۰ نفر

نفت آمریکا جای روسیه و اوپک را در بازار اروپا تنگ کرد

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۱
کد خبر: 266532
 نفت آمریکا جای روسیه و اوپک را در بازار اروپا تنگ کرد

در حالی که ترامپ اوپک را به تلاش برای گرانی بی حساب و کتاب نفت متهم کرده است تولید کنندگان آمریکایی در حال سرازیر کردن مقادیر بی سابقه ای نفت به بازار اروپا هستند.

به گزارش رویترز، در حالی که تلاش های اوپک برای برقراری توازن در بازار نفت در حال به ثمر نشستن است، تولید کنندگان آمریکایی که از رشد قیمت ها منتفع شده اند، در حال سرازیر کردن مقادیر بی سابقه ای نفت به بازار اروپا هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اوپک و روسیه سال گذشته توافقی را به اجرا گذاشتند که به موجب آن روزانه حدود 1.8 میلیون بشکه از تولید نفت این کشورها کاهش می یابد. به گفته این کشورها، بازار تا حد زیادی به توازن رسیده و این وضعیت سبب شده قیمت نفت به بالاترین رقم 3 سال گذشته برسد.

اکنون رشد قیمت ناشی از اجرای موثر توافق کاهش تولید موجب افزایش تولید نفت شیل آمریکا شده و به گفته تجار این مسئله سبب دشواری فروش نفت روسیه، نیجریه و دیگر انواع نفت های خام در بازار اروپا گشته است.

یک تاجر نفتی در یک پالایشگاه مدیترانه ای که معمولا نفت روسیه و منطقه دریای خزر را خریداری می کند و جدیدا شروع به خرید نفت از آمریکا کرده گفت: «پیشنهاد فروش نفت خام امریکا در همه جا دیده می شود... این مسئله موجب شده تا فروش نفت های منطقه تحت فشار قرار گیرد.»

انتظار می رود تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی به 10.7 میلیون بشکه در روز برسد. بر اساس امارهای موسسه تامسون رویترز ایکون، در ماه آوریل، صادرات نفت آمریکا به اروپا به بالاترین رقم خود یعنی 550 هزار بشکه در روز رسید.

در بازه زمانی ژانویه تا آوریل، میزان فروش نفت آمریکا در بازار اروپا نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 برابر شده و به 5.8 میلیون تن معادل ظرفیت 68 تانکر بزرگ افرامکس رسیده است.

منابع تجاری گفتند، صادرات نفت آمریکا به اروپا روند افزایشی خود را ادامه خواهد داد و این به ضرر صادرات نفت اوپک و روسیه به این بازار تمام می شود.

در سال 2017، اروپا تقریبا 7 درصد از صادرات نفت خام امریکا را دریافت کرد، اما این سهم در سال جاری میلادی به حدود 12 درصد رسیده است. مقصد های اصلی صادرات نفت آمریکا کشورهای انگلیس، ایتالیا و هلند هستند و شرکت های بی پی، اکسون موبیل و والرو بیشترین خرید را از تولید کنندگان آمریکایی دارند.