۰ نفر

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد

کاهش ۳۰ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای تهران

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۴۹
کد خبر: 270643
کاهش ۳۰ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای تهران

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در استان تهران ورودی آب به مخازن سدها حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته کمتر است اما با توجه به ذخایر سال گذشته این بحث تا حدودی جبران شده است.

به‌گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمد حاج رسولی ها در حاشیه بازدید مدیران ارشد سازمان حسابرسی از طرح انتقال آب از سد امیرکبیر به تصفیه خانه ششم تهران اظهار داشت: همکاران سازمان حسابرسی که وظیفه حسابرسی شرکت های دولتی را بر عهده دارند از تاسیسات وزارت نیرو در سد امیرکبیر بازدید کردند و نوع سازه ها و سختی کار طرح های بخش آب را از نزدیک مشاهده کرده و با معضلات و پیچیدگی های کار و مسائل مربوط به تملک اراضی آشنا شدند.
وی افزود: یکی از پروژه های مهم وزارت نیرو که از سال 1383 شروع شده سامانه انتقال آب از سد امیرکبیر به شهر تهران است که این طرح از بخش های مختلفی همچون بند انحرافی ، تونلی به طول 30 کیلومتر، تصفیه خانه به ظرفیت 15 مترمکعب در ثانیه تشکیل می شود.
وی ارزش کنونی این طرح با قیمت امروز را حدود یک هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بخش عمده این طرح تکمیل شده و امیدواریم فاز اول تصفیه خانه ششم تهران به ظرفیت 7.5 متر مکعب در سال جاری وارد مدار شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ویژگی های شاخص این پروژه تصریح کرد: با اجرای این طرح بخشی از آب مورد نیاز شهر تهران تامین می شود علاوه بر آن این پروژه به لحاظ رقوم توپوگرافی در یک تراز بالاتر وارد شهر تهران می شود که همین موضوع باعث حذف بخشی از پمپاژ بر روی شبکه توزیع آب شرب تهران شده و در نتیجه در مصرف و هزینه برق صرفه جویی می شود.
وی ادامه داد: محل آبگیری تونل تصفیه خانه ششم تهران به گونه ای هست که بالاتر از آبگیر فعلی بیلقان قرار دارد و با وجود تونل انتقال آب می تواند از خطرات احتمالی همچون نشت مواد سوختی یا سقوط تانکرهاینفتی به درون رودخانه کرج یا ورود آلاینده ها جلوگیری کند چراکه برخی مواقع به هنگام سقوط تانکرهای نفتی یا هرگونه آلاینده به منظور انجام پاکسازی و حفظ کیفیت آب قطعی هایی پیش می آید اما با اجرای این طرح دیگر شاهد چنین چالش هایی نخواهیم بود.
حاج رسولی ها با بیان اینکه علی رغم بارش های چند روز اخیر در کشور همچنان میزان بارندگی ها و ورودی آب به مخازن سدهای کشور به ترتیب 36 و 40 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است ، گفت: در استان تهران ورودی آب به مخازن سدها حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته کمتر است اما با توجه به ذخایر سال گذشته این بحث تا حدودی جبران شده است.