۰ نفر

با ابلاغ وزیر نفت؛

عملیات حفاری بدون دریافت پوشش بیمه‌ای ممنوع می‌شود

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰:۱۸
کد خبر: 272978
عملیات حفاری بدون دریافت پوشش بیمه‌ای ممنوع می‌شود

با ابلاغ وزیر نفت، هر گونه عملیات حفاری بدون دریافت پوشش بیمه‌ای برای دکل حفاری و همه تجهیزات و امکانات مستقر در کارگاه عملیات حفاری، از پایان تیرماه ۹۷ ممنوع است.

به گزارش اقتصادآنلاین، «شیوه‌نامه نحوه دریافت گواهی ایمنی/ تطابق با استاندارد برای ماشین آلات و تجهیزات حفاری» از سوی وزیر نفت ابلاغ و عنوان شد که هر گونه عملیات حفاری بدون دریافت پوشش بیمه‌ای برای دکل حفاری و همه تجهیزات و امکانات مستقر در کارگاه عملیات حفاری از پایان تیرماه ۹۷ ممنوع است.

در این شیوه نامه آمده است: به استناد اجزاء (۳) و (۴) بند (الف) ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت - مصوب ۱۳۹۱- و با عنایت به خطرات بزرگ انسانی و مادی ناشی از بروز حوادث در عملیات حفاری، ناشی از اشکالات در ماشین‌آلات و تجهیزات، این شیوه‌نامه با هدف به حداقل رساندن مخاطرات و حوادث و افزایش ایمنی و کیفیت انجام عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز در مناطق خشکی و دریا ابلاغ می گردد.

این شیوه نامه باید فورا توسط شرکت ملی نفت ایران به همه شرکت‌های فعال در زمینه حفاری ابلاغ تا به اطلاع همه اشخاص ذینفع برسد.

ماده ۱- تعاریف:

۱-۱- شرکت نفت: منظور شرکت ملی نفت ایران می‌باشد.

۱-۲- عملیات حفاری: شامل حفاری چاه‌های نفت و گاز و کلیه فعالیت‌هایی است که منجر به ورود تجهیزات به درون چاه‌های موجود می‌شود.

۱-۳- شرکت‌های فعال در حوزه حفاری: شرکت‌های مجاز دارای فعالیت‌های مرتبط با عملیات حفاری در بخش کارفرمایی (شرکت نفت و شرکت‌های تابعه آن) و بخش پیمانکاری (کلیه شرکت‌های طرف قرارداد با شرکت نفت).

۱-۴- تجهیزات کلیدی: کلیه تجهیزات، کالاها و ماشین‌آلات عملیات حفاری که عدم تطابق آن¬ها با شرایط استاندارد می¬تواند به بروز حوادث در حین عملیات حفاری منجر شود.

۱-۵- بازرس تجهیزات/ شرکت‌ بازرسی مستقل و معتبر/بازرس: شخص حقیقی یا حقوقی صاحب صلاحیتِ مورد تائید شرکت نفت است که برای بازرسی تجهیزات کلیدی به کار گرفته می‌شود. 

۱-۶- بازرسی تجهیزات: فرآیندی است که طی آن وضعیت تجهیزات کلیدی توسط بازرس تجهیزات، طبق شرح خدماتی که توسط شرکت نفت ابلاغ می شود، مورد بررسی و ارزیابی قرار  می‌گیرد. 

۱-۷- گواهی تطابق با استاندارد/ گواهی ایمنی: منظور گواهی‌نامه معتبر تطابق عملکرد و وضعیت تجهیزات کلیدی با استانداردهای مشخص شده است که توسط بازرس تجهیزات پس از انجام بازرسی تجهیزات در صورت انطباق آنها با استانداردهای متعارف در صنعت جهانی نفت (که توسط شرکت نفت مشخص خواهد شد)، صادر می شود. گواهینامه‌های صادره باید دارای مدت اعتبار باشد.

ماده ۲- شرکت نفت و شرکت‌های تابعه آن مکلفند (با مراعات مهلت های تعیین شده در ماده ۱۱)، در شروع و نیز در حین انجام عملیات حفاری، فقط به تجهیزات کلیدی اجازه فعالیت بدهند که دارای گواهی تطابق با استاندارد (که مطابق این شیوه نامه صادر می شود) باشند.

ماده ۳- در اجرای ماده ۲ این شیوه نامه، شرکت نفت و شرکت‌های تابعه آن، مکلفند در قراردادهای مربوط به عملیات حفاری خود (و نیز در اسناد مناقصه مربوط)، شرکت‌های حفاری طرف قرارداد با خود را مکلف نمایند که پیش از شروع عملیات حفاری و در بازه‌های زمانی که توسط شرکت نفت تعیین و در قرارداد با این شرکت‌ها منعکس می‌شود، نسبت به ارائه گواهی تطابق با استاندارد تجهیزات کلیدی مورد استفاده حسب مورد به کارفرما اقدام نمایند و از به کارگیری تجهیزات کلیدی که فاقد این گواهی نامه هستند جداً خودداری نمایند.

ماده ۴ – معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری با همکاری شرکت نفت می‌بایست تا پایان خردادماه ۱۳۹۷ فهرست تجهیزات کلیدی عملیات حفاری را به همراه اولویت‌بندی آن‌ها برای دریافت گواهی تطابق با استاندارد اعلام نماید.

 ماده ۵- فهرست شرکت‌های بازرسی صاحب صلاحیت مورد تایید شرکت نفت، می‌بایست تا آخر تیرماه ۱۳۹۷ توسط این شرکت اعلان شود.

