۰ نفر

بانک جی پی مورگان:

در صورت تحریم مجدد ایران، نفت ۸۰ دلاری می شود

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۲۹
کد خبر: 264492
در صورت تحریم مجدد ایران، نفت ۸۰ دلاری می شود

کشورهای غربی در حال گسترش دامنه جنگ در سوریه هستند، در صورتی‌ که آمریکا و اتحادیه اروپا دوباره تحریم‌هایی علیه ایران وضع کنند، قیمت نفت برنت می‌تواند به 80 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، قیمت نفت که اکنون بیش از بالاترین رقم 3 سال گذشته را دارد، ممکن است بیشتر افزایش یابد.

استراتژیست های بانک جی پی مورگان در یادداشتی نوشتند، درحالی‌که کشورهای غربی در حال گسترش دامنه جنگ در سوریه هستند، در صورتی‌که آمریکا و اتحادیه اروپا دوباره تحریم‌هایی علیه ایران وضع کنند، قیمت نفت برنت می‌تواند به 80 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

به گفته این استراتژیست‌ها، «ریسک‌هایی که ما فکر می‌کردیم ممکن است این تابستان از طریق تحریم‌های ایران محقق شوند، به علت تحولات سوریه، تاحدی سریع تر درحال پدیدار شدن هستند.» از آنجایی‌که به علت جنگ 7 ساله در سوریه، تولید نفت این کشور قبلا به شدت کاهش یافته است، درگیری‌های جدید در سوریه احتمالا تاثیر چندانی بر بازار نفت ندارد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «تصمیم احتمالی آمریکا در مورد تحریم ایران در ماه می ممکن است آغاز فرآیندی باشد که فشار بر بازار نفت را حفظ کند که می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد و بی ثباتی را بیش از میزان متوسط افزایش دهد.» این استراتژیست‌ها این تحولات را بیشتر به جای مقایسه با شوک‌های مهم نفتی در سال‌های 1973،1979 و 1990 با انقلاب‌های عربی سال 2011 بیشتر مقایسه می‌کنند.

استراتژیست‌های جی پی مورگان پیش‌بینی کردند که (با تحریم مجدد ایران) قیمت نفت بالاتر رود و این افزایش می‌تواند پیش از آنکه تولید نفت شیل آمریکا بتواند واکنش نشان دهد،3 تا 6 ماه ادامه یابد.

همچنین در ادامه این یادداشت آمده است: «بازارهای اوراق قرضه و اعتباری احتمالا از افزایش قیمت به 80 دلار ناشی از شرایط ژئوپلتیکی و عرضه که چندین ماه به طول خواهد کشید، استقبال نخواهند کرد.»