۰ نفر

وضعیت طرح‌های افزایش کیفیت محصولات پالایشی

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۰۱
کد خبر: 269155
وضعیت طرح‌های افزایش کیفیت محصولات پالایشی

وزارت نفت در سال‌های گذشته به منظور ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در برخی از پالایشگاه های قدیمی تصمیم گرفت با همکاری شرکت‌های خارجی برخی از محصولات تولیدی مانند مازوت را از چرخه تولید حذف و یا تولید آن را محدود کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یکی از اقدامات مهمی که سال‌ها ست در دستور کار صنعت نفت ایران قرار گرفته است طرح ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در برخی از پالایشگاه های کشور است.

اما میزان پیشرفت این طرح‌ها تاکنو رضایت بخش نبوده و پیشرفت آنها به خصوص در سال‌های اخیر بسیار کند بوده است. در این گزارش آخرین وضعیت پیشرفت این طرح‌ها را بررسی می‌کنیم.

پالایشگاه بندرعباس

هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش بندرعباس با اشاره به طرح ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل و نفت کوره این مجتمع پالایشی گفته است برای این منظور با مهندسان ایرانی و ژاپنی در حال گفت‌وگو هستیم که قصد داریم نفت کوره این پالایشگاه را که فراورده کم ارزشی است به فرآورده ای با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم.

نامور از مذاکره برای ارتقای کیفیت نفت کوره پالایشگاه بندرعباس با شرکت چیودای ژاپن خبر داده و تصریح کرده است  امیدواریم تا اردیبهشت سال ۱۳۹۸ مطالعات مهندسی انجام شود که بر اساس آن بتوانیم پیمانکارهای اجرایی را انتخاب کنیم و مراحل اجرایی پروژه آغاز کنیم تا میزان تولید نفت کوره به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کند و کیفیت نفت کوره هم افزایش یابد.

پالایشگاه لاوان

این گزارش حاکی است طرح‌های افزایش کیفیت و ظرفیت پالایشگاه لاوان با هدف افزایش عدد اکتان بنزین، کاهش گوگرد گازوئیل و دیگر فرآورده‌های نفتی، تولید گاز مایع به ۲۰۰ تن، بنزین به بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، نفت‌گاز به سه میلیون لیتر در روز، سوخت جت به یک میلیون و نفت‌کوره به سه میلیون لیتر در روز اجرا شده است.

‌ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه لاوان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر است که با اجرای این طرح تولید آن به روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر می‌رسد.

با بهره‌برداری از طرح‌های افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه لاوان فرآیند ایزومریزاسیون برای تبدیل نفت سبک به ایزومریت استفاده می‌شود.

هدف اصلی این فرآیند افزایش عدد اکتان خوراک ورودی است که کارهای اجرایی واحد آیزون پالایشگاه لاوان به پایان رسیده است. با راه‌اندازی واحد آیزون بخش اصلی کیفی‌سازی فرآورده یعنی تولید بنزین آیزومریت انجام و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار لیتر به تولید روزانه بنزین افزوده می‌شود.

پالایشگاه نفت لاوان در هرمزگان دارای ظرفیت اسمی پالایش روزانه ۵۰ هزار بشکه و ظرفیت عملیاتی ۶۰ هزار بشکه در روز است و خوراک نفت خام این پالایشگاه از میدانهای دریایی نفتی سلمان، رشادت، بلال و رسالت تأمین می‌شود.

پالایشگاه آبادان

طرح‌های افزایش کیفیت محصولات این پالایشگاه با هدف تثبیت ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان، تولید محصولات بر اساس استاندارد یورو ۵، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش درصد تولید نفت‌گاز و بنزین با بهبود فناوری تولید، کاهش تولید نفت‌کوره و جمع‌آوری مخازن و تاسیسات فرسوده اجرا خواهد شد.

پروژه کاهش تولید مازوت پالایشگاه آبادان در مراحل نهایی امضای قرارداد است که منابع مالی آن از خط اعتباری چین (فایناس) تامین می‌شود. بیمه دولتی چین (سایناشور)  مقدمات کار را مهیا کرده است و تا چند ماه آینده تامین خواهد شد.

پالایشگاه آبادان هم اکنون دارای ظرفیت پالایش ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است که ۲۵۰ هزار بشکه از ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه‌ای در سه واحد تقطیر با قدمت بیش از ۷۰ سال پالایش می‌شود.

با توجه به فناوری قدیمی و تجهیزات فرسوده، این سه واحد تقطیر دارای بازده بسیار پائین، ریسک بسیار زیاد عملیات و هزینه‌های بالای تعمیرات است که در طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر ۲۱۰ هزار بشکه‌ای در روز است که جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی خواهد شد.

