۰ نفر

ایران، سوآپ گاز ترکمنستان را ازسرگرفت

۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۲۵
کد خبر: 262733
 ایران، سوآپ گاز ترکمنستان را ازسرگرفت

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: سوآپ (معاوضه) گاز ترکمنستان به وسیله ایران در پی مذاکرات رییسان جمهوری 2 کشور، هشتم فروردین ماه از سرگرفته شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، «امیرحسین زمانی‌نیا» که رییس جمهوری را در سفر نوروز امسال (هفتم تا نهم فروردین‌ماه) به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان همراهی کرده بود، یادآوری کرد ژانویه گذشته (دی- بهمن 1396) به دلیل کیفیت پایین گاز ترکمنستان، سوآپ از طریق ایران متوقف شد که بر مبنای مذاکرات رییسان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، دستور ازسرگیری سوآپ در هفتم فروردین ماه صادر و از هشتم فروردین‌ماه آغاز شد.

زمانی نیا از ترکمنستان به‌عنوان «شریک راهبردی» نام برد و اضافه کرد: وزارت نفت آمادگی خود را به ترکمنستان برای همکاری بلندمدت در بخش انرژی و همچنین صادرات مشترک به هند، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرده است.

وی تاکید کرد روند حل‌وفصل اختلاف گازی ایران و ترکمنستان نیز با نظر مثبت رییسان جمهوری 2 کشور و با نگاه مثبت به گسترش روابط انرژی آغاز شده است.

این مسوول تصریح کرد: مذاکرات برای دستیابی به تفاهم مشترک با دستور رییسان جمهوری 2 طرف ادامه دارد.

زمانی‌نیا همچنین از پیشنهاد ترکمنستان برای توسعه سه میدان در خزر خبر داد و گفت: پیشنهاد طرف ترکمنی با نظر مثبت در حال بررسی است.