۰ نفر

کاهش ۷۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۲۹
کد خبر: 268466
کاهش ۷۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک

بر پایه یافته‌های نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در آوریل به دلیل افت شدید تولید در ونزوئلا و صادرات کمتر از سوی تولیدکنندگان آفریقایی، به پایین‌ترین میزان در یک سال اخیر کاهش یافت و پایبندی این گروه به توافق کاهش تولید را به رکورد بالای جدیدی رساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نظرسنجی رویترز نشان داد کشورهای عضو اوپک ماه میلادی جاری مجموعا ۳۲.۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند که ۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه مارس بوده است. مجموع تولید اوپک در آوریل پایین‌ترین میزان از آوریل سال ۲۰۱۷ به این سو به شمار می‌رود.

اوپک در راستای توافق کاهش تولید با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک به منظور حذف مازاد عرضه، حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز از تولید خود را محدود کرده است. این پیمان در ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شد و تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت.

طبق یافته های نظرسنجی رویترز، پایبندی تولیدکنندگان به این توافق از ۱۶۱ درصد در مارس به ۱۶۲ درصد در آوریل افزایش یافته است. همچنان هیچ نشانه ای از اینکه عربستان سعودی یا سایر تولیدکنندگان بزرگ تولیدشان را به میزان قابل توجهی افزایش داده باشند تا از قیمت‌های بالاتر بهره برداری کنند یا افت تولید ونزوئلا را جبران کنند، به چشم نمی خورد.

 کارستن فریتچ، تحلیلگر کومرس بانک با اشاره به عدم عرضه اضافی از سوی سایر اعضای اوپک برای جبران این کاهش گفت:  بدین ترتیب تولید نفت بالاتر آمریکا برای جبران  شکاف ایجاد شده در عرضه ضروری است.

نفت امسال برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۷۵ دلار در هر بشکه صعود کرد و در حال حاضر نزدیک ۷۴ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

با این حال اوپک می‌گویند برای اطمینان از اینکه اشباع عرضه به پایان رسیده است، محدودیت‌های عرضه بایستی حفظ شوند

بر اساس نظرسنجی رویترز، در آوریل بزرگترین کاهش تولید مربوط به ونزوئلا بود که صنعت نفتش به دلیل بحران اقتصادی از منابع مالی لازم محروم مانده است. تولید نفت این کشور به ۱.۵۰ میلیون بشکه در روز رسید که رکورد پایین جدیدی محسوب می‌شود.

تولید نفت آنگولا که افت طبیعی تولید برخی از میادین بر تولیدش تاثیر گذاشته است، کاهش یافت و آنگولا بیش از ۲۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین شده برای این کشور از سوی اوپک تولید داشت. صادرات نفت نیجریه که امسال افزایش یافته است نیز در آوریل کاهش پیدا کرد.

تولید در لیبی که به دلیل ناآرامی بی‌ثبات مانده است پس از یک اقدام خرابکارانه که جریان نفت از میادین "وها اویل" را متوقف کرد، کاهش یافت.

عربستان سعودی و عراق که دو تولیدکننده بزرگ اوپک هستند اندکی بیشتر تولید داشتند اما تولید آنها برای جبران افت تولید سایر کشورها کافی نبود.

به گفته منابع شرکت کننده در نظرسنجی رویترز، تولید نفت در عربستان سعودی به دلیل صادرات بالاتر افزایش یافت. عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است به دلیل افزایش صادرات از جنوب این کشور، نفت بیشتری تولید کرد.

تولید در امارات متحده عربی که امسال ریاست اوپک را برعهده دارد، ثابت بود و این کشور همچنان پایبندی بالاتری به کاهش تولید نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان داد. نیجریه و لیبی در ابتدا به دلیل اینکه تولیدشان به دلیل منازعه و ناآرامی داخلی سقوط کرده بود، از شرکت در توافق کاهش تولید اوپک معاف شده بودند اما این گروه از آنها خواست امسال سطح تولیدشان از سال ۲۰۱۷ فراتر نرود.

اوپک بر مبنای لازم کاهش تولید که در اواخر سال ۲۰۱۶ مشخص شده بود و در نظر گرفتن تغییراتی که از آن زمان در اعضای این گروه روی داده و همچنین انتظارات نسبت به تولید سال ۲۰۱۶ نیجریه و لیبی برای سال ۲۰۱۸ تولید ۳۲.۷۳ میلیون بشکه در روز را هدف گرفته است.

طبق این نظرسنجی، اوپک در آوریل حدود ۶۱۰ هزار بشکه در روز پایین هدف تعیین شده نفت تولید کرد که به دلیل کاهش غیرداوطلبانه در ونزوئلا و آنگولا بوده است.

نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی، منابع خارجی، جریان اطلاعات تامسون رویترز، اطلاعات فراهم شده از سوی منابع در شرکت های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره بوده است.