۰ نفر

افزایش قیمت نفت به اروپا صدمه می‌ زند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۱۶
کد خبر: 271116
افزایش قیمت نفت به اروپا صدمه می‌ زند

روزنامه اسپانیایی «ال پاییس» روز شنبه در گزارشی نوشت: افزایش قیمت نفت خام ناشی‌ از یک دلار قوی، به طور ویژه ای به اروپا و اسپانیا صدمه می‌ زند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ال پاییس ادامه داد: افزایش قیمت نفت تا 77 دلار برای هر بشکه (55 دلار در سال 2017)، به طور چشمگیری‌ به اقتصاد اسپانیا آسیب می‌ رساند.

بر اساس محاسبات، هزینه افزایش نفت خام حدود پنج میلیارد و 500 میلیون یورو معادل با 0.5 درصد تولیدات ناخالص داخلی‌ اسپانیا در صورتی‌ که میانگین قیمت در سال 2018 بر روی 70 دلار باشد، خواهد بود.

این روزنامه با یادآوری اینکه این رقم، زیان بسیاری‌ در درآمد و در نتیجه در اشتغال اسپانیا است؛ ادامه داد: افزون بر آن، افزایش قیمت نفت معنای وسیع تری در اقتصاد این کشور دارد.

ال پاییس نوشت: با افزایش قیمت نفت یکی‌ از عوامل اقتصادی خارجی‌ که دستکم از سال 2014 سبب فعال شدن اقتصاد شد از بین می‌ رود و دیگر عنصر رشد؛ یعنی‌ سیاست پولی‌ انبساطی بانک مرکزی اروپا نیز از اواخر سال 2019 سخت تر خواهد شد.

روزنامه اسپانیایی ادامه داد: ژئواستراتژی ترامپ، اسپانیا را در یک سناریوی اقتصادی بدتر نسبت به سال گذشته قرار می‌ دهد.

ال پاییس تصریح کرد: افزایش سریع قیمت هر بشکه نفت در سال جاری تا 77 دلار دو دلیل اصلی‌ دارد. از یک سو وضعیت آشفته ونزوئلا که به عقیده اپراتورها تولید نفتی‌ کشور را در خطر می‌ اندازد در بازار سنگینی‌ می‌ کند.

این روزنامه اسپانیایی نوشت: به نگرانی ونزوئلا، تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته ای با ایران اضافه شده است. در این رابطه در حدود تقریبا 6 ماه دیگر، تولید جهانی‌ حداقل 500 هزار بشکه روزانه را از دست خواهد داد.

بر اساس این گزارش،با توجه به این دیدگاه، پیشنهاد عربستان سعودی در افزایش تولید، تضمین های بسیاری را ارائه نمی‌ دهد زیرا تردیدهای بسیاری وجود دارد که سعودی ها بتوانند به طور قابل توجهی‌ آن را افزایش دهند.

ال پاییس یادآورشد: فشار ژئواستراتژیکی وادار می‌ کند که قیمت نفت تا یک ماه دیگر به بالاتر از 80 دلار برسد اما یک مشکل به آن اضافه می‌ شود. قدرت دلار سبب یک هزینه اضافی برای وارد کنندگان خواهد شد تا جایی‌ که تاثیر اقتصادی ترکیبی‌ آن شبیه به این می‌ شود که امروز بیش از 80 دلار برای هر بشکه نفت پرداخت شود