۰ نفر

امضاء قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی بین ایران و ایتالیا

۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۳۳
کد خبر: 255805
امضاء قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی بین ایران و ایتالیا

قرارداد ساخت نیروگاه برق خورشیدی بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت «کارلو ماسکا»* ایتالیا عصر امروز (شنبه) در تهران امضا شد.

این نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 100 مگاوات در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار ساخته می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در دهستان «لجران»، بخش مرکزی شهرستان گرمسار قرار دارد. شهر گرمسار در 10 کیلومتری شرقی و شهر ایوانکی در 20 کیلومتری شمال غربی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار قرار دارند.

محدوده منطقه مورد نظر برای استقرار نیروگاه خورشیدی با حدود 2 هزار هکتار مساحت داخل دشت گرمسار قرار دارد.

این منطقه در فاصله حدود 90 کیلومتری شرق پایتخت قرار گرفته است.

وجود انواع مسیرهای ارتباطی زمینی مانند راه‌های اصلی چهارخطه، راه اصلی عریض، راه اصلی معمولی، آزادراه، راه فرعی و خط آهن سراسری در نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، شرایط ویژه‌ای را برای توسعه بهینه منطقه ویژه اقتصادی گرمسار فراهم آورده است.

چندی پیش معاون وزیر نیرو گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته در انرژی های تجدیدپذیر به ظرفیت بالای یک هزار و 100 مگاوات خواهیم رسید که تعهد خود را برای نخستین سال قانون برنامه ششم عملیاتی خواهیم کرد.

«سید محمد صادق زاده» که رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق است، انرژی‌های تجدیدپذیر را ارزان‌ترین نوع انرژی در ایران دانست و افزود: هزینه تمام شده یک کیلووات ساعت برق خورشیدی چهار سنت است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این عدد تا سال 2020 به سه سنت و در سال‌های بعد به 2 سنت و کمتر از آن کاهش می یابد.

وی بیان داشت: در بسیاری از نقاط در ایران خورشید بیش از 300 روز به طور پیوسته می‌تابد. همچنین در زمینه تولید برق از انرژی باد ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد.

قرارداد ساخت این نیروگاه برق خورشیدی با حضور «عبدالرضا نادری» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به نمایندگی از ایدرو و «استفانو فالکونیو» رئیس توسعه روابط خارجی شرکت کارلو مارسکا، به امضا رسید.

این نیروگاه به ظرفیت 100 مگاوات در زمینی به مساحت 200 هکتار با سرمایه گذاری یکصد میلیون دلاری طرف ایتالیایی در زمان 15 ماه اجرا می شود و روش سرمایه گذاری آن، اجاره زمین به مدت 20 سال با قابلیت تمدید پنج سال است.

شرکت یاد شده پیش از این سابقه 100 میلیون یورو سرمایه گذاری در زمینه برق خورشیدی در نقاط مختلف جهان از جمله راه اندازی نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در شهرک صنعتی «تولا» جزیره قشم را در کارنامه دارد.