۰ نفر

ایران گاز بیشتری به ارمنستان می‌دهد

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۱
کد خبر: 279085
ایران گاز بیشتری به ارمنستان می‌دهد

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز از حضور هیئت ارمنستانی در تهران در هفته آینده برای مذاکره بر سر قیمت جدید گاز و افزایش میزان صادرات گاز ایران به ارمنستان خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شانا، بهزاد بابازاده، درباره افزایش حجم صادرات گاز ایران به ارمنستان گفت: شرکت نیروگاه حرارتی ایروان متقاضی دریافت گاز بیشتری از ایران است و از آنجا که قرارداد بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت نیروگاه حرارتی ایروان، تهاتر گاز با برق است، آنها تقاضای افزایش از یک میلیون به یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز را دارند.

وی افزود: با وجود آنکه حجم گاز درخواستی در میزان صادرات ما تاثیر زیادی نخواهد داشت، اما بنیان قیمت باید بر مبنای قرارداد جدید گذاشته شود، بنابراین هفته آینده هیئت ارمنی برای مذاکره به ایران می‌آید تا در صورت توافق، میزان گاز صادراتی را افزایش دهیم.

پیش از این، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز از آمادگی ایران برای گسترش همکاری گازی با ارمنستان خبر داده بود. به گفته وی، قرارداد صادرات گاز ایران به ارمنستان و دریافت برق از این کشور به نسبت یک به سه تنظیم شده است، یعنی به ازای هر یک میلیون مترمکعب گازی که ایران صادر کند، باید سه کیلووات ساعت برق از سوی ارمنستان وارد کشور شود.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی گاز، ایران برای افزایش حجم صادرات گاز خود مشکلی ندارد، خطوط لوله انتقال گاز نیز ظرفیت کافی برای این افزایش را دارد و در صورتی که طرف ارمنی توان پرداخت پول گاز و تامین برق بیشتر را داشته باشد و بخواهد گاز بیشتری را دریافت کند، در ازای آن باید برق بیشتری نیز به ایران تحویل دهد که برای دستیابی به این هدف، بخش خصوصی یا دولتی ارمنستان می‌تواند با ایران برای دریافت بیشتر گاز مذاکره کند.

بر اساس برنامه‌های وزارت نفت، اولویت صادرات گاز ایران در مرحله نخست، کشورهای همسایه و در مرحله بعدی و با توسعه صنعت گاز طبیعی مایع شده (LNG) ورود به دیگر بازارهاست.

ایران و ارمنستان سال  ٢٠٠٤ میلادی (١٣٨٣ شمسی) یک قرارداد تهاتر گاز و برق برای مدت ۲۰ سال امضا کردند که بر اساس آن، گاز صادراتی ایران به مصرف نیروگاه‌های تولید برق در ارمنستان می‌رسد و در عوض ایران از ارمنستان، برق وارد می‌کند.

شایان ذکر است که ارمنستان از اواسط سال ٢٠٠٩ واردات گاز از ایران را آغاز کرده است. دو خط کنونی انتقال برق میان ایران و ارمنستان ظرفیت انتقال ٣٠٠ مگاوات برق را دارد و بیش از این نمی‌توان از آنها در مبادله برق میان دو کشور استفاده کرد. ایروان و تهران ماه اوت ۲۰۱۵ برای اجرای پروژه احداث خط سوم انتقال برق دو مداره ٤٠٠ کیلوولتی از ارمنستان به ایران یک قرارداد امضا کردند.

حال باید در انتظار دور جدید مذاکرات میان تهران و ارمنستان بود تا ببینیم دو طرف بر سر قیمت جدید گاز حتی در مقدار اندک ۶۰۰ هزار مترمکعبی به توافق می‌رسند یا خیر؟!