۰ نفر

برق نیروگاه‌های با تجهیزات ایرانی ۳۰درصد گرانتر

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۱۳
کد خبر: 262455
برق نیروگاه‌های با تجهیزات ایرانی ۳۰درصد گرانتر

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: با هدف حمایت از کالاهای تولید داخل، برق تولیدی نیروگاه‌های تجدپدپذیری که از تجهیزات، طراحی و دانش فنی ایرانی استفاده کنند تا سقف 30 درصد بالاتر خریداری می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، «سیدمحمد صادق زاده» افزود: براساس ماده پنج آیین‌نامه اجرایی ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، وزارت نیرو برای تشویق نیروگاه‌های تجدیدپذیری که از تجهیزات، طراحی و دانش فنی ایرانی استفاده کنند می‌تواند قیمت برق آن‌ها را تا سقف 30 درصد بالاتر خریداری ‌کند.

وی گفت: اجرای این ماده به ابلاغ آن از سوی وزیر نیرو موکول شده بود که این دستورالعمل با مشورت گروه‌های کارشناسی متعدد نهایی شده و در اختیار وزیر نیرو قرار گرفته است.

معاون وزیر نیرو ابراز امیدواری که در سال حمایت از کالای ایرانی، این دستورالعمل بتواند در جهت اجرای فرامین رهبری با شتاب بسیار زیادی به اجرا گذاشته شود.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 97 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کرد و به دنبال آن دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.

همچنین رییس جمهوری درباره «حمایت از کالای ایرانی» بر نقش مهم تولیدکنندگان کشور در تحقق و اجرای سریع تر این شعار تاکید کرد و گفت، تولیدکنندگان ابتدا باید جنس با کیفیت و با قیمت رقابتی تولید کنند؛ در آن صورت مردم نیز تعصب خود نسبت به تولید داخل را نشان داده و تولیدات با کیفیت داخلی را به نمونه های خارجی ترجیح خواهند داد.

انرژی‌های تجدیدپذیر در این سال ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و در پنج سال اخیر 2.5 میلیارد دلار برای توسعه این بخش سرمایه گذاری شده است.

براساس آمارهای وزارت نیرو، 70 درصد از این منابع (معادل 1,75 میلیارد دلار) از محل سرمایه گذاری خارجی و 30 درصد( معادل 750 میلیون دلار) از محل سرمایه گذاری داخلی تامین شده است.

حجم قراردادهای مبادله شده در بخش انرژی های تجدیدپذیر نیز از سال 1392 تاکنون، 2 هزار و 961 مگاوات افزایش یافته است.

در این مدت، توجه به انرژی های تجدیدپذیر موجب افزایش تعداد مشترکان از چهار شرکت به بیش از 350 شرکت و مشترک (خانگی و خصوصی) شده است.