای نفت خواهد داشت و در نتیجه حدود سال 2030 میلادی، تقاضای بنزین نخستین بخش از تقاضای نفت خواهد شد که آسیب می‌بیند.
راول تاکید کرد: پیش‌بینی توقف رشد تقاضای نفت، به معنای افت قیمت این کالا در کوتاه‌مدت نیست.

افزایش فعالیت پالایشی پالایشگاه های چین با وجود رشد قیمت نفت 
به گزارش رویترز، اداره ملی آمار چین نشان داد که تولید فرآورده های نفتی پالایشگاه های دولتی این کشور در ماه ژوئن با هشت درصد افزایش سالانه، به 12 میلیون و 110 هزار بشکه در روز رسید. 
این میزان نسبت به ماه پیش از آن یعنی ماه مه نیز 1.5 درصد افزایش نشان داد. 
بیش تر این افزایش مربوط به پالایشگاه های دولتی چین بود، زیرا با بالا رفتن قیمت جهانی نفت، پالایشگاه های خصوصی این کشور معروف به تیپات ها حجم پالایش را کاهش دادند. 

روسیه صادرات نفت از پروژه ساخالین1 را افزایش می دهد
رویترز به نقل از منابع صنعتی گزارش داد که روسیه قصد دارد در پی توافق تولیدکنندگان اصلی نفت جهان برای افزایش تولید نفت، صادرات نفت را از پروژه ساخالین1 در این کشور که متعلق به اکسون موبیل آمریکا است، افزایش دهد و در سه ماه سوم سال جاری میلادی، میزان آن را به 260 هزار تا 266 هزار بشکه در روز برسانند. 
اکسون موبیل قصد داشت که تولید نفت این پروژه را ابتدای 2018 میلادی به 260 هزار بشکه در روز برساند، اما به دستور مقامهای روسی، این میزان به 200 هزار بشکه در روز محدود شد.

کاهش مالیات بر صادرات نفت روسیه
به گزارش رویترز، وزارت امور مالی روسیه اعلام کرد: مالیات بر صادرات نفت این کشور قرار است از ماه اوت از 139 دلار به 135 دلار کاهش یابد و بر اساس اعلام این وزارتخانه، مالیات بر صادرات گاز طبیعی مایع افزایش خواهند یافت. 
میزان مالیات بر صادرات در روسیه از سوی وزارت امور مالی تعیین می شود که بر مبنای قیمت نفت اورال از 15 ژوئن تا 14 ژوئیه است.

پیش بینی رکوردشکنی تولید نفت شیل آمریکا در ماه اوت
به گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود پیش بینی می کند که تولید نفت این کشور در ماه اوت با 143 هزار بشکه در روز افزایش به رقم تاریخی هفت میلیون و 470 هزار بشکه در روز برسد. 
انتظار می رود که بیشترین افزایش مربوط به حوزه پرمیان با 73 هزار بشکه در روز افزایش باشد. 
طبق پیش بینی ها، تولید گاز این کشور در همین مقطع به رکورد هفت ماهه 70 میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب خواهد رسید که یک میلیارد و 100 میلیون فوت مکعب بیشتر از سطح ژوئیه است.