۰ نفر

مذاکره چینی‌ها برای تولید ۳هزار مگاوات برق در نجف

۱۴ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۲۹
کد خبر: 261450
مذاکره  چینی‌ها برای تولید ۳هزار مگاوات برق در نجف

شرکت بین المللی 'هانون' چین راهکارهای اجرای طرح تولید 3 هزار مگاوات برق در استان نجف اشرف را با مسوولان آستان قدس علوی بحث و بررسی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، نمایندگان شرکت هانون و مسئولان شرکت سرمایه گذاری 'فیض القسیم' وابسته به آستان مقدس علوی با حضور مسئولان اتاق بازرگانی نجف چگونگی اجرای طرح تولید 3 هزار مگاوات برق را در این استان بررسی کردند.

مهندس مکی شمسه مشاور آستان علوی گفت: در این جلسه امکانات این شرکت برای اجرای طرح مزبور و کارهای مشابهی که تاکنون این شرکت اجرا کرده است بررسی شد.

وی افزود: مسئولان این شرکت با علاقه فراوان خواستار مشارکت با طرف عراقی شد و آمادگی خود را برای اجرای این طرح ظرف 9 ماه اعلام کرد.

مکی گفت این دوره زمانی برای اجرای طرح یاد شده، بسیار خوب محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: برق تولیدی از محل اجرای این طرح علاوه بر نجف اشرف به شبکه سرتاسری وزارت برق عراق نیز متصل خواهد شد.

مهندس فلاح محی الدین رئیس هیات مدیره شرکت 'فیض القسیم' نیز گفت: ما با نمایندگان شرکت هانون که یکی از شرکت های سرمایه گذار بین المللی است و مقر آن در هنگ کنگ می باشد نشست خوبی داشتیم.

وی افزود: این شرکت علاوه بر قدرت مالی که در اختیار دارد، تجربیات خوبی نیز در زمینه اجرای طرح های بزرگ برق و پالایشگاه های نفت داراست.

محی الدین اضافه کرد: شرکت مزبور علاقه فراوانی به انجام این طرح و در قالب چند فاز دارد که فاز نخست آن تولید یکهزار مگاوات برق خواهد بود.

به گفته وی، گفتگوهای اولیه با نمایندگان این شرکت و شرکت های وابسته به آن در عراق انجام شد تا پس از مطالعه کارشناسی پیشنهادات، یادداشت تفاهمی برای اجرای طرح های مشترک امضا کنیم.

'الکس' سخنگوی شرکت چینی نیز با تشکر از حسن استقبال آستان علوی، از شروع همکاری فیما بین برای اجرای طرح های مختلف به ویژه در زمینه تولید برق ابراز خرسندی کرد و گفت: ما در مراحل اولیه اجرای این طرح هستیم.

کشور عراق طبق یک برنامه پنج ساله می باید در سالجاری میلادی کمبودهای برق خود را بطور کامل رفع کند.

بر اساس اعلام سال گذشته وزارت برق عراق، میزان تولید برق این کشور 12 هزار مگاوات در ساعت است که در اوج گرما و سرما حداکثر مصرف به 21 هزار مگاوات می رسد و بر همین اساس این کشور هرساله در تابستان و زمستان با کمبود و در نتیجه قطع برق روزانه چندین ساعت مواجه می شود.

کشور عراق برنامه ریزی برای تامین 15 هزار مگاوات برق در ساعت کرده که از طریق خرید برق از کشورهای همجوار و خصوصی سازی تامین برق، درصدد رفع این مشکل است.