با توجه به ساخت و راه‌اندازی واحد تقطیر دیگری که در سال ۱۳۸۵ به ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه راه اندازی شد، مجموع ظرفیت پالایش پس از احداث واحد تقطیر جدید در ۳۶۰ هزار بشکه (۱۵۰+۲۱۰) در روز تثبیت شد. افزون بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه در ۳۶۰ هزار بشکه که با ساخت واحد تقطیر ۲۱۰ هزار بشکه‌ای میسر می‌شود همه فرآورده های حاصل از پالایش ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه می‌شوند.

پالایشگاه اصفهان

اهداف طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان تامین بخشی از خوراک واحد بنزین‌سازی، افزایش کیفیت نفت سفید، رفع تنگناهای عملیاتی و کاهش مصرف انرژی است که شرکت دایلم کره جنوبی پروژه کاهش مازوت پالایشگاه اصفهان را به دست گرفت که برای اجرای این پروژه ۲,۵ تا سه میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان در مدت چهارسال با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلار اجرا می‌شود که در این پروژه، شرکت دایلم به عنوان پیمانکار خارجی با همکاری پیمانکاران داخلی و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان مجری طرح فعالیت می‌کند.

تبدیل نفت‌کوره، یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست‌محیطی پالایشگاه اصفهان اهمیت اقتصادی و زیست‌محیطی بسیاری دارد که با امضای این تفاهمنامه تا چند سال آینده این پروژه تکمیل می‌شود.

پالایشگاه اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی شامل گاز مایع، بنزین، نفت گاز، سوخت هواپیما در سال ٥٨ با ظرفیت ٢٠٠ هزار بشکه آغاز کرد.

با آغاز جنگ تحمیلی و نیاز کشور به فرآورده‌های نفتی ظرفیت پالایش نفت‌خام پالایشگاه به بیش از ٣٧٥ هزار بشکه در روز افزایش یافت، اما هم اکنون این پالایشگاه با تولید ٢٢ درصد از همه فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور از لحاظ ظرفیت پالایشی و تنوع تولید فرآورده‌های نفتی جایگاه ویژه‌ای را در میان پالایشگاه‌های کشور دارد.

پالایشگاه شهیدتندگویان تهران

پروژه کاهش مازوت در پالایشگاه شهیدتندگویان در مرحله مطالعه قرار دارد و شرکت ژاپنی جی جی سی مطالعات اولیه آن را انجام می‌دهد.

پالایشگاه تهران درباره اجرای پروژه کاهش نفت‌کوره با شرکت جی جی سی وارد مذاکره شده و کار به امضای یادداشت تفاهم (MOU) انجامید.

شرکت های ژاپنی جی جی سی و ماروبنی برای اجرای پروژه کاهش نفت‌کوره پالایشگاه تهران پیشقدم شده‌اند که در صورت قابل قبول بودن نتایج مطالعات امکانسنجی، شرکت ماروبنی آمادگی سرمایه‌گذاری را در این پروژه دارد.

در چند سال اخیر مدیران پالایشگاه تهران با بررسیها و تحقیقات وسیع دو پروژه تقلیل بنزن بنزین و واحد جدید سی سی آر  CCR را تعریف کردند که اجرای پروژه تقلیل بنزن و واحد جدید سی سی آر هم اکنون در مرحله برگزاری مناقصه میان چند شرکت خارجی برای دریافت دانش فنی این واحد است که بزودی در مورد آن تصمیم‌گیری ‌خواهد شد و مذاکره برای امضای قرارداد با صاحب دانش فنی آغاز می‌شود.

این واحد به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه تهران در حال طراحی پروژه‌ای است که پس از اجرای آن مقدار بنزن موجود به کمتر از میزان مجاز خواهد رسید.

هم اکنون بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت تهران نزدیک به استانداردهای بنزین پاک است، گوگرد موجود در بنزین تولیدی این پالایشگاه با یورو ٤ مطابقت می‌کند و حتی بهتر از آن است ؛ اما میزان بنزن موجود در آن هنوز به سطح استاندارد یورو ٤ نرسیده است.

هدف از طرح تکمیل حلقه ایزومریزاسیون این پروژه به حداقل رساندن میزان بنزن موجود در بنزین به حدود ٠,٦ درصد است که با اجرای آن، تنها مشخصه بنزن بنزین تولیدی پالایشگاه نفت شهید تندگویان تهران برای الزام های زیست محیطی به استاندارد روز دنیا و فراتر از یورو ٥ خواهد رسید.

در این پالایشگاه هم اکنون روزانه ٦,٥ میلیون لیتر بنزین با گوگرد بسیار کم و ١٢ میلیون لیتر گازوئیل در حد یورو ٥ در حال تولید است که پیش‌بینی می‌شود تا ٣,٥ سال دیگر این واحدها به بهره‌برداری برسند و کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه تهران مانند نفت‌گاز به یورو ٤ ارتقا یابد.