۰ نفر

طرح انتقال گاز به عمان تا تیرماه نهایی می‌شود

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۴۶
کد خبر: 263678
طرح انتقال گاز به عمان تا تیرماه نهایی می‌شود

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با «محمد الرومحی» وزیر نفت عمان گفت که تا پایان ماه ژوئن (9 تیر ) توافق برای احداث خط انتقال گاز ایران به سلطان نشین عمان نهایی می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزیر نفت شامگاه چهارشنبه اظهار داشت : توافق برای احداث این خط لوله در دو بخش صورت خواهد گرفت که بخش اول آن تا پایان ماه می (10 تیر ) و بخش دیگر آن هم تا پایان ماه میلادی ژوئن انجام می شود.

زنگنه با اشاره به دیدار امروز خود با محمد الرومحی وزیر نفت سلطان نشین عمان گفت: کارها خوب جلو رفت. امروز صورتجلسه توافقات که جمع بندی شده بود امضا شد و امیدوارم در زمانبندی تعیین شده ، توافق نهایی شود.

وزیر نفت ایران در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیرهای مکرر برای حصول توافق چیست؟ اظهار داشت: مشکلات زیادی وجود دارد . می بایست با پیمانکاری قرارداد ببندیم که دو کشور این پیمانکار را قبول داشته باشند علاوه بر آن مسایل حقوقی متعددی بر این موضوع مترتب است که نیازمند دقت و ملاحظات بیشتر در این خصوص است.

وی در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه در صورت به درازا کشیدن توافق ، ممکن است عمان استفاده از ذخایر گاز خود را به خرید از ایران ترجیح دهد ، اظهار داشت : مذاکره با طرف عمانی و مراجعات دیگری که از سوی خریداران صورت می گیرد خلاف این موضوع را نشان می دهد.

زنگنه وزیر نفت ایران عصر چهارشنبه پس از شرکت در شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در هند برای پیگیری روند احداث خط لوله گاز ایران به سلطان نشین عمان، به مسقط سفر کرد.

ایران و عمان در سال 1392 یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی امضا کردند که با اجرای آن گاز ایران از طریق یک خط لوله به صورت مستقیم از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.

تهران و مسقط توافق کردند روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از ایران به عمان صادر شود؛ قرار است بخشی از ظرفیت این خط لوله در عمان به گاز طبیعی مایع (ال ان جی) تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود و باقی مانده ظرفیت خط به بازارهای آتی در کشورهای جنوب خلیج فارس اختصاص یابد.

فناوری ساخت و نصب خط لوله در بستر کم عمق دریا در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد، اما شرکت های ایرانی تاکنون تجربه نصب خط لوله در آب های عمیق و زیر یک هزار متر را نداشته اند و بنابراین قرار است از تجربه شرکت های بین المللی استفاده شود.

بر این اساس، چندی پیش نیز نشست مشترک نمایندگان ایران و مدیران بلندپایه وزارت نفت عمان با نمایندگان شرکت‎های توتال فرانسه، شل انگلیس-هلند و کوگس کره جنوبی برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران به مسقط برگزار شد.