۰ نفر

ذخایر نفت آرامکو بالاتر از آمار اعلام شد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 268089
ذخایر نفت آرامکو بالاتر از آمار اعلام شد

ممیزی ذخایر نفت آرامکوی عربستان که بخش مهمی از کار مقدماتی این شرکت نفتی برای عرضه اولیه عمومی سهام در سال میلادی آینده است نشان داد ذخایر این شرکت بالاتر از حدی است که پیش‌تر گزارش شده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ذخایر قابل برداشت عربستان سعودی مدت‌ها بزرگترین ذخایر جهان به شمار می‌رفت اما پرسش‌هایی درباره حجم و کیفیت آنها مطرح شده و ممیزی بدنبال فراهم کردن آمار معتبر از نظر بین‌المللی برای سرمایه‌گذاران است.

دو منبع آگاه به رویترز اظهار کردند ممیزی مستقل دریافته ذخایر نفتی قطعی آرامکو حداقل ۲۷۰ میلیارد بشکه است که اندکی بالاتر از ۲۶۰.۸ میلیارد بشکه‌ای است که این شرکت در بازبینی سالانه خود در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود.

ممیزی ذخایر که در سطح بین‌المللی تایید شده باشد، اقدام مهمی محسوب است که آرامکو باید پیش از عرضه اولیه ۵ درصد از سهام خود در اواخر امسال یا اوایل سال ۲۰۱۹، انجام دهد.

منابع آگاه اظهار کردند آمار ذخایر رسمی آرامکو بالاتر از میزان اعلام شده بوده و این مسئله برای ارزش این شرکت خوب است اما آرامکو در این باره اظهارنظر نکرد.

طبق بازبینی آماری BP، به مدت حدود ۳۰ سال با وجود تولید رو به رشد، نوسان‌های بزرگ در قیمت‌های نفت و بهبود فناوری، ریاض سالانه آمار مشابه ۲۶۱ میلیارد بشکه را برای ذخایرش اعلام می‌کرد.

آمار ذخایر اگر بالا یا پایین ۲۶۱ میلیارد بشکه اعلام شده از سوی آرامکو باشد، مسلما بر ارزش سهام این شرکت تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته منابع آگاه، شرکت‌های دیگولیر و مک‌ناتون و گافنی، کلاین و آسوشیتس که بخشی از بیکر هیوز است، در این ممیزی مشارکت دارند.

فروش ۵ درصد از سهام آرامکو در سال میلادی آینده، بخش محوری از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ است که هدف آن متنوع کردن اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است. هیچ تصمیمی درباره مکان عرضه بین المللی سهام آرامکو گرفته نشده که به گمانه‌زنی‌هایی درباره به تاخیر افتادن یا مسکوت شدن این طرح منجر شده است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان پیش از این به رویترز گفته بود بازار بورس نیویورک به همراه لندن و هنگ کنگ، گزینه‌های اصلی برای عرضه بین‌المللی سهام آرامکو هستند.

هیات مدیره آرامکو اوایل مه در هیوستون دیدار می‌کنند و مسائل مربوط به عرضه اولیه سهام را در این دیدار بررسی خواهند کرد.

آرامکو شنبه هفته جاری اعلام کرد اعضای جدیدی شامل یک مدیر زن را در هیات مدیره خود منصوب خواهد کرد. انتصاب یک زن در هیات مدیره آرامکو نقطه عطفی برای عربستان و صنعت نفت این کشور است که مدیران زن معدودی دارد.