۰ نفر

۲۵۰‌هزار بشکه به تولید نفت اضافه می‌شود

۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۲۱
کد خبر: 258585
۲۵۰‌هزار بشکه به تولید نفت اضافه می‌شود

صنعت نفت از موثرترین و بزرگ‌ترین صنایع در جهان و به‌ویژه ایران است. نفت، علاوه بر اینکه منبع عمده تامین انرژی در دنیای امروز است، نقش مهمی ‌نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین‌المللی کشورهای مختلف ایفا می‌کند.

  بخش نفت در اقتصاد ایران سال‌های زیادی است که عمده درآمد ملی کشور را تامین می‌کند و در واقع این بخش در اقتصاد کشور نقش مسلط را ایفا می‌کند. جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز یکی از مسائل حائز اهمیت در این زمینه است که باید مورد توجه بسیار قرار گیرد و زمینه‌های جذب آن فراهم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، رضا پدیدار، رئیس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در مورد برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال آینده  می‌گوید: «میزان سرمایه‌گذاری را در سال آینده وزیر نفت 20‌میلیارد دلار برای اکتشاف و تولید تعیین کرده تا بتوانند ظرفیت تولید نفت را افزایش دهند و اگر این اتفاق بیفتد سال آینده حدود 250‌هزار بشکه به تولید کشور افزوده می شود.»

صنعت نفت ایران را در سال 96 چگونه ارزیابی می کنید؟

از اتفاقات مهمی که در سال 96 در بخش صنعت نفت صورت گرفت اجرای قراردادهای بالادستی موسوم به IPC بود. این مهم‌ترین رویدادی بود که بعد از برجام صورت گرفت و باعث شد صنایع بالادستی پروژه های خود را شروع کنند و مهم‌ترین قراردادی بود که با کنسرسیومی به رهبری شرکت بزرگ توتال و با همکاری شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) و پتروپارس ایران برای فاز 11 پارس جنوبی به امضا رسید. این یکی از اقدامات ارزشمندی بود که صورت گرفت و اکنون هم مراحل مقدماتی خود را طی می‌کند. علاوه بر این مذاکره با 12 گروه و شرکت معتبر بین‌المللی برای سایر قراردادها صورت گرفت که حدود 12 تا 16میلیارد دلار قرارداد جدید را برای پروژه های آبی و خشکی در دست مذاکره و گفت‌و‌گو دارند. از اقدامات دیگری که برای طرح های توسعه‌ای صنعت نفت صورت گرفت در بخش گاز بود که ایران توانست برای اولین‌بار مرز تولید خود را از 700‌میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد و با توجه به پیک سرمای زمستان در شهرهای مختلف توانستیم گازرسانی را انجام دهیم بدون اینکه متکی به گاز ترکمنستان یا کشور دیگری باشیم. در سال 96 پیشرفت‌های خوبی در صنعت گاز صورت گرفت. همچنین در بخش پالایشگاه راه‌اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس را داشتیم. تولید بنزین که از حدود چهار، پنج‌میلیون لیتر در روز شروع شد، به سمت تولید حدود 12‌میلیون لیتر در روز پیش می‌رود. با محدودیت‌هایی که در کشور وجود داشت این یک موفقیت بزرگ بود و توانستیم حرکت به سمت خودکفایی را آغاز کنیم. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده وابستگی ما به واردات بنزین کمتر و به تدریج حذف شود. در بخش پتروشیمی نیز در میزان تولید و صادرات رشد داشتیم. به بخش تولید ارقام قابل توجهی با طرح های توسعه‌ای پتروشیمی اضافه شده و در حال حاضر ظرفیتی که می‌توانیم تولید داشته باشیم بالای 50‌میلیون تن است. قبلا ظرفیت تولید کمتر از 40‌میلیون تن بود. با راه‌اندازی این طرح‌های جدید و توسعه‌ای صنعت پتروشیمی این رقم افزایش پیدا کرد و دولت درصدد است میزان ظرفیت پتروشیمی را به میزان بالاتری افزایش دهد که به‌عنوان صادرات ارزآور برای کشور بتواند به بنیه اقتصادی کشور کمک کند.

پیش‌بینی شما برای سال آینده چیست؟

برای طرح‌های آینده‌نگری هم بر اساس اسناد بالادستی خود تلاش می‌شود میزان ظرفیت تولید نفت خام افزایش یابد. اگرچه امروز ما حدود 7/3 تا 8/3‌میلیون بشکه در روز تولید نفت داریم، امیدواریم بتوانیم این عدد را به چهار‌میلیون بشکه و تا پایان برنامه ششم به پنج‌میلیون بشکه در روز برسانیم. زیربناهای این مساله در سال جاری در حال آماده‌سازی است که می تواند در ترکیب سبد کسب درآمدهای ملی کشور نقش‌آفرینی کند. اکنون حدود بالای 37، 38‌درصد از درآمدهای کشور از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است. البته در لایحه بودجه 97 پیش‌بینی شده که وزارت نفت سرمایه‌گذاری‌های خود را با مشارکت شرکت‌های بزرگ خارجی تکمیل و طرح‌های خود را پیاده‌سازی کند. در صنعت نفت ظرفیت سازندگان، پیمانکاران و مشاوران خالی است و امکان استفاده از ظرفیت آنها هنوز فراهم نشده. امیدواریم پروژه‌هایی که وزارت نفت دنبال می‌کند به مرحله اجرا دربیاورد که بتوان از ظرفیت‌های خالی استفاده کرد. اکنون در بخش سازندگان حدود 30 درصد، پیمانکاران و مشاوران حدود 50 از ظرفیت استفاده می‌شود. امیدواریم که از این ظرفیت خالی بتوانیم بهره بگیریم و محدودیت‌هایی که اکنون مقابل ما در مورد منابع مالی وجود دارد از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی که مطابق قانون تعریف شده، به توسعه صنعت نفت و توسعه اقتصادی ما کمک کند.

همان‌طور که فرمودید یکی از مباحث مهم سرمایه‌گذاری خارجی است. وزارت نفت چه برنامه‌ریزی‌ای در این زمینه برای سال آینده دارد؟

سرمایه‌گذاری خارجی حداقل باید حدود 20‌میلیارد دلار برای اکتشاف و تولید باشد که این میزان پول هم باید با مشارکت با شرکت‌های معتبر بین‌المللی صورت گیرد. برنامه‌ریزی وزارت نفت این است که طبق قانون در برنامه ششم توسعه 180‌میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری داشته باشد و برای این میزان در هر دوره باید بیش از 35‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، ولی این امکان وجود ندارد، چراکه خود ایران پول ندارد و سرمایه‌گذاران خارجی هم خیلی سخت وارد مشارکت می‌شوند. به همین دلیل این میزان سرمایه‌گذاری را در سال آینده وزیر نفت 20‌میلیارد دلار برای اکتشاف و تولید تعیین کرده تا بتوانند ظرفیت تولید نفت را افزایش دهند و اگر این اتفاق بیفتد سال آینده حدود 250‌هزار بشکه به تولید کشور افزوده می شود.