ماده ۶ – شرکت نفت می بایست تا پایان مردادماه ۱۳۹۷شرح خدمات شرکت‌های بازرسی را برای بازرسی تجهیزات تهیه و ارائه نماید. سقف کاری قابل ارجاع به هر بازرس نیز باید تعیین شود.

ماده ۷ – تعرفه مربوط به پرداخت دستمزد عملیات بازرسی موضوع این شیوه نامه هر ساله توسط شرکت نفت ابلاغ خواهد شد.

ماده ۸ – شرکت‌های فعال در حوزه حفاری، مکلفند از شرکت نفت درخواست معرفی شرکت بازرسی مستقل و معتبر برای بازرسی تجهیزات کلیدی خود نمایند و شرکت نفت مکلف است ظرف مدت ۵ روز کاری پس از دریافت تقاضای هر شرکت حفاری، بازرس مستقل و معتبر را کتبا به وی معرفی نماید. انتخاب و معرفی بازرس توسط شرکت نفت باید با قرعه‌کشی انجام شود.

معرفی بازرسان باید با منظور کردن سقف کاری قابل ارجاع به هر بازرس صورت گیرد.

ماده ۹ - شرکت حفاری متقاضی باید با بازرس معرفی شده ، مطابق شرح خدمات ابلاغی شرکت نفت قرارداد منعقد نماید.

هزینه عملیات بازرسی مستقیما مطابق تعرفه اعلام شده شرکت نفت توسط شرکت های حفاری در وجه بازرس پرداخت خواهد شد.

ماده ۱۰- هر بازرس مکلف است علاوه بر ارائه گزارش بازرسی خود به شرکت حفاری طرف قرارداد، همزمان نسخه¬ای کامل از گزارش خود را نیز به واحد ذیربط در شرکت نفت ارائه نماید.

ماده ۱۱- شرکت‌های فعال در حوزه حفاری موظف هستند تا تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۷، گواهی ایمنی معتبر را برای تجهیزات کلیدی اولویت اول عملیات حفاری و حداکثر تا تاریخ ۳۱/۷/۱۳۹۸ گواهی ایمنی معتبر تجهیزات کلیدی اولویت دوم عملیات حفاری را دریافت و تصویر معتبر آن را به مدیریت نظارت بر تولید شرکت نفت تحویل نمایند.

ماده ۱۲- درصورتی که شرکت‌ بازرسی معرفی شده به شرکت های فعال در حوزه حفاری، ادامه فعالیت حفاری توسط تجهیزات کلیدی عملیات حفاری را پُرخطر، با خطر متوسط و یا کم‌خطر تشخیص بدهد باید فوراً نظر خود را کتباً به شرکت حفاری طرف قرارداد ابلاغ و نسخه ای از این نظریه را نیز فورا به شرکت ملی نفت ایران یا شرکت تابعه ذیربط آن منعکس نماید، شرکت حفاری ذیربط مکلف به اجرای این ابلاغیه‌ها خواهد بود.

· وضعیت ایمنی پُرخطر، وضعیتی است که احتمال وقوع حوادث خطرساز ناشی از آن‌ بسیار محتمل است و لذا شرکت ملی نفت ایران/شرکت تابعه ذیربط با اطلاع از این وضعیت باید فوراً نسبت به متوقف شدن فعالیت حفاری تا زمان رفع کامل مشکل اقدام نماید. تا رفع این وضعیت، گواهی ایمنی تجهیزات کلیدی تعلیق می‌شود.

· وضعیت ایمنی با خطر متوسط، وضعیتی است که اگرچه به علت وجود آن‌ها ضرورت فوری برای تعطیلی فعالیت حفاری نیست، ولی در صورتی که در مهلت زمانی کوتاه تعیین شده توسط بازرس تجهیزات نسبت به رفع مشکلات و ایرادات اقدام نشود، می‌تواند به وقوع تخلفات عمده و خطرساز منجر شود.

· وضعیت ایمنی کم‌خطر، وضعیتی است که باید اصلاح شود و موجب کاهش ایمنی در فعالیت حفاری می‌شود ولی در حدی است که هم زمان با تداوم عملیات حفاری، قابل رفع بوده و در کوتاه مدت جنبه خطرساز و یا حادثه‌ساز ندارد.

ماده ۱۳- شرکت‌های فعال در حوزه حفاری می‌بایست هشدارهای ایمنی بازرس تجهیزات را که کتباً به ایشان ابلاغ می‌شود، اجرا نمایند. در غیر این صورت، علاوه بر توجه مسوولیت‌های کیفری و مدنی به ایشان، مشمول اقدامات پیشگیرانه شرکت نفت حسب مورد به ترتیبی که در این شیوه نامه آمده نیز خواهند شد.

ماده ۱۴- انجام هر گونه عملیات حفاری بدون اخذ پوشش بیمه ای (حوادث احتمالی نظیر آتش‌سوزی و انفجار) برای دکل حفاری و کلیه تجهیزات و امکانات مستقر در کارگاه عملیات حفاری از تاریخ پایان تیرماه ۱۳۹۷ ممنوع می‌باشد.

ماده ۱۵- شرکت‌های بازرسی ایمنی در قبال گواهی ایمنی که صادر می‌کنند، مسوولیت داشته و درصورت اثبات ارائه گزارش خلاف و یا ناقص توسط ایشان، علاوه بر مسوولیت حرفه‌ای و سلب صلاحیت موقت یا دایمی از ایشان در این زمینه، مسوولیت‌های حقوقی و کیفری آن، مطابق قانون متوجه ایشان خواهد شد.

ماده ۱۶- مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت نفت، اطلاعات و سوابق شرکت‌های فعال در حوزه حفاری در زمینه کسب گواهی ایمنی معتبر را در بانک اطلاعاتی یکپارچه ثبت نماید.