۰ نفر

سخنگوی پوتین:

از تامین انرژی به عنوان سلاح سیاسی استفاده نمی‌کنیم

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۲۳:۱۸
کد خبر: 265288
از تامین انرژی به عنوان سلاح سیاسی استفاده نمی‌کنیم

سخنگوی پوتین گفت روسیه به توافق اوپک خود با عربستان سعودی متعهد است و با وجود تنش‌ها با غرب پس از حمله اخیر به سوریه به رهبری آمریکا، به تامین انرژی اروپا ادامه خواهد داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، قیمت‌های نفت پیش از حملات موشکی از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه به نقاطی که به ادعای آنها مراکز تسلیحات شیمیایی در سوریه بودند، به بالاترین رکورد چند سال اخیر صعود کرده بودند.

تحلیلگران از این واهمه دارند که رویارویی مستقیم میان غرب و مسکو به بازارهای انرژی سرایت کند. روسیه بزرگترین تامین‌کننده گاز و نفت اروپا است. این نگرانی وجود دارد که تشدید تنش‌های منطقه‌ای، پیمان کرملین با اوپک و اعضای بزرگ آن مانند عربستان سعودی را که به طور تاریخی متحد آمریکا بوده و برای تضمین‌های امنیتی متکی به واشنگتن  هستند را تحت فشار قرار دهد.

با این‌همه سخنگوی ارشد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، این نگرانی‌ها که تنش‌های ژئوپلیتیکی ممکن است بر سیاست‌های انرژی مسکو تاثیر بگذارد را رد کرد.

دیمیتری پسکوف گفت: روابط با اوپک و عربستان سعودی در بعد متفاوتی قرار دارند و ارتباطی با مسائل ژئوپلتیکی ندارند.

تحت توافق کاهش تولید که در ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، اوپک و گروهی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ خارج از این سازمان به رهبری روسیه موافقت کردند تولیدشان را مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. پیمان آنها قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند و در حال حاضر یک چارچوب دائمی برای مدیریت بازار در دست بررسی قرار دارد.

پسکوف در مصاحبه تلفنی با پلاتس گفت: ما سرگرم توسعه روابط خوب در بازارهای انرژی، همکاری با عربستان سعودی و سایر کشورها هستیم. ما تماس‌هایمان بر سر این موضوعات را حفظ کرده‌ایم و این تماس‌ها ادامه خواهد یافت.

روسیه از دولت بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند، در حالی که آمریکا و برخی از قدرت‌های غربی دولت روسیه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرده‌اند.

کمیته مونیتورینگ مشترک وزیران که عربستان سعودی و روسیه ریاست آن را به طور مشترک برعهده دارند، قرار است روز جمعه در جده عربستان برای گفت‌وگو درباره پیشرفت حاصل شده در روند تعادل مجدد بازارهای نفت جهان و کاهش ذخایر دیدار کند. این وزیران همچنین آینده توافق فعلی را مورد بررسی قرار خواهند داد به ویژه که برخی از مشارکت‌کنندگان خواستار ادامه این همکاری در سال ۲۰۱۹ هستند.

جریان انرژی اروپا

پسکوف همچنین نگرانی‌ها نسبت به امنیت تامین انرژی روسیه برای اروپا را کم اهمیت شمرد. حدود ۴۰ درصد از صادرات نفت روسیه به اروپا انجام می‌گیرد، در حالی که این کشور حدود یک سوم از تقاضای گاز در این منطقه را تامین می‌کند.

پسکوف گفت: در سخت‌ترین شرایط رویارویی، روسیه ثابت کرد که تضمین‌کننده مطلق امنیت انرژی در اروپا و قابل اطمینان‌ترین تامین‌کننده انرژی برای مشتریان خود است.

نگرانی‌ها نسبت به موقعیت برتر روسیه به عنوان تامین‌کننده انرژی اروپا در شرایطی مطرح می‌شود که روابط این کشور با انگلیس به دنبال مسموم شدن یک جاسوس سابق روس در شهر سالزبری انگلیس با ماده سمی تیره شده است. دولت انگلیس مدعی است روسیه این ترور را انجام داده است.

سخنگوی پوتین تاکید کرد: روسیه با وجود تهدید تحریم‌های اقتصادی شدیدتر از سوی آمریکا، تامین‌کننده قابل اطمینان انرژی برای اروپا مانده است. روسیه هرگز صادرات خود را متوقف نکرد و مکررا قابل اطمینان بودن خود را ثابت کرد.

با این همه روسیه و اوکراین هر دو مکررا یکدیگر را به بستن شیرهای گاز در طول اختلافات شدید سر قیمت‌ها در فاصله سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ متهم کرده‌اند.

پسکوف گفت: برخلاف برخی اظهارات هیچ کس نمی‌تواند یک نمونه پیدا کند که روسیه از تامین انرژی به عنوان نوعی سلاح سیاسی، دیپلماتیک استفاده کرده است.

تحلیلگران انرژی در نظرسنجی پلاتس نیز با این نکته موافق هستند که بعید است روسیه جریان انرژی خود به اروپا را به دلیل جنگ سوریه و وخامت روابطش با قدرت‌های منطقه‌ای محدود کند. بودجه روسیه به شدت به صادرات انرژی وابسته است.

روسیه از اواخر دهه ۱۹۶۰ از طریق خط لوله به اروپا گازرسانی کرده و بسیاری از پالایشگاه‌های اروپایی به بلند نفتی اورال روسیه وابسته هستند. با این‌همه برخی از تحریم‌ها بخش‌هایی از صنعت انرژی روسیه را هدف گرفته‌اند.

الکسی میلر، مدیرعامل شرکت دولتی گازپروم و ولادیمیر بوگدانوف مدیرکل "سورگوت نفت گاز" در میان چهره‌های بلندپایه‌ روسیه هستند که اوایل ماه جاری هدف تحریم قرار گرفتند.