۰ نفر

جهش ۱۰ دلاری قیمت نفت با خروج آمریکا از برجام

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۳۶
کد خبر: 265627
جهش ۱۰ دلاری قیمت نفت با خروج آمریکا از برجام

بانک سوشیت جنرال پیش بینی کرد که در صورت خروج آمریکا از برجام قیمت نفت ۱۰ دلار افزایش می یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، سرمایه گذاران نفتی هیچ شانسی برای پابرجا ماندن برجام با ترکیب فعلی در ماه آینده میلادی قائل نیستند.

این احتمالات موجب شده تا تعداد مشتریانی که این هفته نفت برنت را در معاملات آتی بین 75 تا 80 دلار در هر بشکه خریداری می کنند به بالای 30 درصد برسد که بالاترین رقم از اواخر سال 2016 تاکنون به شمار می رود.

بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، ایران در ماه مارس حدود 4 درصد از کل نفت جهان را تولید کرد. آمارهای به دست آمده از بازار نفت نشان می دهد که در ماه گذشته میلادی، سرمایه گذاران بیش از دو برابر میزان مورد انتظار معاملات آتی به قیمت 75، 80 و 85 دلار انجام داده اند که در اواخر ماه می منقضی خواهد شد.

قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 7 درصد افزایش یافته و این کالا را به یکی از معدود کالاهای سودده در سال 2018 تبدیل کرده است. در مقابل سهام شرکت های بزرگ آمریکایی تغییر خاصی را شاهد نبوده و ارزش فلز پالادیوم بیش از 8 درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران نفتی نسبت به چشم انداز افزایش با ثبات قیمت نفت خوش بین هستند. تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی ماهیانه رویترز از ماه اوت تاکنون هر ماه پیش بینی خود برای قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا را افزایش داده اند.

مهمترین عوامل اصلی رشد قیمت نفت در طی ماه های اخیر، تداوم کاهش تولید های اوپک، روسیه و چند تولید کننده دیگر و رشد قوی تقاضا بوده است.

اما تحولات ژئوپلتیکی که به رشد قیمت نفت و رسیدن آن به بالای 70 دلار کمک کرده نیز از زمان انتصاب افرادی چون جان بولتون و مایک پمپئو به سمت های مهم در دولت ترامپ آغاز شده است.

ترامپ هشدار داده که اگر ایرادات توافق هسته ای با ایران برطرف نشود، آمریکا از برجام خارج خواهد شد.

تنها در طی 2 هفته گذشته، تعدادی از بانک های سرمایه گذاری از جمله جولیوس بائر، بی ان پی پاریبا و بارکلیز، با اشاره به موضوع تحریم های ایران پیش بینی شان از قیمت نفت را افزایش داده اند.

بانک سوشیت جنرال روز 5 آوریل پیش بینی کرد که احتمال بازگشت تحریم های ایران در ماه می 70 درصد است. بر اساس گزارش این بانک، این به معنای کاهش 500 هزار بشکه ای تولید نفت ایران و افزایش 10 دلاری قیمت نفت است.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم پیش بینی کرده که در صورت بازگشت احتمالی تحریم های آمریکا، قیمت نفت ممکن است 7 دلار افزایش یابد. این بانک در گزارش خود اضافه کرده: «با توجه به اینکه میزان ذخایر پایین آمده و همچنان در حال کاهش است، بازار حتی در برابر اختلالات کوچک نیز آسیب پذیر شده است.»